Pandemia COVID-19 dokonała zmian w wielu sferach naszej aktywności, również w cyberprzestrzeni. Jak wynika z badania „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2021”, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości oraz Związek Banków Polskich, na przestrzeni ostatniego roku, wirus utrwalił trend korzystania z różnego rodzaju usług w formie elektronicznej.
Obecnie, oprócz spraw bankowych i urzędowych, Polacy zastępują wizyty w punktach stacjonarnych zakupami online, w tym odzieży i sprzętu elektronicznego. Ponadto jak się okazuje, Polacy wciąż wyraźnie ufają bankom w obszarze cyberbezpieczeństwa, choć odsetek wskazań zmalał r/r z 61 do 54 proc. Na pytanie czy czują się bezpiecznie korzystając z bankowości elektronicznej, 66 proc. respondentów odpowiedziało „raczej tak”. „Zdecydowane tak„ zadeklarował co piąty badany.
Przedstawiciele ZBP oraz WIB wskazują, że od wielu lat, instytucje finansowe ponoszą znaczne koszty związane z rozbudową systemów cyberbezpieczeństwa i stosują liczne narzędzia, aby utrzymywać wysoki poziom tej infrastruktury.
Jednocześnie WIB i ZBP podkreślają, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo usług finansowych spoczywa nie tylko na bankach (jak uważa 74 proc. Polaków), ale w dużej mierze na samych konsumentach. Zgodnie z tym, eksperci wyrażają swoje zaniepokojenie faktem, iż zaledwie 3 na 10 użytkowników bankowości elektronicznej (29 proc.) czuje się współodpowiedzialna za bezpieczeństwo transakcji dokonywanych w sieci.
W którym województwie najwięcej zapłacisz za paliwo? [RANKIN...
Użytkownik jest jednym z najważniejszych ogniw bezpieczeństwa, ale niestety bywa jednocześnie najsłabszym- wskazano. Zaledwie 33 proc. badanych przyznało, że nie stosuje tych samych haseł do różnych kont elektronicznych, a ponad 15 proc. deklaruje, ze robi to często. Niepokojący jest również fakt, że 9 proc. nie używa żadnych metod ochrony. Ponadto, co piąty Polak nie korzysta z powszechnych zabezpieczeń dostępu do swojego smartfona (wzrost r/r o 13 pp.). Większość (38 proc.) wykorzystuje do tego powszechny kod PIN, a 32 proc. odcisk palca.
Jednocześnie blisko połowa Polaków (49 proc.) stosuje długie, skomplikowane hasła, choć jest to wartość niższa niż w 2020 roku (spadek o 5 pp.). Jako społeczeństwo w większości (53 proc.) deklarujemy również, że korzystamy z aktualnego oprogramowania antywirusowego na swoim smartfonie.
