Spis treści
Wartość sprzedaży muzyki przekroczyła w Polsce 670 mln zł w 2023 roku
Jak wynika z podsumowania roku 2023, przygotowanego przez Związek Producentów Audio Wideo, polski rynek muzyczny zakończył go z dwucyfrowym wzrostem, generującym 671 mln zł przychodu.
– Był to kolejny rok sukcesów, rekordów i pod tym względem był to zdecydowanie dobry rok – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Anna Ceynowa, Dyrektorka ds. Komunikacji w Związku Producentów Audio Wideo. – Awansowaliśmy w rankingu największych rynków muzycznych świata o jedną pozycję, na 18. miejsce – dodaje. – powoli i konsekwentnie gonimy zachód – podkreśla.
Jak wskazano w raporcie, za wzrosty odpowiada głównie sprzedaż cyfrowa, która w Polsce stanowi niemal 74 proc. całości rynku. W roku ubiegłym, na muzykę w formatach cyfrowych Polacy wydali łącznie ponad 520 mln zł, co oznacza wzrost o 16,5 proc. rok do roku, odpowiadając za 99,4 proc. sprzedaży cyfrowej oraz 66 proc. sprzedaży całkowitej. Jednocześnie podkreśla, że wzrost ten został odnotowany przy systematycznie rosnącym udziale płatnych subskrypcji, które dzięki wzrostowi rok do roku o 25,9 proc. stanowią niemal 2/3 przychodu ze streamingu.
Przy okazji Ceynowa zwraca uwagę na sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych. Okazuje się, że sprzedaż fizyczna, pomimo spadku udziału płyt CD, utrzymała wielkość zbliżoną do 2022 roku, przekraczając wartość 151 mln zł.
– Przychody z nośników fizycznych wzrosły o 1,6 proc. r/r – mówi. – Z jednej strony jest to kwestia większej popularności płyt winylowych, która jest stabilna i raczej nie spadnie, zarówno w Polsce, jak i na świecie – tłumaczy i dodaje, że płyty winylowe są po prostu droższe, niż np. płyta CD.
Ponadto Ceynowa podkreśla, że winyle coraz częściej kupowane są jako produkty kolekcjonerskie. – Co jest nowością, to wzrost sprzedaży kaset magnetofonowych oraz DVD z muzyką – mówi. – Są to pojedyncze egzemplarze cieszące się ogromną popularnością wśród fanów odpowiadają ze te wzrosty – dodaje i wymienia, że w przypadku płyt DVD mówimy o wzrostach rzędu 250 proc., natomiast w przypadku kaset magnetofonowych mówimy o niemal 1 tys. proc. wzrostów.
Ekspertka nie ukrywa, że są to olbrzymie liczby, jednak w dalszym ciągu mówimy o mikroskali. – Twórcy, artyści coraz chętniej decydują się na tego typu wydawnictwa – mówi.
Jaka muzyka w Polsce sprzedaje się najlepiej?
– Sprzedaje się dobrze polska muzyka, co nas bardzo cieszy – mówi Ceynowa. – W TOP 100 najpopularniejszych artystów 80 proc. stanowią polscy artyści, wynika z danych platform streamingowych – dodaje. – W przypadku streamingu dominuje muzyka hip-hop. Najpopularniejszymi artystami są tutaj Pro8l3m, Taco Hemingway oraz Bedoes – wymienia. – To jest potężna dominacja – podkreśla.
Związek Producentów Audio Video przygotował roczne podsumowanie Oficjalnych List Sprzedaży OLiS. Zestawienie, łączące sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów muzycznych, otwiera szósty studyjny album Taco Hemingwaya "1-800-OŚWIECENIE", który miał swoją premierę 22 września 2023 r. Na miejscu drugim uplasował się Dawid Podsiadło z albumem "Lata dwudzieste". Wydawnictwo ukazało się na rynku w październiku 2022 roku. Kuban z płytą "spokój.", która zadebiutowała na pierwszym miejscu cotygodniowej listy OLiS Albumy 24 marca 2023 r., zamyka pierwszą trójkę. Zaraz za podium uplasowało się wydawnictwo "PROXL3M" duetu PRO8L3M, które miało swoją premierę 1 grudnia 2023 r. Do pierwszej piątki trafiła jeszcze sanah z płytą "sanah śpiewa Poezyje".
Z kolei na liście najpopularniejszych albumów w streamingu – OLiS albumy w streamie pierwsze miejsce należy do Dawida Podsiadły i jego płyty "Lata dwudzieste". Na miejscu drugim uplasowało się wydawnictwo Guziora z 2020 r. "Pleśń". Kuban z albumem "spokój." tym razem zajmuje miejsce trzecie.
Z danych ZPAW wynika, że na nośnikach fizycznych najchętniej kupowaliśmy wydawnictwo "1-800-OŚWIECENIE" Taco Hemingwaya. Zaraz za nimi uplasował się hip-hopowy duet PRO8L3M z płytą "PROXL3M". Podium zamyka Dawid Podsiadło z albumem "Lata dwudzieste".
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?