Asseco Poland podał jednocześnie, że wypracował 12,6 mld zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży po trzech kwartałach, z czego ponad 9,9 mld zł stanowiła sprzedaż własnych produktów i usług informatycznych. Zysk operacyjny był o 10 proc. wyższy niż w porównywalnym okresie 2023 roku i wyniósł 1,3 mld zł, a zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, po wzroście o 7 proc., wyniósł 369 mln zł.
Spółka, zwiększając skalę działalności na świecie, poprawia jednocześnie wyniki finansowe
– Osiągnęliśmy dobre wyniki finansowe za trzy kwartały bieżącego roku, które są efektem konsekwentnej realizacji strategii rozwoju, opartej na dywersyfikacji geograficznej, produktowej i sektorowej. Wyłączając efekt zmian kursów, nasze przychody urosły w tym okresie o 6 proc., a zysk operacyjny o 16 proc. – powiedziała Karolina Rzońca-Bajorek, wiceprezes ds. finansowych w Asseco Poland.
Jak dodała spółka, cały czas zwiększa skalę działalności i jest aktywna w obszarze M&A
– Od początku 2024 roku do Grupy dołączyło 11 spółek, działających m.in. na rynkach: izraelskim, amerykańskim, portugalskim, a także w Indiach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Ponadto systematycznie budujemy backlog, co pozwala nam z optymizmem patrzeć na cały 2024 rok i dalej w przyszłość – dodała Karolina Rzońca-Bajorek.
Wcześniej wiceprezes Artur Wiza w rozmowie ze Strefą Biznesu powiedział, że Asseco cały czas pracuje nad przejęciami na różnych rynkach i w kręgu zainteresowań znajduje się kilkanaście podmiotów.
– To jest nasza strategia, aby oprócz rozwoju organicznego również rozwijać się poprzez akwizycje. Cały czas przyglądamy się określonej liczbie firm. Przy tego typu transakcjach najważniejsze jest wzbogacenie naszych produktów i kompetencji. Są pewne obszary, które są szczególnie istotne, czyli cyberbezpieczeństwo czy rozwiązania w chmurze. Szukamy firm z własnymi produktami, które uzupełnią nasze portfolio – powiedział wtedy Strefie Biznesu Artur Wiza.
Rynek krajowy rośnie, ale większość przychodów ze sprzedaży pochodzi z zagranicy
Jak podała spółka w komunikacie, przychody ze sprzedaży w segmencie Asseco Poland wzrosły o 5% i wyniosły 1,5 mld zł, głównie dzięki wyższej sprzedaży w obszarze finansów oraz umocnieniu strategicznej pozycji w rozwiązaniach dla instytucji publicznych.
Wyniki grupy są silnie zdywersyfikowane – 88 proc. sprzedaży pochodzi z rynków zagranicznych reprezentowanych przez segmenty Formula Systems i Asseco International.
– Sprzedaż segmentu Asseco International ukształtowała się na poziomie 2,9 mld zł, co – wyłączając efekt różnic kursowych – oznacza wzrost o 8 proc. w stosunku do trzech kwartałów 2023 roku. Wyższe przychody tego segmentu są efektem wzrostu sprzedaży w Grupie Asseco South Eastern Europe, głównie w obszarze płatności, a także wyższej sprzedaży rozwiązań ERP w Grupie Asseco Enterprise Solutions – podano także.
Z kolei segment Formula Systems zanotował 8,2 mld zł przychodów. Wyłączając efekt różnic kursowych, stanowi to wzrost o 6% w stosunku do tego samego okresu 2023 roku. Spółki z Grupy Formula Systems stabilnie się rozwijają i pozostają aktywne w obszarze akwizycji.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2024 r. wyniósł 315,6 mln zł wobec 335,8 mln zł zysku rok wcześniej.
Akcje Asseco Poland na początku czwartkowej sesji rozpoczęły sesję od wzrostów. Po godzinie 9:00 walory spółki kosztowały 9,15 zł, co oznaczało wzrost o 3,54 proc.
Asseco Poland specjalizuje się w produkcji i rozwoju oprogramowania. Jest to największy software house z polskim kapitałem oraz szóstym największym dostawcą oprogramowania w Europie. Spółka jest notowana na GPW od 2004 r. (początkowo jako Comp Rzeszów). Obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Głównym akcjonariuszem jest sama spółka Asseco Poland SA posiadająca 17,84 proc., Cyfrowy Polsat SA (10,13 proc.) Adam Góral Fundacja Rodzinna (10,01 proc.).
