- Nieostrożność może się pojawić jeszcze przed zakupami. Należy zawsze pamiętać, by być uważnym, gdy znajdziemy się na stronie danego sklepu internetowego po raz pierwszy- podpowiada w rozmowie z AIP Adrian Kurowski, Dyrektor VISA w Polsce.
Ekspert wskazuje, że robiąc zakupy online i później, podczas dostaw często otrzymujemy różne wiadomości – potwierdzenie dokonania transakcji, informacje od kuriera czy prośbę o potwierdzenie transakcji. Zdarza się, że w takich wiadomościach są zawarte linki. - Jest ważne, by w takiej sytuacji upewnić się, że adres nadawcy jest prawidłowy. Nawet jeden mały różniący się detal, czyli np. „0” zamiast „o” jest znaczący i powinien zwrócić naszą uwagę- wylicza.
Innym przykładem może być wiadomość od firmy kurierskiej z informacją, że musimy dopłacić kilka złotych do naszej przesyłki, klikając w podany link. Są to przykłady sytuacji, za którymi może stać próba oszustwa. Powinny one wzmagać naszą czujność, szczególnie, gdy zachęca się w nich do szybkiego działania, opartego na silnych emocjach.
- Jeśli mamy podejrzenie, że doszło do oszustwa, powinniśmy skontaktować się z naszym bankiem i wyjaśnić sytuację. Bank często jest w stanie pomóc w odzyskaniu pieniędzy- tłumaczy Kurowski. Czy skradzione z konta środki można odzyskać? Ekspert podpowiada, że w takim przypadku warto poinformować swój bank o nietypowych płatnościach, co do których mamy wątpliwości, że je wykonaliśmy.
Po zakupach, czas na spotkania i celebrację. Jak się okazuje, w tym roku 88 proc. Polaków planuje spędzić nadchodzące Święta z najbliższą rodziną, a 92 proc. zamierza spędzić je w swoim mieście. Średnio 44 proc. z nas planuje utrzymać swoje wydatki związane z nadchodzącymi świętami Bożego Narodzenia na ubiegłorocznym poziomie, natomiast zwiększenie wydatków planuje średnio co piąty ankietowany – wynika z badania ING Consumer Survey.
- Analiza aktualnych wyników badań w porównaniu do 2020 roku wskazuje, że konsumenci podchodzą bardziej zachowawczo do wydawania pieniędzy- mówi mówi Stanisław Kijowski, ING Bank Śląski.