Zapisy Zielonego Ładu wymagają rewizji
– W obliczu nieuchronnych zmian klimatycznych oraz rosnącej świadomości ekologicznej, europejski krajobraz regulacyjny przechodzi transformację, której celem jest stworzenie zrównoważonej przyszłości dla kontynentu. W tym kontekście, kluczowym elementem staje się Europejski Zielony Ład, który z założenia ma prowadzić Europę do neutralności klimatycznej do 2050 roku – komentuje Maciej Marcinkowski, dyrektor ds. inwestycji w Lidl Polska.
– Ostatnie doniesienia wskazują na konieczność rewizji jego zapisów, aby dopasować regulacje do realiów rynkowych oraz potrzeb biznesu, co pozwoli na wyrównanie szans w globalnej konkurencji. Biznes oczekuje stabilnego, przewidywalnego i jakościowego prawa, które umożliwi realizację ambitnych celów środowiskowych bez niepotrzebnego obciążania przedsiębiorców – podkreśla.
Jako przykład regulacji wymagającej „szczególnej uwagi", wskazuje na dyrektywę UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD), mającej na celu optymalizację zużycia energii. – W Lidl Polska popieramy inicjatywy proekologiczne, lecz wiemy, że kluczowe dla ich stosowania jest dopasowanie dyrektyw do możliwości rynku oraz inwestorów. Wyzwania związane z praktycznym wdrożeniem EPBD, takie jak instalacje fotowoltaiczne czy elektromobilność, wymagają pragmatycznych i elastycznych rozwiązań – podkreśla.
– Zdecydowanie optujemy za wprowadzeniem ekwiwalentu mocowego pozwalającego na zamianę wielu niskowydajnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na wydajniejsze i szybsze ładowarki spełniające oczekiwania klientów – dodaje.
– Nasze działania, takie jak instalacja gruntowych pomp ciepła, pozwalające uniezależnić niemal 40 proc. naszych sklepów od gazu ziemnego, czy inwestycje w odzysk ciepła i instalacje fotowoltaiczne, są przykładem, jak biznes może przyczyniać się do ochrony klimatu, jednocześnie obniżając koszty operacyjne – wyjaśnia Marcinkowski.
– Stabilne i przewidywalne regulacje, które uwzględniają realia rynkowe oraz możliwości inwestorów, są kluczem do przyspieszenia transformacji ekologicznej. W Lidl Polska widzimy bezpośredni związek między naszymi inwestycjami proekologicznymi a korzyściami ekonomicznymi, co potwierdza, że odpowiedzialność środowiskowa i sukces biznesowy mogą iść w parze – podsumowujeMaciej Marcinkowski.