Ustawa o doręczeniach elektronicznych weszła w życie w październiku 2021, ale nowy system ma być stopniowo wdrażany dopiero w tym roku.
Czym jest e-Doręczenie?
„To usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. W praktyce to możliwość odbierania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności korzystania z papierowej wersji dokumentów. To prosta i przejrzysta forma komunikacji pomiędzy wszystkimi typami podmiotów, równoważna z wysłaniem listu poleconego lub osobistą wizytą. Usługa będzie realizowana w ramach Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych. Dzięki e-Doręczeniom załatwisz sprawę urzędową, odbierzesz lub wyślesz dane i uzyskasz potwierdzenia (dowody), tj. potwierdzenie wysłania i otrzymania danych” – czytamy na stronie rządowej gov.pl.
Każdy urząd, obywatel i przedsiębiorca będzie miał jeden adres do kontaktu i zabezpieczoną skrzynkę e-doręczeniową. Docelowo e-Doręczenia będą wykorzystywane w każdym procesie administracyjnym, sądowym i cywilnym.
Z usługi będzie mógł skorzystać każdy, zarówno podmiot publiczny, obywatel czy przedsiębiorca – warunkiem będzie założenie adresu do doręczeń elektronicznych. Pojawi się również usługa hybrydowa.
Od kiedy e-Doręczenia wejdą w życie?
System e-Doręczeń ma być wdrażany stopniowo. Od 5 lipca 2022 r. będzie on obowiązywał organy administracji rządowej, NFZ, ZUS, KRUS, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy.
Kolejne instytucje będą przechodzić na nowy system od 2023 roku. Będą to uczelnie wyższe i PAN. Od 2024 roku - jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, a od 2025 roku - pozostałe podmioty publiczne. Dopiero od 1 października 2029 r. e-Doręczeniami posługiwać się będą sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna.
Przedsiębiorcy, którzy będą rejestrować nową firmę po 5 lipca 2022 r. adres e-Doręczeń otrzymają automatycznie, a od października 2022 r. taki adres uzyskają pozostałe, zarejestrowane wcześniej firmy. Przedsiębiorcy będą otrzymywać korespondencję urzędową wyłącznie na skrzynkę elektroniczną.
Firmy już w tej chwili mogą założyć darmową skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na stronie gov.pl. Wystarczy złożyć wniosek o założenie adresu do e-doręczeń, a następnie aktywować adres i skrzynkę.
e-Doręczenia a osoby bez Internetu
Nie muszą się martwić osoby, które nie korzystają z Internetu. System przewiduje usługę hybrydową, co oznacza, że korespondencja elektroniczna nadawana przez urzędy zostanie przetworzona do formy papierowej.
„Jeżeli z jakiegoś powodu nie chcesz lub nie możesz skorzystać z elektronicznej formy odbioru korespondencji, podmioty administracji publicznej będą mogły skontaktować się z tobą w tradycyjny sposób. Dzięki temu otrzymasz korespondencję w formie papierowej, urząd natomiast będzie ją przechowywał w formie cyfrowej” – informuje rządowy portal.
Forum Lokalnego Biznesu w powiecie krapkowickim - Joachim Wojtala
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?