Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina zostało włączone do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030 (z perspektywą do 2033 r). Ten sukces może paradoksalnie opóźnić kolejne działania, gdyż w tej chwili niemożliwe jest ogłoszenie przetargu na wykonawcę inwestycji, choć takie były wcześniejsze zapewnienia. W spotkaniu w Zamku Książąt Pomorskich udział wzięli: marszałek Olgierd Geblewicz, wojewoda Zbigniew Bogucki, prezydent Piotr Krzystek, poseł Artur Szałabawka, a także przedstawiciele lokalnych samorządów i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Dalsze procedowanie inwestycji jest uzależnione od dokonania oceny strategicznej całego planu, czyli wszystkich znajdujących się w nim inwestycji. Ze względu na ich ilość, będzie to trwało co najmniej do połowy przyszłego roku - zapewnia wojewoda Zbigniew Bogucki.
Realizacja koncepcji "projektuj - buduj" będzie możliwa za kilka miesięcy, gdy zakończy się ocena strategiczna wszystkich projektów zawartych w rządowym programie. Tymczasem, jak zaznacza Zbigniew Bogucki, zamiast czekać można zacząć działać.
- Mamy jeszcze rozwiązanie alternatywne, którym jest możliwość ogłoszenia przetargu na projektowanie. GDDKiA oddział w Szczecinie złożyła pełną dokumentację dotyczącą możliwości ogłoszenia przetargu na projektowanie obwodnicy. Ta dokumentacja znajduje się w Ministerstwie Infrastruktury i czekamy na jego decyzję - informuje wojewoda - Jeśli jest ścieżka, która umożliwia nam ogłoszenie przetargu na projektowanie, to wolimy rozpocząć ten proces. On już nam daje pewność, że 450 milionów złotych, które wydamy na etapie projektowania będą miały taką wagę, że niezależnie od władzy, nikt nie zrezygnuje z budowy obwodnicy - dodaje Zbigniew Bogucki.
Czy to dobre rozwiązanie?
Swojego zaniepokojenia dla takiego obrotu spraw nie krył marszałek Olgierd Gebelwicz, a także prezydent Piotr Krzystek, którzy nie byli przekonani do takiej formuły prowadzenia inwestycji.
- Mięliśmy zapewnienie, że do połowy roku będzie ogłoszony przetarg, ale go nie ma. Chcemy wiedzieć, że ta inwestycja nie utknie w pewnym momencie - mówił Olgierd Geblewicz.
- Marzę o tym, żebyśmy weszli na ścieżkę właściwej realizacji tego projektu. Ja się dzisiaj nie czuje pewnie, bo co innego było deklarowane, a dziś dowiadujemy się o innym wariancie. Zmiany poglądów nie służą wiarygodności tego projektu - dodał Piotr Krzystek.
Plan działania
Jeśli minister Andrzej Adamczyk zaakceptuje program inwestycji, to zostanie ogłoszony przetarg. W przyszłym roku powinniśmy poznać firmę, która wykona projekt - na jego realizację otrzyma nawet 12 miesięcy. W tym czasie zakończy się już ocena strategiczna i będzie można ogłosić przetarg na wykonawcę. Dotychczasowe wykonanie prac koncepcyjnych wskazało konieczność wydłużenia tunelu. Konieczne jest także wykupienie nieruchomości, przez które ma przebiegać droga. Inwestycja będzie podzielona na trzy odcinki. Realizacja odcinków szlakowych ma nastąpić do końca 2028 roku. Budowa tunelu potrwa nawet dwa lata dłużej.