60 Sekund Biznesu: Silne uwierzytelnienie przy płatności online jest potrzebne. W połowie września będzie obowiązywała Dyrektywa PSD2

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Zakupy online lubimy za wygodę, szybkość, dostępność oraz prostotę. Za e-zakupy najczęściej płacimy za pomocą kart debetowych lub kredytowych. Jednak coraz większą uwagę zwracamy na bezpieczeństwo transakcji.

- To, że robimy zakupy, siedząc na sofie albo jadąc tramwajem, nikogo już nie dziwi. Tak samo jak nie dziwi nas to, że płatności muszą być bezpieczne - tłumaczy w rozmowie z AIP Aleksander Naganowski, Mastercard Europe. - W połowie września będzie obowiązywała Dyrektywa PSD2, która w dodatkowy sposób reguluje kwestie uwierzytelnienia transakcji - dodaje.

Jak wynika z badania Mastercard „Bezpieczne e-zakupy”, większe bezpieczeństwo przy zakupach online, w tym przy płatnościach, jest istotną kwestią dla ankietowanych. W najbliższym czasie ich oczekiwania w tym zakresie zostaną spełnione wraz z wprowadzeniem tzw. silnego uwierzytelnienia klienta. Jest to jeden z elementów, które przewiduje PSD2 - dyrektywa UE o usługach płatniczych, wchodząca w życie 14 września br.

Płacąc za zakupy online kartą, konsument (w zależności od tego, co zaproponuje bank-wydawca karty) będzie potwierdzał swoją tożsamość z wykorzystaniem 2 z 3 elementów: tego, co zna (np. hasło), tego, co posiada (np. telefon) lub tego, czym jest (np. odcisk palca).

- Patrząc na to, jakie rozwiązania są najlepiej dostosowane do wygody użycia, bardzo mocno skupiamy się na biometrii. To rozwiązanie uważane jest za najlepiej dostosowane do różnych kontekstów, a jednocześnie najbezpieczniejsze - mówi ekspert.

Zdaniem Naganowskiego, 75 proc. ludzi uważa, że jest to bezpieczniejsze rozwiązanie niż kody jednorazowe. 45 proc. preferuje właśnie biometrię. Co ciekawe, 25 proc. respondentów używa już biometrii.

76 proc. e-konsumentów jest przekonanych, że silne uwierzytelnienie przy płatnościach kartą online jest potrzebne. Deklarują oni, że dodatkowy element potwierdzający tożsamość i zwiększający ich bezpieczeństwo nie zniechęci ich do płacenia w ten sposób. 28 proc. ankietowanych sygnalizuje, że dzięki temu będzie płacić kartą w internecie jeszcze częściej, a ponad połowa (56 proc.) - z taką samą częstotliwością jak dotychczas.

- Dzięki temu, że telefony coraz bardziej ułatwiają nam skanowanie odcisków palców, możemy wykorzystywać to w różnych kontekstach. Przy płatnościach również to rozwiązanie wydaje się być tym najlepszym. Nie wymaga wysiłku ze strony użytkownika, a jednocześnie charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa - mówi ekspert.

Zaledwie 6 proc. respondentów deklaruje, że po wejściu w życie nowych przepisów tzw. silnego uwierzytelnienia klienta będzie rzadziej płacić kartą online.

- Nie mamy sygnałów, żeby ludzie mieli poczucie, że płatności online są niebezpieczne. Tych kontekstów, w których robimy zakupy i dokonujemy płatności, jest coraz więcej - mówi i dodaje, że pojawia się takie poczucie, że lepiej byłoby to usystematyzować, zanim poczujemy się niebezpiecznie. Jak tłumaczy, chodzi o to, żeby uporządkować kwestie uwierzytelnienia, uporządkować kwestie transakcji płatniczych tak, aby klienci byli pewni, że to zawsze przebiega w ten sam sposób w tym samym procesie.

Co by nas skłoniło do częstszego płacenia kartą w sieci? Wśród najpopularniejszych odpowiedzi znalazły się: specjalne oferty lub zniżki, a także jeszcze większe bezpieczeństwo na etapie płatności. Ważne według polskich e-konsumentów są też: zaufanie do danego sklepu oraz prostszy proces płatności.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3