Spis treści
- Portfel zamówień Airbusa obejmował 8658 samolotów, a jego skonsolidowana wartość wyniosła 629 miliardów euro
- Amerykanie w tyle
- Airbus w tym roku planuje dostarczenie około 820 samolotów cywilnych oraz osiągnięcie zysku operacyjnego na poziomie 7 miliardów euro
- Airbus pozostaje jednym z kluczowych graczy na globalnym rynku lotniczym
Airbus osiągnął w 2024 r. 69,2 mld euro obrotów, dostarczając 75 samolotów A220, 602 z rodziny A320, 32 maszyny A330 i 57 - A350. Zarząd koncernu ocenił, że ubiegłoroczne wytyczne zostały zrealizowane i zaproponował 2 euro na akcję dywidendy i po 1 euro na akcję dywidendy specjalnej.
„W 2024 r. odnotowaliśmy duże zamówienia we wszystkich obszarach działalności, ze wskaźnikiem book-to-bill znacznie powyżej 1, potwierdzającym stały popyt na nasze produkty i usługi. Zrealizowaliśmy nasze cele” - ocenił dyrektor generalny Airbusa Guillaume Faury, cytowany przez PAP.
Portfel zamówień Airbusa obejmował 8658 samolotów, a jego skonsolidowana wartość wyniosła 629 miliardów euro
Airbus otrzymał w 2024 roku zamówienia brutto na 878 samolotów komercyjnych, z czego po anulacjach pozostało 826 zamówień netto. Wartość tych zamówień wyniosła 103,5 miliarda euro. Na koniec grudnia 2024 roku portfel zamówień obejmował 8658 samolotów, a jego skonsolidowana wartość wyniosła 629 miliardów euro. Wydatki na badania i rozwój w 2024 roku wyniosły 3,25 miliarda euro.
W segmencie Airbus Helicopters zarejestrowano zamówienia netto na 450 śmigłowców. Wartość zamówień w dziale Airbus Defence and Space wzrosła do rekordowych 16,7 miliarda euro, obejmując m.in. 25 dodatkowych myśliwców Eurofighter dla Hiszpanii. Dostarczono także siedem wojskowych samolotów transportowych A400M, w tym pierwszy dla Kazachstanu. Oba działy odnotowały wzrost przychodów w porównaniu z rokiem poprzednim, odpowiednio o 8 i 5 procent.
Amerykanie w tyle
Boeing zostaje w tyle za europejskim konkurentem. Amerykański producent samolotów planuje dostarczyć około 570 samolotów w 2025 roku, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z poprzednimi latami. W styczniu 2025 roku firma przekazała klientom 45 maszyn, w tym 40 modeli 737 MAX oraz kilka 787 Dreamliner i 777 w wersji cargo. Produkcja modelu 737 MAX ma osiągnąć tempo 38 samolotów miesięcznie do maja 2025 roku, z planami dalszego zwiększenia do 50 sztuk miesięcznie w latach 2025-2026. Jednakże, ze względu na wcześniejsze problemy z jakością, zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz strajki pracowników, istnieją pewne obawy co do możliwości realizacji tych ambitnych celów produkcyjnych.
Airbus w tym roku planuje dostarczenie około 820 samolotów cywilnych oraz osiągnięcie zysku operacyjnego na poziomie 7 miliardów euro
Airbus ma ambitne plany na przyszłość. Do 2027 roku firma planuje osiągnąć tempo produkcji 75 samolotów z rodziny A320 miesięcznie. Produkcja modeli A330 ma utrzymywać się na poziomie 4 sztuk miesięcznie. W przypadku modelu A350 Airbus dąży do osiągnięcia produkcji 12 maszyn miesięcznie do 2028 roku. Dla modelu A220 celem jest osiągnięcie produkcji 14 samolotów miesięcznie do 2026 roku.
Na 2025 rok Airbus planuje dostarczenie około 820 samolotów cywilnych oraz osiągnięcie zysku operacyjnego na poziomie 7 miliardów euro. Firma kontynuuje swoje działania w zakresie projektowania, produkcji i dostarczania produktów oraz usług lotniczych w segmentach samolotów komercyjnych, śmigłowców, obronności, przestrzeni kosmicznej i bezpieczeństwa dla klientów na całym świecie.
Airbus pozostaje jednym z kluczowych graczy na globalnym rynku lotniczym
Główne udziały w Airbusie posiadają rządy Francji, Niemiec i Hiszpanii, które mają odpowiednio 10,83%, 10,82% i nieco ponad 4% akcji. Kapitalizacja rynkowa firmy wynosi niemal 1,377 biliona euro. Airbus pozostaje jednym z kluczowych graczy na globalnym rynku lotniczym, nieustannie rozwijając swoje technologie i ofertę produktową.
źródło: PAP
