Polska a europejskie samoloty
Polska, będąca jednym z kluczowych graczy na europejskiej scenie politycznej, rozważa zacieśnienie współpracy z Airbusem. W obliczu globalnych zmian politycznych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa, rząd w Warszawie poszukuje stabilnych partnerów w Europie.
– Donald Tusk, bardziej niż kiedykolwiek, ma powód, aby zacieśnić współpracę z Airbusem, który już zatrudnia 800 pracowników w czterech lokalizacjach w Polsce. Trzy lata po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę i w obliczu gróźb Trumpa wycofania wsparcia USA dla Starego Kontynentu w obszarze bezpieczeństwa, polski premier chętnie patrzy - według naszych informacji - na kupno udziałów tego europejskiego koncernu, dołączając tym samym do trzech państw „założycielskich": Francji (10,83 proc. akcji), Niemiec (10,82 proc.) i Hiszpanii (4,1 proc.) – pisze francuski dziennik „Le Monde".
Współpraca z Airbusem może przynieść Polsce nie tylko korzyści gospodarcze, ale także wzmocnić jej pozycję w Unii Europejskiej. Już za czasów poprzednich rządów PO, Polska rozważała zakup udziałów w Airbusie, co mogłoby teraz stać się rzeczywistością.
Potencjalne zamówienia i inwestycje
Polska rozważa zakup różnorodnych maszyn od Airbusa, co mogłoby znacząco wpłynąć na rozwój lokalnego przemysłu lotniczego. Wśród potencjalnych zamówień znajdują się zarówno samoloty wojskowe, jak i cywilne.
– Jednak firma i jej akcjonariusze chcą najpierw porozmawiać o dużym zamówieniu, zanim zdecydują się na sprzedaż udziałów Polsce – zastrzegł jeden z rozmówców „Le Monde" we francuskim rządzie.
W obszarze wojskowym Polska rozważa zakup od dwóch do czterech samolotów A330 MRTT, od sześciu do ośmiu transportowców wojskowych A400M oraz około dwudziestu helikopterów H145. Takie zamówienia mogłyby znacząco zwiększyć działalność fabryki Airbusa w Warszawie, która już teraz produkuje komponenty do samolotów A330 i A320.
Wpływ na polski przemysł lotniczy
Współpraca z Airbusem może przynieść korzyści nie tylko dla polskiego przemysłu lotniczego, ale także dla całej gospodarki. Nowe zamówienia mogą przyczynić się do wzrostu zatrudnienia i rozwoju technologicznego w Polsce.
– Te zamówienia cywilne i wojskowe mogą zwiększyć działalność fabryki Airbusa w Warszawie, która produkuje komponenty do samolotów A330 i A320, a także centrum inżynieryjnego w Łodzi – sugeruje dziennik.
Zwiększenie działalności fabryki Airbusa w Warszawie oraz rozwój centrum inżynieryjnego w Łodzi mogą przyczynić się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskiego przemysłu lotniczego na arenie międzynarodowej.
Wizyta prezesa Airbusa w Polsce może stać się początkiem nowej ery współpracy między Polską a europejskim gigantem lotniczym. Potencjalne zamówienia na samoloty i helikoptery mogą przynieść korzyści zarówno dla polskiego przemysłu, jak i całej gospodarki. W obliczu globalnych zmian politycznych, Polska ma szansę na umocnienie swojej pozycji w Unii Europejskiej poprzez strategiczne partnerstwo z Airbusem.
źródło: PAP
