Sustainability, to tak naprawdę we współczesnym świecie korporacyjne „must have”. Wymagają go klienci, konsumenci, decydenci formułujący prawo, opinia społeczna. Tak naprawdę już żadna firma nie może pozostawać obojętna na to, że jej działania w postaci śladu klimatycznego negatywnie wpływają na naszą planetę.
- Nie można nie włączać się w akcje CSR i być jedynie nastawionym na zysk. Nie można nie słuchać potrzeb zespołu, skoro od momentu wybuchu koronakryzsu mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Odpowiedzią jest zrównoważony model prowadzenia przedsiębiorstwa. „Skutki uboczne” wdrożenia takiego podejścia są pożądane: wsparcie działań employer brandingowych i zdobycie lojalności pracowników oraz satysfakcji klientów ze współpracy z „firmą, której zależy” – wynika z raportu ”Annual and Sustainability Report 2022”.
Sustainability, czyli zrównoważony rozwój
W firmie, w której są wdrożone odpowiednie mechanizmy czy rozwiązania, np. dbanie o zmniejszanie negatywnego wpływu na środowisko czy chociażby wspieranie inicjatyw dla lokalnej społeczności, przejście na zrównoważony model działania nie powinien stanowić problemu.
Jeśli chodzi o przedsiębiorstwa, które dopiero rozpoczynają swoją działalność, ważnym elementem jest podpatrywanie, jak sustainability działa w tych firmach, które wdrożyły to podejście wiele lat temu.
Jak wygląda model funkcjonowaniu firmy w oparciu o zrównoważony rozwój?
Umożliwianie zrównoważonych płatności - walka z zatorami płatniczymi poprzez niesienie pomocy firmom w uzyskiwaniu zapłaty za oferowane produkty i usługi i pomaganie konsumentom w wyjściu z długów.
– Dla potencjalnych partnerów biznesowych, a także coraz częściej dla klientów, firmy, które są nastawione wyłącznie na zysk, a nie dają nic od siebie, są wręcz „podejrzane”. Nie trzeba przy tym otwierać nowego działu czy zatrudniać specjalistów, którzy podpowiedzą, jak wytworzyć wartość dodaną. Warto się skupić na tym, co już funkcjonuje – mówi Agnieszka Surowiec, Brand & Comms Director Market Poland.
Bycie szanowanym i godnym zaufania podmiotem rynku - branie odpowiedzialności za swoje działania i postępowanie fair.
– Prowadzenie biznesu nigdy nie odbywa się bez wpływu na środowisko, więc trzeba wprowadzać odpowiednie środki, by zniwelować ten negatywny wpływ. Tu wszystko zależy od profilu firmy. W praktyce może to np. oznaczać wyeliminowanie plastiku w produkcji albo po prostu ograniczenie zużycia papieru w biurze. W byciu „eko”, także w przypadku firm, nie zawsze musi chodzić o „wielkie” działania – zauważa Agnieszka Surowiec.
„Growing by making a difference” – dbanie o dobrostan i potrzeby pracowników, rozwój kompetencji, tworzenie przyjaznego i zrównoważonego miejsca pracy. O sukcesie danej firmy świadczą jej pracownicy. Zadowolona kadra, która odczuwa satysfakcję ze swojej pracy, to przepis na udany biznes.
- W byciu odpowiedzialnym pracodawcą, który dba o potrzeby pracowników, ważne jest wdrażanie konkretnych narzędzi, ale chodzi również o rozwiązania na poziomie strukturalnym czy te wdrażane w momencie tworzenia kultury organizacji – informuje firma Intrum, która wdraża zasady zrównoważonego rozwoju w życie.
Źródło: Intrum/ Raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu: „Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2020. Dobre praktyki”.
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?