Reforma finansów JST podpisana. Otwieramy nowy rozdział w historii polskiego samorządu: 345 mld zł więcej w ciągu 10 lat, wsparcie słabszych finansowo samorządów oraz tych, na których terenie znajdują się parki narodowe i inne tereny zielone, napisał szef resortu finansów w mediach społecznościowych.
Kancelaria Prezydenta RP podkreśliła, że zasadnicza zmiana dotyczy sposobu ustalania dochodów z tytułu udziału w podatkach dochodowych. Mają być one obliczane jako procent od dochodów podatników danego podatku z terenu danej jednostki samorządu terytorialnego. Obecnie dochód z tytułu udziału w PIT czy CIT nalicza się na podstawie podatku należnego.
Czytaj też: Czy to już koniec przetargów na odbiór śmieci?
Regulacja zakłada, że kwota rocznego dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w PIT będzie ustalana „poprzez przemnożenie zwaloryzowanych dochodów podatników zamieszkałych na obszarze danej JST za rok bazowy przez określoną procentowo wysokość udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych”. Mechanizm uwzględni oczywiście wskaźnik dynamiki przeciętnego wynagrodzenia i zatrudnienia. Analogicznie będzie określana kwota rocznego dochodu samorządów z tytułu udziału w CIT, tu waloryzacja uwzględni dynamikę nominalnego PKB.
Na potrzeby finansowe samorządów składają się potrzeby wyrównawcze, oświatowe, rozwojowe, ekologiczne i uzupełniające. I tak potrzeby wyrównawcze będą ustalane dla JST, w której indywidualny wskaźnik zamożności jest równy określonej w ustawie procentowej wartości wskaźnika zamożności ustalonego odpowiednio dla danej kategorii JST, bądź niższy od tej wartości. Globalna kwota potrzeb oświatowych ma być ustalana - co do zasady - analogicznie, jak obecna część oświatowa subwencji ogólnej, czyli na podstawie kwoty z roku poprzedniego z uwzględnieniem zmiany zakresu realizowanych zadań oświatowych.
Potrzeby rozwojowe będą podzielone na kategorie, co da możliwość dokładnego wsparcia. Pootrzeby ekologiczne obejmą wszystkie JST, na terenach ze szczególnymi walorami przyrodniczymi z ochroną prawną. Z kolei potrzeby uzupełniające wymienia się w ustaleniu o wysokość odpowiadającą kwocie potrzeb uzupełniających z roku poprzedzającego rok budżetowy, zwaloryzowanej wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Źródło:
