- Przepisy dotyczące zakazu rejestracji samochodów spalinowych to podejście całkowicie sprzeczne z korzeniami wolności, liberalizmu, o których mówi Unia Europejska. Pojazdy elektryczne nie są też w pełni ekologiczne. Dla środowiska nie jest neutralne wytwarzanie prądu elektrycznego, czy utylizacja baterii. Natomiast szkodliwość pojazdów spalinowych z roku na rok staje się coraz mniejsza. Pojawiają się nowe rozwiązania techniczne, które temu sprzyjają - komentuje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Trudno mu sobie wyobrazić, by wszyscy krakowianie w najbliższej dekadzie mogli przesiąść się do kosztownych aut elektrycznych. Przybywa ich z każdym rokiem, ale wciąż stanowią niewielki procent ogółu pojazdów. Według stanu na koniec czerwca tego roku, ogólna liczba pojazdów samochodowych (bez motocykli, motorowerów i ciągników rolniczych) zarejestrowanych jako aktywne w Krakowie to 670 084 (w tym 586 105 aut osobowych). Tylko 3 158 spośród nich, to pojazdy zasilane energią elektryczną jako paliwem podstawowym.
- Uważamy, że trzeba wprowadzać ekologiczne rozwiązania, zrównoważoną politykę transportową, ograniczać ruch samochodowy, ale wszystko prowadzić w granicach rozsądku - przekonuje wiceprezydent Andrzej Kulig.
Jako jeden z kierunków wskazuje rozwój komunikacji zbiorowej: - Niedawno uruchomiliśmy linię tramwajową do Górki Narodowej. Bardzo dużo liczba pasażerów korzystających z tego rozwiązania jest najlepszą rekomendacją. Mamy nadzieję, że podobnie będzie w przypadku budowanej linii tramwajowej do Mistrzejowic. W planach są kolejne trasy tramwajowe. Myślę, że także u nas coraz bardziej widoczny będzie trend z Europy Zachodniej, dotyczący tego, iż z samochodów korzysta się w pilnych potrzebach, a na co dzień jeździ się komunikacją zbiorową.
W Krakowie w ramach walki o czyste powietrze od połowy przyszłego roku ma obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która ma ograniczać wjazd do miasta dla aut, które produkują najwięcej spalin. - Będzie to dotyczyć około 2 procent najstarszych pojazdów, liczących powyżej 30 lat. Jeżeliby Unia Europejska poszła w kierunku dotowania zakupu samochodów z wyśrubowanymi normami dotyczącymi emisji spalin, to myślę, że byłby to dobry kierunek - mówi wiceprezydent Andrzej Kulig.
Przypomnijmy, że 23 marca 2023 r. Rada Unii Europejskiej zmieniła przepisy dotyczące ograniczenia emisji dwutlenku węgla z samochodów. Akt ten wszedł w życie 15 maja 2023 r., uniemożliwiając rejestrowanie nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów ciężarowych o napędzie spalinowym na terytorium całej Unii Europejskiej po 31 grudnia 2034 r. W Radzie UE 23 państwa zagłosowały za przyjęciem nowych norm, przy trzech głosach wstrzymujących się - Polska jako jedyna się sprzeciwiła.
Prokurator Generalny, minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro, skierował niedawno wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o sprawdzenie czy unijne rozporządzenie w sprawie zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych jest zgodne z polską Konstytucją.
Zdaniem Prokuratora Generalnego wysokie ceny nowych pojazdów elektrycznych i nieopłacalność napraw elektrycznych pojazdów używanych - m.in. ze względu na wysoką cenę baterii, przy równoczesnym zanikaniu rynku używanych pojazdów spalinowych, przyczynią się do pogłębienia rozwarstwienia społecznego oraz powiększenia skali ubóstwa i wykluczenia komunikacyjnego - w szczególności na terenach pozamiejskich, gdzie pojazdy spalinowe są obecnie podstawowym środkiem komunikacji.
W ocenie Prokuratora Generalnego zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych będzie miał radykalny wpływ na kształt polskiego miksu energetycznego. Dlatego jego zdaniem przyjmowanie takich przepisów powinno się odbywać w realiach jednomyślnego głosowania w Radzie UE.
Według danych z początku tego roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 36,8 tys. osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych. Najwięcej takich aut jest zarejestrowanych w województwie mazowieckim (ponad 30 proc), a drugie miejsce należy do województwa małopolskiego z udziałem ponad 11 proc.
FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

- Co pasażerowie komunikacji miejskiej robią źle? Przegląd najgorszych zachowań
- Fryzury dla kobiet po 40. i 50. Zobacz, jak się czesać, aby odjąć sobie lat!
- Oto najbardziej luksusowe ulice Krakowa. Tutaj mieszkania kosztują krocie!
- TOP 10 rzeczy, które musisz wiedzieć o Krakowie, przyjeżdżając tu na studia!