Zdumiewający rozwój tej branży w Polsce. Średni przychód firmy to 8 mln zł rocznie

PAP
Agnieszka Kamińska
Pod względem liczby nowych firm rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym, e-commerce jest obecnie czwartą najszybciej rozwijającą się branżą w Polsce.
Pod względem liczby nowych firm rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym, e-commerce jest obecnie czwartą najszybciej rozwijającą się branżą w Polsce. 123 rf
Polski rynek e-commerce nieustannie rośnie, choć dynamika jego rozwoju w pierwszej połowie 2024 roku spadła w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Mimo to, liczba zarejestrowanych sklepów internetowych w Polsce nadal rośnie, a na koniec roku może przekroczyć 70 tysięcy.

Spis treści

Statystyczny sklep internetowy w Polsce wykazuje blisko 8 mln zł przychodu rocznie, co daje średni zysk w wysokości 250 tys. zł netto. Średnia rentowność sklepu internetowego działającego w Polsce to około 2,7 proc.. Na polskim rynku obecnych jest co najmniej kilka firm osiągających roczne przychody na poziomie miliardów złotych.

Polski rynek e-commerce należy do największych w Europie

Pod względem liczby nowych firm rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym, e-commerce jest obecnie czwartą najszybciej rozwijającą się branżą w Polsce. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 roku w KRS zarejestrowano prawie 7,2 tysiąca nowych firm, które jako swoją główną działalność podają sprzedaż przez internet. Największą popularnością wśród polskich przedsiębiorców cieszyła się w tym okresie działalność związana z oprogramowaniem - 10,6 tysiąca nowo zarejestrowanych firm. Drugie miejsce zajęły wykończeniowe prace budowlane (9,6 tysiąca) oraz fryzjerstwo (8,2 tysiąca). Analizę przeprowadziła wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet.

Zdumiewający rozwój tej branży w Polsce. Średni przychód firmy to 8 mln zł rocznie

Jednocześnie w pierwszej połowie roku z KRS wykreślono działalność 3,9 tysiąca firm z branży e-commerce, a ponad 4,5 tysiąca działalności zostało zawieszonych. Ogółem liczba sklepów internetowych w pierwszej połowie roku wzrosła więc o 3,3 tys. - o 600 mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Mimo tego spadku dynamiki eksperci oceniają, że polski rynek e-commerce należy do największych w Europie, a liczba zarejestrowanych w tym sektorze podmiotów na koniec 2024 roku przekroczy 70 tysięcy. Obecnie jest ich już 68,9 tysiąca.

Rozwój handlu internetowego w Polsce znacząco przyspieszył pięć lat temu. Wcześniej liczba firm zarejestrowanych w branży e-commerce przez kilka lat utrzymywała się na poziomie około 27-29 tysięcy. W 2019 roku osiągnęła wartość 35,6 tysiąca, w 2020 roku - 44,5 tysiąca, a na koniec 2021 roku przekroczyła 50 tysięcy.

Średnie sklepy są w najlepszej sytuacji

W najlepszej kondycji finansowej znajdują się średnie firmy, osiągające roczne przychody od 10 milionów do 250 milionów złotych. W dobrej lub bardzo dobrej sytuacji znajduje się aż 88 proc. z nich. W najgorszej sytuacji są firmy młode i najmniejsze, z przychodem poniżej 10 milionów złotych rocznie - kondycja finansowa 52 proc. jest zła lub bardzo zła. W przypadku firm z przychodem powyżej 250 milionów złotych rocznie w dobrej lub bardzo dobrej kondycji znajduje się 81 proc., a 19 proc. w słabej. W tej kategorii nie odnotowano jednak w ogóle firm, których sytuacja finansowa byłaby bardzo zła.

Ponad 1/3 polskich internautów regularnie kupuje w sieci

„Według ostatnich danych Izby Gospodarki Elektronicznej 37 proc. polskich internautów kupuje online co najmniej pięć razy w miesiącu - to o 9 punktów procentowych więcej niż w ubiegłym roku. Aż 87 proc. dokonało zakupu w Internecie w ciągu minionego półrocza, a 100 proc. zdarzyło się kupić coś przez Internet przynajmniej raz w życiu. Z punktu widzenia sklepu internetowego, który wchodzi na polski rynek, oczywiście jest to bardzo dobra wiadomość. Liczymy na to, że Polacy docenią nasz asortyment prawie 45 tys. artykułów, w tym produktów skandynawskich marek, wyróżniających się wysoką jakością, dobrym designem oraz przywiązaniem do prostoty i użyteczności, a także oferowane przez nas promocje i niskie ceny” - mówi Andrzej Rzym, szef polskiego oddziału Coolshop.

Zdumiewający rozwój tej branży w Polsce. Średni przychód firmy to 8 mln zł rocznie

Coolshop jest obecnie jednym z liderów skandynawskiego rynku e-commerce i cały czas dynamicznie się rozwija. Działa na 9 rynkach obejmujących 1/3 Europy, obsługując 2 miliony stałych klientów.

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego w sierpniu 2024 roku. Analizie poddano dane z rejestru KRS.

Źródło informacji: Rocket Science

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu