Spis treści
Wyniki te są kluczowe dla twórców reklam, którzy muszą nawigować między możliwościami, a wyzwaniami, jakie niesie nowa technologia. NIQ zaprezentuje te odkrycia w kontekście zmian pokoleniowych podczas panelu na CES 2025, zatytułowanym: Adaptacja do zmian: demografia a strategie w reklamie, w czwartek 9 stycznia o godz. 10:00 PST.
Marki i agencje w szybkim tempie wprowadzają innowacje, wykorzystując w swoich reklamach treści wygenerowane przez AI. Muszą być przy tym ostrożni, gdyż z naszych badań wynika, że konsumenci są dość wrażliwi na autentyczność tworzonych reklam, zarówno na poziomie dorozumianym (nieświadomym), jak i jawnym (świadomym). Chcąc tworzyć skuteczne reklamy, marki muszą uczynić priorytetem kreatywną ocenę stymulowaną przez wyciągnięte wnioski – komentuje Ramon Melgarejo, prezes działu analiz i wniosków strategicznych w NIQ.
Odkrycia dotyczące reklam generowanych przez AI:
Negatywne postrzeganie marki używającej reklamy AI
Konsumenci intuicyjnie rozpoznają większość reklam generowanych przez AI, są dla nich mniej interesujące i bardziej irytujące lub nudne oraz niejasne, w porównaniu do tradycyjnych reklam. Reklamy tworzone przez AI mogą wywoływać negatywny efekt aureoli wokół marki. Oprócz negatywnego postrzegania reklamy, marka również traci w ocenie konsumentów.
Problemy z aktywacją ludzkiej pamięci w reklamach AI
Reklamy generowane przez sztuczną inteligencję, nawet te uznawane za „wysokiej jakości”, słabiej aktywują pamięć, w porównaniu do tradycyjnych reklam. Niedopasowanie między treścią, a istniejącymi strukturami pamięci, osłabia motywację konsumentów.
AI może źle wpływać na wizerunek marki
Reklamy generowane przez AI, które korzystają z istniejących wizualnych i konceptualnych przedstawień, skutecznie wzmacniają istniejące skojarzenia z marką –w połączeniu z negatywnym efektem aureoli nad marką, mogą tylko utwierdzić konsumentów w tym przekonaniu.
Wyzwania związane z grafiką AI
Niska jakość grafiki w reklamach generowanych przez AI zwiększa wysiłek umysłowy potrzebny do ich przetwarzania, co odwraca uwagę od zamierzonego przekazu. Wysoka jakość wykonania jest kluczowa dla skutecznego opowiadania historii i komunikowania przekazu marki.
Przyszłość reklamy z AI
Reklamodawcy eksperymentujący z AI, by zoptymalizować proces tworzenia reklam i obniżyć koszty, muszą być świadomi krytycznych ograniczeń tego podejścia - tłumaczy Marta Cyhan-Bowles, główna dyrektor ds. komunikacji i szefowa globalnego marketingu w NIQ.
Nasza strategia oparta na neurobiologii pokazuje, jak konsumenci nieświadomie odbierają treści generowane przez AI i podkreśla cienką granicę między innowacją a dyskomfortem.
Cyhan-Bowles ostrzega, że choć AI oferuje ekscytujący potencjał w kreowaniu pomysłów i testowaniu zasobów marki na wczesnych etapach, niska jakość wykonania treści AI może szkodzić wartości marki. Mimo, że ta nowa technologia nie zastąpi od razu tradycyjnego tworzenia reklam, jej możliwości mogą wspierać procesy twórcze, jeśli zostanie zintegrowana w sposób przemyślany.
AI stymuluje efektywność marketingową, umożliwiając tworzenie produktów z myślą o długoterminowych potrzebach klientów, oferując głębszy wgląd w ich preferencje. Technologia ta zmniejsza rozdźwięk między firmami a ich klientami, wspierając zrozumienie preferencji konsumentów. Narzędzia takie jak NIQ’s Ad Explorer mają pomagać sprzedawcom zwiększyć wartość marki, wykorzystując nieuświadomione odczucia klientów do nadawania priorytetów kreatywnym wnioskom, testowania wielu wersji reklam i dotrzymywania terminów bez uszczerbku dla jakości.
Źródło: PAP
