Rząd dał seniorom przywilej robienia zakupów w godzinach 10-12, podobnie jak to było wiosną w czasie pierwszego lockdownu. Na dodatek mocno zwiększył grupę uprzywilejowanych, obniżając wiek osób uprawnionych do godzin dla seniorów z 65. (wiosną) do 60, lat obecnie.
Z pewnością poprawia to bezpieczeństwo najstarszych osób robiących zakupy, ale w skali ogólnej nie jest to już takie oczywiste. Wystarczy popatrzeć co się dzieje przed sklepami typu Lidl czy Biedronka tuż przed godziną 12. I zaraz potem – jest to klasyczny tzw. sztuczny tłok, w którym zachowanie dystansu jest fikcją.
Sztuczny tłok - przez chwilę
Dla sklepów też jest to kłopot, bo w przeciwieństwie do wiosny, po zakupy nie stoją kolejki seniorów. Wręcz przeciwnie – w sklepach w tych godzinach jest na ogół pusto, zwłaszcza w dni inne niż początkujące promocje (np. poniedziałki i czwartki w Lidlu). To duży kłopot dla sieci handlowych, bo obroty w tych godzinach mocno spadają. Tym bardziej, że seniorzy nie płacą zbyt dużych rachunków, bo wiadomo jakimi budżetem na codzienne wydatki dysponują w większości polscy emeryci.
WARTO WIEDZIEĆ. Kliknij i przeczytaj!
Nic więc dziwnego, że sieci handlowe szukają sposobów, by choć trochę poprawić obroty z godzin dla seniorów. Pierwsza była Biedronka, która pewnie przewidziała taką sytuację i specjalne promocje dla seniorów przygotowała już od 15 października a więc od pierwszego dnia obowiązywania godzin dla seniorów w nowej wersji. W jej ślady poszedł Lidl.
Promocja na godziny
Specjalne promocje dla seniorów obejmują zazwyczaj pojedyncze produkty lub całą ich grupę – popularne w koszykach zakupowych tej grupy klientów – np. w tym tygodniu są to tańsze o 30 proc. miody pitne (zdrowie seniora) a kilka dni później w tej samej sieci – mięso łopatki wieprzowej poniżej 10 zł za kg (powszechne kotlety mielone czy gołąbki w diecie polskich seniorów).
WARTO WIEDZIEĆ. Kliknij i przeczytaj!
Sieci idą za ciosem i model promocji godzinowych powoli przenoszą też na okresy wydłużonych godzin sprzedaży – późnym wieczorem lub wręcz nocą. Klienci polujący na dodatkowe okazje, nie tylko „normalne” promocje mają więc nowe możliwości atrakcyjnych zakupów, nawet nie będąc seniorami.
WARTO WIEDZIEĆ. Kliknij i przeczytaj!
WARTO WIEDZIEĆ. Kliknij i przeczytaj!
