Co najczęściej kupowano w sklepach w lipcu? Wiele osób się zdziwi

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
W lipcu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych płacili za zakupy średnio o 6 proc. więcej niż przed rokiem.
W lipcu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych płacili za zakupy średnio o 6 proc. więcej niż przed rokiem. 123 rf
Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 2,5 proc. wyższa niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadła o ponad 3 proc. - wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel. W lipcu hitem sprzedaży były napoje funkcjonalne - ich sprzedaż w przeliczeniu na litry wzrosła aż o 70 proc.

Spis treści

W przeliczeniu na sklep, zarówno średnia liczba transakcji, jak i liczba sprzedanych opakowań były wyższe niż przed rokiem. W lipcu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 3,9 opakowań produktów (niewielki wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r.) i płacili za zakupy średnio 24,43 zł, o 6 proc. więcej niż przed rokiem.

Klienci sklepów małoformatowych kupowali mniej piwa

Mimo wysokich temperatur i odbywających się w lipcu wielkich imprez sportowych spadki sprzedaży odnotowała najważniejsza dla placówek małego formatu kategoria, czyli piwo. W lipcu 2024 klienci sklepów małoformatowych kupili o 10 proc. mniej litrów piwa niż rok wcześniej. Po odpadnięciu z turnieju Euro 2024 reprezentacji Polski nawet finałowy mecz nie przyniósł spektakularnych wzrostów sprzedaży piwa. W ostatnim dniu turnieju znacznie lepiej niż zwykle sprzedawały się natomiast chipsy.

Wysokie temperatury w lipcu 2024 r. nie przełożyły się wzrost sprzedaży lodów impulsowych w sklepach małoformatowych (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria była o 3 proc. niższa niż w również upalnym lipcu 2023 r.) ani napojów gazowanych (spadek liczby transakcji o 3 proc.). Częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiała się natomiast woda czysta.

Hitem sprzedaży napoje z dodatkiem witamin

Kilkuprocentowe spadki sprzedaży w porównaniu z lipcem 2023 r. odnotowały napoje energetyzujące, które od stycznia 2024 r. mogą być sprzedawane tylko osobom pełnoletnim. Klienci sklepów małoformatowych chętniej niż przed rokiem sięgali po napoje izotoniczne (wzrost liczby paragonów o 20 proc.). Hitem sprzedaży nadal są napoje funkcjonalne, czyli z dodatkiem witamin, mikroelementów i innych składników mających korzystanie wpływać na zdrowie czy samopoczucie – w lipcu 2024 r. sprzedaż w przeliczeniu na litry wzrosła o 70 proc, natomiast liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria zwiększyła się o 50 proc,.

Jak wynika z danych transakcyjnych gromadzonych przez CMR, w lipcu 2024 r. w sklepach małoformatowych słabiej niż przed rokiem sprzedawały się elektroniczne papierosy jednorazowe (spadek liczby transakcji o 27 proc.), częściej natomiast klienci sięgali po płyny i pody do papierosów elektronicznych. Niewielkie, kilkuprocentowe spadki sprzedaży w porównaniu z lipcem 2024 r. według badań odnotowały również tradycyjne papierosy, a także wkłady do podgrzewania tytoniu.

Lipiec był kolejnym miesiącem, w którym w sklepach małoformatowych spadki sprzedaży notowały podstawowe produkty spożywcze, takie jak olej, mąka, masło czy mleko. Gorzej niż przed rokiem sprzedawały się również produkty wykorzystywane do przyrządzania przetworów na zimę – cukier żelujący oraz ocet. W drugiej połowie lipca 2024 r. skokowo wzrosła sprzedaż słonych paluszków, które klienci kupowali w geście solidarności z firmą Aksam, której fabryka ucierpiała wskutek pożaru. W trzecim tygodniu lipca sprzedaż całej kategorii była o około 13% wyższa niż zwykle, pod koniec lipca i na początku sierpnia poziom sprzedaży był już jednak tylko nieco wyższy niż w pozostałych wakacyjnych tygodniach.

Przypomnijmy, że sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu