Coś dzieje się w galeriach handlowych. Dane mówią o ożywieniu

Grzegorz Gajda
24.04.2022  KATOWICE
 NIEDZIELA HANDLOWA GALERIA KATOWICKA
 LUCYNA NENOW /DZIENNIK ZACHODNI/ POLSKA PRESS
  *** Local Caption *** NIEDZIELA HANDLOWA GALERIA KATOWICKA
24.04.2022 KATOWICE NIEDZIELA HANDLOWA GALERIA KATOWICKA LUCYNA NENOW /DZIENNIK ZACHODNI/ POLSKA PRESS *** Local Caption *** NIEDZIELA HANDLOWA GALERIA KATOWICKA LUCYNA NENOW / POLSKA PRESS
Wyniki 2024 roku wskazują, że centra i parki handlowe odgrywają kluczową rolę w polskim handlu. Dane mówią wręcz o ożywieniu w branży. Po raz kolejny wzrosły obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych i tzw. odwiedzalność galerii. Jednocześnie rynek odnotował rekordowy wolumen transakcji dotyczących obiektów handlowych, oraz największą od 10 lat podaż nowych powierzchni.

Spis treści

Wzrastają obroty najemców

Wyniki indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych za 2024 rok wskazują, że obroty najemców wzrosły, w 2024 r. o 4,3% w porównaniu do 2023 r. Według danych GUS, wzrost sprzedaży detalicznej, w całym handlu, w cenach bieżących, wyniósł w ubiegłym roku 3,3%. W dwóch ostatnich miesiącach minionego roku obroty rosły powyżej inflacji, o 7,4% w listopadzie i o 6,3% w grudniu, w porównaniu do analogicznych miesięcy w 2023 r. Średnioroczne obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych, a najwyższe wzrosty odnotowały obiekty średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA), których obroty zwiększyły się o 4,5%. Największe wzrosty obrotów – podobnie jak rok wcześniej – odnotowały: usługi o 11,8% i rozrywka 10%.

Wyniki w tych kategoriach są zgodne z trendami konsumenckimi, które wskazują, że galerie poza funkcją handlową są również miejscem, gdzie Polscy załatwiają szereg innych potrzeb, m.in. realizują rozmaitego typu usługi i atrakcyjnie spędzają czas. Zwiększyła się również odwiedzalność, która wzrosła o 0,2% w stosunku do 2023 r. Wyniki indeksów (PRCH Turnover Density Index i PRCH Footfall Density Index) są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Dzięki temu są reprezentacyjne dla rynku – mówi Ryszard Kamiński, Dyrektor Komunikacji i PR Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Handel stacjonarny ciągle dominuje, centra handlowe są pierwszym miejsce zakupów

Z danych Głównego Urzędu statystycznego wynika, że handel stacjonarny odpowiada za 90% całej sprzedaży detalicznej w Polsce. W tym, jak wskazują badania GfK – An NIQ Company, ponad 30% to sprzedaż w centrach handlowych, które są przez Polaków wskazywane jako pierwsze miejsce realizacji zakupów. Właśnie w centrach handlowych, jak wskazują wyniki analizy GfK – An NIQ Company, klienci wydają 60% swojego budżetu zakupowego.

To potwierdza kluczową rolę tego segmentu handlu. Jednocześnie, jak wskazuje najnowszy raport Santander Consumer, ponad 70% Polaków przyznaje, że częściej robi zakupy stacjonarnie niż online lub korzysta z obu form w takim samym stopniu – podkreśla Ryszard Kamiński.

Rekordowa podaż nowych powierzchni i wzrost inwestycji

Informacje dotyczące nowych inwestycji, które podała agencja Cushman & Wakefield, wskazują, że w 2024 r. oddano do użytku 530 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w 2024 r. To największy roczny wzrost powierzchni handlowej od 2015 r. Jednocześnie, na rynku zadebiutowało 26 nowych marek handlowych.

Z kolei, jak wynika z informacji najemców prowadzących działalność w galeriach handlowych, część z nich realizuje, bądź zapowiada rozbudowę swoich stacjonarnych sieci sprzedaży. Właściciele i zarządcy obiektów handlowych informują o modernizacjach i rozbudowach obiektów. Wskazują też na pozytywne dane dotyczące pozyskiwania nowych najemców. Poziom wakatów na koniec 2024 r. spadł do średnio 3%. – dodaje Ryszard Kamiński.

Spektakularne transakcje na rynku nieruchomości handlowych

Wzrost dynamiki rynku wpłynął również na inwestorów, a wolumen transakcji dotyczących obiektów handlowych osiągnął w minionym roku 1,6 mld euro, czyli 4-krotnie więcej niż rok wcześniej. Szczególnie efektowne były 3 duże transakcje, przejęcie przez NEPI Rockcastle kompleksów Silesia City Centre w Katowicach (405 mln euro) i Magnolia we Wrocławiu (373 mln euro) oraz zakup przez Star Capital Finance portfela 6 centrów handlowych (285 mln euro).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu