60 Sekund Biznesu. Sugajski: Jeżeli chodzi o samochody elektryczne, to dzisiaj mamy do czynienia z początkiem całego procesu

Maciej Badowski
Maciej Badowski

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Producenci motoryzacyjni prognozują, że auta elektryczne będą chętniej kupowane niż te z tradycyjnym napędem. Polscy przedstawiciele branży spodziewają się przełomu za dekadę.

Wśród przedstawicieli motobranży w Polsce jednak przeważa sceptycyzm wobec elektrorewolucji. Jak wynika z raportu Exact Systems „MotoBarometr 2019. Nastroje w automotive”, 58 proc. producentów, patrząc w przyszłość, widzi drogi, na których nadal królują auta z tradycyjnym napędem.

- Z naszego badania wynika, że w elektrorewolucję nie wszyscy wierzą. Najbardziej sceptyczni są Rosjanie, Czesi i Rumuni, ale już połowa Węgrów i Turków uważa, że elektryki wyprą spalinówki. Duży wpływ na opinie o upowszechnieniu się aut elektrycznych ma nie tylko zasobność portfeli konsumentów w danym kraju, ale też kultura społeczeństwa - mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Jako przykład przywiązania do tradycyjnej motoryzacji ekspert podaje Niemcy i Wielką Brytanię, gdzie elektromobilny boom przewiduje odpowiednio tylko 15 i 22 proc. respondentów. - Warto też pamiętać, że w przypadku elektromobilności mamy do czynienia raczej z ewolucją niż rewolucją. Jedynie w trzech krajach ankietowani wierzą, że elektromobilność upowszechni się w ciągu 5 lat. Bardziej prawdopodobny jest scenariusz 10-letni - dodaje Gos.

W Polsce nie brakuje entuzjastów. Ponad 30 proc. ankietowanych uważa, że samochody elektryczne zdominują rynek. Ponadto 74 proc. polskich zwolenników elektromobilności jest przekonanych, że elektryki już za dekadę staną się codziennym widokiem w naszym kraju.

Głównym odbiorcą nowych samochodów na polskim rynku są przedsiębiorcy - także tych z napędem elektrycznym. W 2019 roku zarejestrowali oni 6930 elektrycznych samochodów osobowych.

- Jeżeli chodzi o samochody elektryczne, to dzisiaj mamy do czynienia z początkiem całego procesu. Jesteśmy w trakcie konsultacji społecznych tak, aby leasing mógł być włączony do dopłat. Nie tak jak pierwotnie było przewidywane, że dopłatą miałyby być objęte przedsiębiorstwa leasingowe, ale klienci firm leasingowych. Myślimy, że przy takim podejściu nie powinno być żadnego problemu, aby również leasing mógł być objęty dopłatami - tłumaczy w rozmowie z AIP Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

- Wynajem długoterminowy można powiedzieć, że jest produktem, który uzupełnia ofertę firm leasingowych, ponieważ firmy, które są zainteresowane nabyciem pojazdu zazwyczaj korzystają z leasingu jeżeli wymieniają te pojazdy w cyklu 3- 4 lat wówczas korzystają z wynajmu długoterminowego. Zazwyczaj również w tej formie finansowania towarzyszą usługo dodatkowe,a a zatem firmy, które chcą wyoutcorcować w tym zakresie kwestie związane z wykorzystaniem, z eksploatacją tych pojazdów również korzystają z wynajmu- dodaje Sugajski.

Według danych na koniec stycznia 2020 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 9 099 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W ubiegłym miesiącu liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in wyniosła 462 sztuki – o 190 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PSPA oraz PZPM.

Po styczniu 2020 r. po polskich drogach jeździło 9 099 elektrycznych samochodów osobowych, z których 60 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 5 415, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 3 684. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 541 szt., natomiast autobusów elektrycznych do 225 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia osiągnęła liczbę 6 322 szt.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A nie lepiej rowerem?

G
GF

Nie spieszmy się z tymi elektrykami, zachód się udławi nimi a my może wejdziemy w inną alternatywę (ogniwa wodorowe?). Póki nie będzie polskiego atomu i taniej energii to jest nieuzasadnione ekonomicznie. Instalacje gazowe do aut będą jeszcze długo rządzić w Polsce.

G
Gość

Tylko skąd Polska, coraz mocniej niewydolna energetyczne, weźmie czystą energię do tych samochodów. Z ruskiego węgla??? Czy nie widzimy, że pod względem wydolności energetycznej i stawianych wyzwań ekologicznych, jesteśmy daleko w czarnej dziurze. Żyjmy dalej marzeniami o elektromobilności na naszych drogach. Może stanie się jakiś cud i zbiorowe marzenie się ziści...

M
Major

Nigdy w życiu samochodu elektrycznego.Tylko z silnikiem spalinowym.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3