Spis treści
Wzrastają obroty najemców
Wyniki indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych za 2024 rok wskazują, że obroty najemców wzrosły, w 2024 r. o 4,3% w porównaniu do 2023 r. Według danych GUS, wzrost sprzedaży detalicznej, w całym handlu, w cenach bieżących, wyniósł w ubiegłym roku 3,3%. W dwóch ostatnich miesiącach minionego roku obroty rosły powyżej inflacji, o 7,4% w listopadzie i o 6,3% w grudniu, w porównaniu do analogicznych miesięcy w 2023 r. Średnioroczne obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych, a najwyższe wzrosty odnotowały obiekty średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA), których obroty zwiększyły się o 4,5%. Największe wzrosty obrotów – podobnie jak rok wcześniej – odnotowały: usługi o 11,8% i rozrywka 10%.
Wyniki w tych kategoriach są zgodne z trendami konsumenckimi, które wskazują, że galerie poza funkcją handlową są również miejscem, gdzie Polscy załatwiają szereg innych potrzeb, m.in. realizują rozmaitego typu usługi i atrakcyjnie spędzają czas. Zwiększyła się również odwiedzalność, która wzrosła o 0,2% w stosunku do 2023 r. Wyniki indeksów (PRCH Turnover Density Index i PRCH Footfall Density Index) są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu są reprezentacyjne dla rynku – mówi Ryszard Kamiński, Dyrektor Komunikacji i PR Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Handel stacjonarny ciągle dominuje, centra handlowe są pierwszym miejsce zakupów
Z danych Głównego Urzędu statystycznego wynika, że handel stacjonarny odpowiada za 90% całej sprzedaży detalicznej w Polsce. W tym, jak wskazują badania GfK – An NIQ Company, ponad 30% to sprzedaż w centrach handlowych, które są przez Polaków wskazywane jako pierwsze miejsce realizacji zakupów. Właśnie w centrach handlowych, jak wskazują wyniki analizy GfK – An NIQ Company, klienci wydają 60% swojego budżetu zakupowego.
To potwierdza kluczową rolę tego segmentu handlu. Jednocześnie, jak wskazuje najnowszy raport Santander Consumer, ponad 70% Polaków przyznaje, że częściej robi zakupy stacjonarnie niż online lub korzysta z obu form w takim samym stopniu – podkreśla Ryszard Kamiński.
Rekordowa podaż nowych powierzchni i wzrost inwestycji
Informacje dotyczące nowych inwestycji, które podała agencja Cushman & Wakefield, wskazują, że w 2024 r. oddano do użytku 530 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w 2024 r. To największy roczny wzrost powierzchni handlowej od 2015 r. Jednocześnie, na rynku zadebiutowało 26 nowych marek handlowych.
Z kolei, jak wynika z informacji najemców prowadzących działalność w galeriach handlowych, część z nich realizuje, bądź zapowiada rozbudowę swoich stacjonarnych sieci sprzedaży. Właściciele i zarządcy obiektów handlowych informują o modernizacjach i rozbudowach obiektów. Wskazują też na pozytywne dane dotyczące pozyskiwania nowych najemców. Poziom wakatów na koniec 2024 r. spadł do średnio 3%. – dodaje Ryszard Kamiński.
Spektakularne transakcje na rynku nieruchomości handlowych
Wzrost dynamiki rynku wpłynął również na inwestorów, a wolumen transakcji dotyczących obiektów handlowych osiągnął w minionym roku 1,6 mld euro, czyli 4-krotnie więcej niż rok wcześniej. Szczególnie efektowne były 3 duże transakcje, przejęcie przez NEPI Rockcastle kompleksów Silesia City Centre w Katowicach (405 mln euro) i Magnolia we Wrocławiu (373 mln euro) oraz zakup przez Star Capital Finance portfela 6 centrów handlowych (285 mln euro).
