Niższy VAT na odzież dla najmłodszych. Czy to dobry kierunek zmian?
Podatek od towarów i usług, czyli tzw. podatek VAT, to danina, która jest doliczana do wartości netto transakcji kupna-sprzedaży. Oznacza to, że kupujący płaci za towar więcej. Następnie sprzedawca odprowadza zapłacony podatek na rzecz budżetu państwa. W rzeczywistości ciężar podatku ponosi konsument.
– Osobiście jestem zwolennikiem tego typu zmian i wsparcia rodzin poprzez obniżenie podatków przy jednoczesnym ograniczaniu programów socjalnych. To pozwala na wprowadzenie bardziej przystępnych cen dla wszystkich, a stawki podatku VAT, zwłaszcza na produkty dla dzieci, powinny być jak najniższe – tłumaczy Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt.
Taka zmiana mogłaby oznaczać, że towary tego typu staną się tańsze, niż dotychczas. Jak wynika z raportu „Jak Polacy podchodzą do zakupów ubrań dla swoich dzieci? Raport 2022” firmy Reporter Young – duża część mieszkańców największych polskich miast przeznacza na odzież dziecięcą nawet ponad 2000 zł rocznie. Ma to szczególe znaczenie, ponieważ dzieci szybko rosną i w przeciwieństwie do dorosłych – ubrania starczają na krótszy czas.
Aktualnie projekt ustawy o ograniczaniu biurokracji i barier prawnych jest opiniowany przez organizacje samorządowe.
