W 2021 roku na rozwój tego sposobu pracy obok globalizacji i cyfryzacji wpływ miała również pandemia Covid-19.
W 2021 roku światowy rynek freelancingu był wart blisko 3,5 biliona dolarów i dzięki niemu dochód uzyskiwało około 1,1 miliarda wolnych strzelców. Jednak, jak to wygląda w Polsce? Czy poza rosnącą liczbą freelancerów zmieniło się coś na polskim rynku w ciągu ostatnich pięciu lat?
Freelancing, choć pozwala na dużą niezależność, wymaga samodyscypliny i dobrej organizacji czasu.
- Z naszych badań wynika, że obecnie w Polsce jest 270 tys. freelancerów przy dynamice 7 proc. rdr. Wraz z upowszechnieniem się modelu home office wzrosła popularność pracy w roli wolnego strzelca. Nie tylko dla krajowych firm, ale również dla tych globalnych. Freelancerom zdecydowanie łatwiej jest pozyskać zlecenia z zagranicy, dzięki dedykowanym im platformom - komentuje Przemysław Głośny, CEO Useme.
Freelancing to zdecydowanie domena ludzi młodych. Zarówno w 2016, jak i w 2021 roku najwięcej wolnych strzelców było w wieku 25-34 lat (ok. 50 proc.). Większość z nich posiadała wykształcenie wyższe magisterskie lub licencjackie (kolejno — 61,6 proc. i 67,3 proc.) i pochodziła z dużych ośrodków miejskich.
Co ciekawe, w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła liczba wolnych strzelców mieszkających na wsi – z 11,3 proc. do 14,3 proc.
Domowe biuro oazą dla freelancera
Jako największe zalety pracy w takim trybie freelancerzy wymieniają:
- możliwość wyboru interesujących nas zleceń,
- samodzielne ustalanie godzin pracy
- i przede wszystkim miejsca.
Choć wolny strzelec może pracować właściwie z każdego miejsca na ziemi, pod warunkiem, że ma dostęp do niezbędnych narzędzi, jak komputer i Internet, to i tak najczęściej wybiera pracę we własnym mieszkaniu.
Cukier i ocet wróciły do sklepów, co z masłem, chlebem i mle...
W 2021 roku aż 91,1 proc. ankietowanych zadeklarowało, że pracuje w domu, z kolei w 2016 roku taką formę pracy przyjęło 85 proc. wolnych strzelców.
Polscy freelancerzy – czym najczęściej się zajmują?
Choć freelancing kojarzy się często ze zleceniami dedykowanym programistom czy grafikom, to coraz częściej są to także dziedziny, w których specjalizują się humaniści. W 2021 roku najwięcej wolnych strzelców (26,4 proc.) zajmowało się social mediami oraz szeroko rozumianym copywritingiem – tworzeniem artykułów, treści na strony internetowe, przygotowywaniem opisów produktów lub kategorii do sklepów internetowych, a także tworzeniem haseł reklamowych.
Popularność copywritingu (30,9 proc.) zauważalna była również w 2016 roku, choć znajdowała się ona po grafice (37 proc.), a przed programowaniem (26 proc.).
Choć w ubiegłym roku polscy freelancerzy wciąż aktywnie zajmowali się grafiką (21 proc.), spadł udział programistów (do 7,3 proc.). Zamiast tego popularność zyskało tworzenie stron www i sklepów internetowych (10,5 proc.) oraz zlecenia z dziedzin fotografii, wideo i animacji (10,5 proc.).
Jakie firmy najczęściej korzystają z usług freelancerów?
Z odpowiedzi badanych wynika, że w 2016 zleceniodawcami były najczęściej jednoosobowe działalności oraz firmy zatrudniające do 10 osób – 56,5 proc., a także małe i średnie firmy – 73,1 proc.
W 2021 na pytanie o to, kto jest najczęściej twoim klientem, w odpowiedziach freelencerów również dominowały odpowiedzi – mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie firmy, osiągnęły one kolejno 40,4 proc. i 34,5 proc.
— Z roku na rok rośnie liczba firm poszukujących wykwalifikowanych freelancerów. Z punktu widzenia pracodawcy, nawiązanie współpracy z wolnym strzelcem jest o tyle wygodne, że freelancera możemy zatrudnić jednorazowo lub podejmować z nim współpracę wyłącznie przy wybranych projektach. Ponadto, outsourcing jest dobrym sposobem na optymalizację kosztów w firmach – informuje Przemysław Głośny.
Ile zarabiają polscy freelancerzy? mają teraz szansę na podwyżki?
Praca freelancera potrafi być dochodowa. Zarobki wolnych strzelców rosną dynamicznie w każdej z branż, niezależnie od tego, czy freelancerzy traktują swoją pracę jako jedyne, główne, czy też dodatkowe źródło dochodu.
Według badania Useme największe różnice zaszły w wynagrodzeniach freelancerów z dochodami 3001 zł - 5000 zł. W 2016 roku było ich zaledwie 9,5 proc., z kolei w ubiegłym roku – 16,6 proc. Znacznie wzrosła również grupa, która osiągała dochód w przedziale 5001 - 10 000 zł miesięcznie – z 4,8 proc. w 2016 roku do 12,4 proc. w 2021 roku.
Cukier i ocet wróciły do sklepów, co z masłem, chlebem i mle...
Zmalała natomiast grupa freelancerów zarabiająca poniżej 1000 zł miesięcznie z 42,1 proc. w 2016 roku do 31,6 proc. w 2021 roku. Podobny spadek możemy zauważyć w grupie freelancerów zarabiających od 1001 zł do 2000 zł miesięcznie - od 24,2 proc. do 20,2 proc.. Nieznacznie zmniejszyła się również liczebność wolnych strzelców osiągających przychody od 2001 zł do 3000 zł - zmalała ona o 1,3 p.p. osiągając 13,8 proc. w 2021 roku.
Freelancing staje się więc coraz popularniejszą formą pracy zarówno dla osób na studiach, jak i długoletnich specjalistów w swoich branżach, zwłaszcza copywriterów i grafików. Na przestrzeni ostatnich 5 lat znacznie wzrosły zarobki wolnych strzelców, a firmy chętnie podejmują współpracę z freelancerami.
Materiał powstał na podstawie raportów „Freelancing w Polsce i na świecie 2021” oraz “Freelancing w Polsce 2016” opracowanych przez Useme.com na podstawie badania zrealizowanego z wykorzystaniem metody badawczej CAWI (Computer Assisted Web Interview).
