Spis treści
Z badania wynika, że niemal jedna trzecia ankietowanych (32 proc.) wyraża obawy dotyczące wpływu AI na ich miejsca pracy. Najmłodsi pracownicy, czyli ci w wieku 18-24 lat, najczęściej odczuwają zagrożenie ze strony AI, co potwierdza 38 proc. z nich.
Paradoksalnie, to właśnie najmłodsza grupa badanych najczęściej korzysta z rozwiązań AI i posiada na ich temat największą wiedzę. 37 proc. przedstawicieli pokolenia Z przyznało, że używało sztucznej inteligencji w pracy. W porównaniu, w grupie wiekowej 25-34 lata odsetek ten wynosi 32 proc., wśród osób 45-54 lata - 22 proc., a w grupie 55-65 lat - 15 proc.
Wykorzystywanie AI przez pokolenie Z
Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, deklaruje największą wiedzę na temat promptowania AI. 39 proc. z nich wie, jak zadawać pytania i tworzyć polecenia dla AI, w porównaniu do 27 proc. ogółu badanych.
52 proc. przedstawicieli pokolenia Z zgadza się, że narzędzia takie jak ChatGPT mogą pomóc w przygotowaniu profesjonalnego CV. Wśród wszystkich badanych ten odsetek wynosi 45 proc. Młodzi częściej wskazują, że AI umożliwia szybsze dopasowanie CV do ofert pracy (50 proc. vs. 44 proc. ogółu).
Respondenci zostali zapytani także o etyczność korzystania z AI przy tworzeniu dokumentów aplikacyjnych. 47 proc. osób w wieku 18-24 lat uważa to za nieuczciwe, podobnie jak 40 proc. badanych w wieku 25-44 lat. Mimo to, 30 proc. najmłodszych badanych deklaruje chęć wykorzystania AI przy tworzeniu nowego CV, a w grupach 25-34 oraz 35-44 lata odsetek ten wynosi odpowiednio 37 proc. i 33 proc.
Metodologia badania
Badanie "Pokolenie Z a AI na rynku pracy" zostało przeprowadzone w grudniu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Zastosowano metodę CAWI (wypełniania ankiet przez Internet) na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65 lat, z uwzględnieniem płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.
ARC Rynek i Opinia to istniejący na polskim rynku od 1992 roku niezależny instytut badawczy zajmujący się realizacją badań marketingowych dla firm. Instytut dostarcza swoim klientom informacji, które mogą znacząco wpływać na kierunek rozwoju firmy oraz na procesy decyzyjne.
Źródło: PAP
