Z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wynika wprost:zarejestrowany pojazd musi być ubezpieczony (wyjątkiem jest posiadacz pojazdu historycznego, który ma czas na zawarcie umowy ubezpieczenia do momentu wprowadzenia pojazdu do ruchu).
Oznacza to, że zarejestrowane auto, które np. stoi w garażu i z którego nie korzystamy codziennie - także musi mieć wykupioną polisę OC.
Od 1 października 2018, wraz z wejściem w życie nowelizacji Ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierowcy nie muszą podczas jazdy mieć przy sobie potwierdzenia zawarcia ubezpieczenia OC. Nie oznacza to jednak, że polisy można nie kupować - za to grożą wysokie kary.
Dane pojazdu i informacje o zawartej polisie gromadzone są w CEPiK-u (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Podczas kontroli uprawnione służby (np. Policja, straż miejska, czy Inspekcja Transportu Drogowego) sprawdzą dane w jednej z baz CEPiK - Centralnej Ewidencji Pojazdów.
A czy trzeba mieć przy sobie potwierdzenie OC w razie kolizji albo wypadku drogowego? Ten dokument nie jest konieczny. Jeśli chcesz spisać oświadczenie, w którym niezbędny jest numer polisy - weryfikację gwarantuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. W tym celu konieczny będzie tylko numer rejestracyjny albo numer VIN.
Kary za brak polisy OC
Samochód osobowy od 1 lipca 2024 r.:
- Brak ważnego OC od 1 do 3 dni – 1720 zł
- Brak ważnego OC od 4 do do 14 dni – 4300 zł
- Brak ważnego OC powyżej 14 dni - 8600 zł
Motocykl od 1 lipca 2024 r.:
- Brak ważnego OC od 1 do 3 dni – 290 zł
- Brak ważnego OC od 4 do do 14 dni – 720 zł
- Brak ważnego OC powyżej 14 dni – 1430 zł
ZOBACZ TAKŻE: Renault Rafale. Pierwsza jazda, wrażenia, dane techniczne, ceny i wyposażenie
Samochód ciężarowy od 1 lipca 2024 r.:
- Brak ważnego OC od 1 do 3 dni – 2580 zł
- Brak ważnego OC od 4 do do 14 dni – 6450 zł
- Brak ważnego OC powyżej 14 dni - 12 900 zł
Stwierdzenie braku polisy OC – np. w wyniku kontroli drogowej lub kontroli własnej UFG na podstawie danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych - nie oznacza jeszcze wszczęcia egzekucji. Najpierw Fundusz zwraca się do posiadacza pojazdu o okazanie ważnej polisy OC lub zapłacenie kary w trybie dobrowolnym. Jeżeli w wyznaczonym terminie brak jest odpowiedzi, Fundusz przypomina kontrolowanemu o konieczności wyjaśnienia sprawy. Jeżeli i tym razem nie ma odzewu – średnio po około trzech miesiącach - UFG wszczyna egzekucję i przekazuje ściągnięcie kary do urzędu skarbowego.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?