Ekonomiści wieszczą zbliżające się spowolnienie gospodarcze, a obawy przed nim dostrzec można również w obszarze zatrudnienia

Lucyna Pleśniar, People
W 2020 roku czeka nas stabilizacja na rynku pracy.
W 2020 roku czeka nas stabilizacja na rynku pracy. Marzena Bugala- Azarko / Polska Press
Stabilna sytuacja na rynku pracy w 2019 roku pozytywnie wpłynęła na poczucie własnej wartości pracowników i zachęciła ich do renegocjacji dotychczasowych warunków zatrudnienia. Prognozy wskazują jednak, że w przyszłym roku możemy spodziewać się spowolnienia gospodarczego, a wraz z nim – wyhamowania i stabilizacji sytuacji na rynku pracy.

Dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że wysokość średniego wynagrodzenia w Polsce w listopadzie była o 5 proc. wyższa niż rok wcześniej i wynosiła ponad 5 230 zł. To jeden z przejawów tzw. „rynku pracownika” – zjawiska, które zdominowało branżę HR w 2019 roku. Ekonomiści jednak już od jakiegoś czasu wieszczą zbliżające się spowolnienie gospodarcze, a obawy przed nim dostrzec można również w obszarze zatrudnienia. W 2020 roku przejawiać się to będzie przede wszystkim pewną ostrożnością w podejmowaniu decyzji o otwieraniu nowych rekrutacji oraz zatrzymaniem kolejnych wzrostów płac.

Talenty nadal w cenie

Prognozowane wyhamowanie rynku pracownika nie oznacza jednak, że firmom przestanie zależeć na poszukiwaniu najlepszych kandydatów. Wyzwaniem dla branży HR w 2020 roku wciąż będzie pozyskiwanie i utrzymywanie talentów.

Rynek potrzebuje doświadczonych kandydatów na stanowiska kierownicze i managerskie, a wraz z dynamicznym rozwojem nowych technologii rośnie też zapotrzebowanie na specjalistyczne usługi i kompetencje.

W cenie będą szczególnie umiejętności z zakresu ICT (Information Communication Technology) –prognozy wskazują, że w nadchodzącym roku w Europie wciąż będzie brakować osób z takim doświadczeniem, w zawodach takich jak programista, specjalista ds. IT, analityk czy tester oprogramowania.

Firmy stawiają na candidate experience

Dawno minęły już czasy, gdy w relacji pracodawca-kandydat dominującą pozycję miał ten pierwszy. Teraz już nie tylko firma rekrutuje pracownika, ale też pracownik wybiera swojego przyszłego pracodawcę. Dlatego organizacje coraz częściej zabiegają o to, by nawet po zakończeniu procesu rekrutacji, niezależnie od ostatecznego wyniku, wrażenie kandydata na temat firmy pozostało pozytywne. Zmianie ulega także podejście firm do obecnych pracowników.

W zapomnienie odeszła już hierarchiczna struktura i dyrektywne zarządzanie zespołem, a relacje między przełożonymi a podwładnymi nabierają bardziej partnerskiego charakteru. W 2020 roku przejawem tych zmian będzie jeszcze silniejsze koncentrowanie się pracodawców na potrzebach pracowników, np. poprzez oferowanie szerokiego wachlarza benefitów pozapłacowych do wyboru lub proponowanie indywidualnych ścieżek rozwoju kariery.

AI pomoże w rekrutacji, ale nie zastąpi rekrutera

W czasach, gdy AI (artificial intelligence – sztuczna inteligencja) pozwala coraz bardziej zautomatyzować proces poszukiwania odpowiednich kandydatów, rola rekruterów zmienia się, ale na pewno nie maleje. Proces rekrutacyjny wciąż opiera się bowiem na relacji między dwoma osobami: rekruterem i kandydatem.

W większości przypadków rola dobrego rekrutera nie ogranicza się do odpowiedniego dopasowania kandydata do oferty. Polega przede wszystkim na dotarciu do najlepszych specjalistów na rynku – również do tych, którzy nie są obecnie aktywni na rynku pracy – i takim przedstawieniu im oferty, aby skłonić dane osoby do rozważenia zmiany pracy i przekonać je do wzięcia udziału w rekrutacji.

W takiej sytuacji, nawet przy obecnym stopniu zaawansowania technologicznego, sztuczna inteligencja nie byłaby w stanie zastąpić kontaktu z żywym człowiekiem.

Młodzi ludzie wolą freelance

Coraz więcej młodych ludzi, tzw. milenialsów czy osób należących do generacji Z chętnie decyduje się na tymczasowe formy zatrudnienia. Zyskujący na popularności trend tzw. gig economy oznacza, że w najbliższym czasie jeszcze częściej niż dotychczas będziemy mieć do czynienia z freelancerami czy osobami pracującymi dorywczo na różnych stanowiskach.

Chcąc zwiedzać świat i zdobywać różnorodne doświadczenie młodzi ludzie wierzą, że na stabilizację i robienie kariery mają jeszcze czas. Jako osoby wkraczające dopiero na rynek pracy pragną przede wszystkim realizować swoje pasje, a praca zarobkowa jest dla nich tylko środkiem do osiągnięcia tego celu.

Różnorodność celem firm na 2020 rok

Z badania „Wyraź siebie” przeprowadzonego przez agencję People wynika, że możliwość bycia sobą w miejscu pracy jest istotna aż dla 95 proc. ankietowanych osób. Ponad połowa badanych uważa natomiast, że różnorodność może pozytywnie wpłynąć na osiągane przez organizację wyniki.

W 2020 roku firmy jeszcze bardziej niż kiedykolwiek wcześniej podejmować będą inicjatywy zmierzające do wyrównywania warunków zatrudnienia dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich płci, wieku, narodowości czy orientacji seksualnej.

Praca zdalna

Pracodawcy szybko uświadamiają sobie też, że znacznie bardziej od widoku swojego pracownika przy biurku satysfakcjonuje ich realny efekt jego pracy, dlatego też w 2020 z pewnością zaobserwujemy jeszcze większą elastyczność firm w kwestii pracy zdalnej czy tzw. home office. Oznacza to korzyść także dla pracodawców – nie od dziś wiadomo, że zadowolenie pracownika bezpośrednio przekłada się na jego efektywność, a badania wskazują, że 60 proc. osób pracujących zdalnie lubiłoby swoją pracę mniej, gdyby te same obowiązki musieli wykonywać stacjonarnie.

Obejrzyj wideo:

60 Sekund Biznesu: Polskę również dosięgnie światowe spowolnienie gospodarcze

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3