Do floty LOT w 2026 r. dołączą dwa dreamlinery 787-8

Oliwia Marciszewska
Opracowanie:
Prezes PLL LOT, Michał Fijoł, ogłosił, że w przyszłym roku do floty dołączą dwa samoloty Boeing 787-8 Dreamliner.
Prezes PLL LOT, Michał Fijoł, ogłosił, że w przyszłym roku do floty dołączą dwa samoloty Boeing 787-8 Dreamliner. Szymon Starnawski
Prezes PLL LOT, Michał Fijoł, ogłosił, że w przyszłym roku do floty dołączą dwa samoloty Boeing 787-8 Dreamliner. W najbliższych tygodniach ma być również znany wynik przetargu na 84 maszyny do obsługi tras regionalnych.

Spis treści

– LOT podpisał właśnie umowę na dwa samoloty szerokokadłubowe - to dwa dreamlinery 787-8 firmy Boeing, które będą dostarczone do LOT w przyszłym roku – powiedział Fijoł.

Obie maszyny zostaną pozyskane w formule leasingu operacyjnego, a szczegóły umowy są objęte tajemnicą handlową.

– Aktualnie samoloty te operują w innej linii lotniczej. Nie mogę jeszcze powiedzieć, jaki to jest podmiot – dodał prezes.

Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreślił, że pozyskanie nowych maszyn jest zgodne ze strategią rozwoju LOT.

– LOT oceniamy nie tylko po wynikach finansowych, ale także po wizerunku i marce naszego państwa. Dzisiaj widzę dobrze funkcjonujący zespół i na takiej współpracy mi zależy – powiedział.

Flota LOT liczy już 15 dreamlinerów

LOT posiada obecnie 15 dreamlinerów - osiem w konfiguracji Boeing 787-8 i siedem B787-9. Te dwusilnikowe, szerokokadłubowe odrzutowce są w 50 proc. wykonane z kompozytów, co sprawia, że są lżejsze, zużywają mniej paliwa i mają większy zasięg. W wersji B787-8 samolot może przewieźć 252 pasażerów. Dreamlinery LOT latają na trasach dalekiego zasięgu, m.in. do Nowego Jorku, Chicago, Toronto, Seulu, Los Angeles czy Tokio.

Fijoł, pytany o przetarg na 84 samoloty do obsługi regionalnych połączeń, zaznaczył, że jest to dla spółki "niezmiernie istotny przetarg".

– Prowadzimy go w sposób transparentny, dbamy o wszystkie szczegóły. Wynegocjowanie naprawdę najlepszych możliwych warunków jest dla nas bardzo ważne – powiedział.

Dodał, że w ciągu najbliższych kilku tygodni zostanie ogłoszone, z kim LOT będzie dalej współpracował.

Embraer 195-E2 czy Airbus A220?

W grze o 84 maszyny dla polskiego przewoźnika są dwa modele samolotów: Embraer 195-E2 i Airbus A220. LOT posiada także samoloty Embraera, a w przeszłości leasingował sezonowo samoloty typu Airbus. W swojej flocie LOT ma brazylijskie Embraery typu: E195, E175, E190, E170 i trzy E195-E2. Te ostatnie są o 25 proc. wydajniejsze w porównaniu do E195 poprzedniej generacji, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję CO2. Liczba miejsc w E195-E2 w wersji dla LOT to 136, a jej zasięg sięga 4815 km. Embraer E195-E2 to największy samolot w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2.

Airbus złożył ofertę dostarczenia maszyn typu A220 w wersjach 100 i 300. Według koncernu A220 jest najnowszą z platform używanych obecnie na świecie; jej producentem jest Airbus Canada. Samolot jest składany z części produkowanych na całym świecie, z czego około 40 proc. pochodzi z Europy; niektóre elementy powstają w Polsce.

Polskie Linie Lotnicze LOT są 11. najstarszą linią lotniczą na świecie, działającą od 1929 roku. W jej ofercie są bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Indiach, Japonii i Korei Południowej. Firma obsługuje też bezpośrednie rejsy do wielu europejskich stolic. W ubiegłym roku linia przewiozła 10,7 mln pasażerów. Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który posiada 69,3 proc. udziałów; drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza, należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu