Do spotkań i konferencji online podchodzimy coraz bardziej profesjonalnie. To dowód, że ta forma kontaktu spowszedniała

Zbigniew Biskupski
Opracowanie:
Z najnowszego badania ClickMeeting wynika, że 53 proc. ankietowanych zauważyło przez ostatni rok poprawę w zachowaniu uczestników online; dokładnie tyle samo badanych, którzy rok wcześniej deklarowali potrzebę wprowadzenia zasad etykiety online. Poza tym 18 proc. respondentów nie zauważyło zmiany, a 29 proc. powiedziało, że nie zwraca uwagi na te kwestie.
Z najnowszego badania ClickMeeting wynika, że 53 proc. ankietowanych zauważyło przez ostatni rok poprawę w zachowaniu uczestników online; dokładnie tyle samo badanych, którzy rok wcześniej deklarowali potrzebę wprowadzenia zasad etykiety online. Poza tym 18 proc. respondentów nie zauważyło zmiany, a 29 proc. powiedziało, że nie zwraca uwagi na te kwestie. Szymon Starnawski /Polska Press
Panuje przekonanie, że uczestnicy spotkań online częściej zapominają o dobrych manierach niż w czasie relacji face to face. Okazuje się jednak, że wraz z tym, jak spotkanie przez Internet stają się codziennością, poprawiają się maniery ich uczestników!

Ponad połowa ankietowanych zauważa poprawę w zachowaniu uczestników spotkań online przez ostatni rok. Dla 85 proc. ważna jest przede wszystkim punktualność.

Zebrania i spotkania online: nie widzą i nie słyszą, możesz więc zachowywać się byle jak?

Polski ClickMeeting po roku wraca z badaniem dotyczącym etykiety online. Rok temu 73 proc. ankietowanym zdarzało się podczas spotkań online zajmować swoimi sprawami w tle spotkania, dziś 69 proc. osób podczas spotkania wycisza telefon i inne urządzenia elektroniczne.

Według nowych danych 70 proc. badanych przed wydarzeniem online przygotowuje notatki, a 60 proc. sprawdza, czy sprzęt działa poprawnie. A co najważniejsze obecnie ponad połowa uczestników badania przyznaje, że zauważa poprawę w zachowaniu uczestników spotkań online.

Według badania do poradnika Savoir-vivre w czasie spotkań online i webinarów, jakie przygotował polski ClickMeeting, w czerwcu zeszłego roku, wynikało, że 53 proc. ankietowanych widziało potrzebę wprowadzenia jasnych zasad etykiety podczas spotkań online. Natomiast 29 proc. ankietowanych uważało wtedy, że uczestnicy spotkań online częściej zapominają o dobrych manierach niż w trakcie spotkań na żywo. Czy coś się zmieniło przez ostatni rok?

Z najnowszego badania ClickMeeting wynika, że 53 proc. ankietowanych zauważyło przez ostatni rok poprawę w zachowaniu uczestników online; dokładnie tyle samo badanych, którzy rok wcześniej deklarowali potrzebę wprowadzenia zasad etykiety online. Poza tym 18 proc. respondentów nie zauważyło zmiany, a 29 proc. powiedziało, że nie zwraca uwagi na te kwestie.

– Spotkania online na dobre wpisały się w naszą rzeczywistość. Rok temu wykonaliśmy badanie, z którego wynikało, że uczestnicy takich spotkań widzą potrzebę wprowadzenia jasnych zasad etykiety online - mówi Martyna Grzegorczyk, Communications and Outreach Manager.

- Po roku wróciliśmy z naszym badaniem, by sprawdzić, czy pojawiły się zmiany w podejściu uczestników spotkań online, a dzięki temu, czy powstały nowe trendy. Wnioski są jednoznaczne: ponad połowa ankietowanych widzi poprawę w zachowaniu uczestników online. Widzimy, że uczestnicy znacznie częściej skupiają się na wydarzeniach, co potwierdza, że darzą większym szacunkiem spotkania online - mówi Martyna Grzegorczyk.

Niezawodny sprzęt do pracy
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Jednocześnie wierzymy, że rozwiązania pomagające skrócić dystans między uczestnikami spotkań oraz poprawić jakość interakcji online, które wprowadzamy na naszej platformie, pomogły użytkownikom odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości – dodaje..

Solidniej niż przed rokiem przygotowujemy się do spotkań online

Rok temu 45 proc. respondentów twierdziła, że najbardziej przeszkadza im, kiedy osoba udostępniająca ekran nie ma przygotowanych materiałów i szuka ich w trakcie spotkania online. Natomiast obecnie 70 proc. ankietowanych deklaruje, że przed rozpoczęciem spotkania przygotowuje notatki i pliki, które będą potrzebne. Czasami zdarza się to 22 proc. ankietowanych, a tylko 8 proc. odpowiedziało, że nie przygotowuje się w ten sposób do spotkań online.

Jednocześnie 21 proc. ankietowanym zdarzyło się zakłócić przebieg spotkania, ponieważ zapomnieli o potrzebnym pliku lub dokumencie – 79 proc. ankietowanych powiedziało, że nigdy nie miało takiej sytuacji. Respondenci sprawdzają też pulpit przed udostępnianiem ekranu, aż 66 proc. ankietowanych powiedziało, że zanim udostępni swój ekran, sprawdza, jakie ma otwarte okna w przeglądarce i widoczne pliki na komputerze. Natomiast 18 proc. osób nie robi tego, a 16 proc. czasami.

Utrudnieniem bywa również niedziałający sprzęt, który może skutecznie zakłócić przebieg spotkania online. Jak wynika z badania ClickMeeting 60 proc. ankietowanych deklaruje, że sprawdza poprawne działanie sprzętu zawsze, przed każdym spotkaniem. Pozostałe odpowiedzi udzielone przez respondentów na to pytanie to: robię to czasami (26 proc.), tylko przed ważniejszymi spotkaniami (10 proc.), nigdy tego nie robię (3 proc.). Zaledwie 1 proc. ankietowanych powiedziało, że planuje to zrobić, ale zwykle o tym zapomina.

Spotkania online mają coraz wyższą rangę

W zeszłorocznym badaniu ClickMeeting blisko 35 proc. osób deklarowało, że zdarzyło im się podczas spotkania online zajmować jedzeniem, gotowaniem, sprzątaniem, odpisywaniem na maile czy przeglądaniem mediów społecznościowych, a 38 proc. ankietowanych powiedziało, że zdarza im się to, kiedy spotkanie jest nudne. W tym roku 69 proc. Polaków deklaruje, że podczas spotkań wycisza telefony i inne urządzenia elektroniczne, 12 proc. osób nie robi tego, a 19 proc. czasami.

Cały czas ważna jest dla nas również punktualność. Rok temu 87 proc. respondentów odpowiedziało, że według nich punktualne przybycie na spotkanie online i pozostanie na nim do końca, jest ważne. Zaledwie 8 proc. powiedziało wtedy, że ma to znaczenie tylko w przypadku prowadzącego.

Jak się okazuje, respondenci w tej kwestii nie zmienili zdania. Obecnie 85 proc. ankietowanych uważa punktualność za ważną, 3 proc. osób nie ma w tym temacie zdania. Dokładnie tak samo jak rok temu 8 proc. ankietowanych uważa, że punktualność jest ważna tylko w przypadku prowadzącego, a dla 4 proc. osób punktualność nie jest ważna.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu