Dlaczego firmy oferują bonusy świąteczne?
Premie świąteczne to nie tylko wsparcie pracowników w kosztownych grudniowych wydatkach, ale też strategia na zwiększenie zaangażowania kadry, utrzymania wysokiego zadowolenia z pracy, a także zwrócenia uwagi na dane przedsiębiorstwo wśród osób poszukających pracy. Często rozważając podjęcie etatu kandydaci zastanawiają się nad bonusami poza podstawowym wynagrodzeniem, które oferuje dana firma.
Przyznawanie bonusów świątecznych jest przede wszystkim formą doceniania całorocznego wysiłku i zaangażowania pracowników, a w większości firm stało się nienegocjowaną praktyką czy nawet tradycją.
Te sieci handlowe zadbały o bonus świąteczny dla pracowników:
- BIEDRONKA
- LIDL
- AUCHAN
- NETTO
- KAUFLAND
- CARREFOUR
Jakie są popularne formy bonusów świątecznych?
Firmy wybierają różne formy przyznawania świątecznych dodatków, a często łączą kilka z nich np. paczki świąteczne plus dodatek finansowy. Popularne bonusy świąteczne to: vouchery do wykorzystania w danej sieci handlowej (karty przedpłacone stosuje m.in. Kaufland, więcej o tym przeczytasz w galerii), premie świąteczne wpłacane na konto pracownika, paczki świąteczne (słodycze i gadżety).
Czy wypłacanie premii świątecznych jest obowiązkowe?
Zarówno bonusy finansowe, jak i rzeczowe przygotowywane dla pracowników z okazji świąt, są wyborem pracodawcy. Przedsiębiorcy nie mają obowiązku praktykowania bonusów na święta natomiast stały się one tradycją, oczekiwaną przez pracowników.
Jednocześnie pracodawcy powinni wiedzieć, że premie świąteczne podlegają podatkowaniu. Można je sfinansować z Zakładowego Fundusz Świadczeń Socjalnych, wówczas zwolnione są z ZUS oraz podatku lub wolnych środków obrotowych firmy (te bonusy są opodatkowane i należy odliczyć za nie składkę ZUS).
Na jakie bonusy zdecydowały się największe sieci handlowe działające w Polsce? Sprawdź w galerii
