- Czy Polska może się stać bezgotówkowa? Zdaniem Joanny Erdman z Fundacji Polska Bezgotówkowa, jest to realna wizja. Może się to stać w ciągu 10 lat
- Pojawia się pytanie: co będzie następne? Mówi się o walutach cyfrowych i być może ta dziesięcioletnia perspektywa jest procesem dojścia do rozwiązań typu cyfrowa waluta, która będzie alternatywą dla gotówki
- Patrząc z perspektywy tego, czy technologia nas ogranicza, czy rozwija, to w jej ocenie Erdman zdecydowanie nas rozwija
- Pamiętajmy, że następuje także zmiana pokoleniowa i wraz z nią liczba płatności bezgotówkowych siłą rzeczy rośnie – przyznaje.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Czy Polska może się stać bezgotówkowa?
Jak tłumaczy w rozmowie z portalem strefabiznesu.pl Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa, jest to dość realna wizja. – Nasi eksperci stwierdzili, że może się to stać w ciągu 10 lat – mówi i jednocześnie pyta: czy tego chcemy? Czy taka jest strategia naszego kraju i czy w tę stronę chcemy zmierzać? – Myślę, że na to pytanie musimy sobie odpowiedzieć jako kraj – tłumaczy. – Są wytyczne Unii Europejskiej w zakresie płatności bezgotówkowych, praw konsumentów, czy wspierania gotówki – wymienia.
– Z tego wyłaniają się pewne trendy, a Polska na tym tle na pewno jest w ofensywie, jeżeli chodzi o rozwój technologii, płatności bezgotówkowych i mamy się czym pochwalić na tle krajów Unii Europejskiej – mówi i jednocześnie podkreśla, że wspomniane rozwiązania „nie zmierzają do wycofania gotówki”.
Wracając do przyszłości Polski bezgotówkowej, prezes Fundacji zapytana o to, czy Polska faktycznie chce być krajem w kontekście naszego przywiązania do gotówki osób starszych, czy wykluczonych cyfrowo, a z drugiej strony młodego pokolenia, które chętnie korzysta z tego typu nowinek, przyznaje, że „możemy na to spojrzeć z różnych perspektyw”.
– Jeżeli skupimy się na ludziach młodych, to ta grupa w zasadzie od dziecka wychowuje się otoczeniu nowych technologii, smartfonów i dla nich nie jest to żadnym ograniczeniem w posługiwaniu się chociażby płatnościami – mówi i dodaje, że ta technologia daje im dużo większe możliwości, niż dawała nam kilkanaście lat temu.
– Daje im opcję podróżowania, dzamawiania pewnych usług, które nie są dostępne w kraju, a także otwiera nowe horyzonty – dodaje. Zdaniem Erdman, patrząc z perspektywy tego, czy technologia nas ogranicza, czy rozwija, to w jej ocenie zdecydowanie nas rozwija.
Z kolei, jeżeli chodzi o osoby, które dzisiaj nie są przygotowane na te technologie, to ta grupa jest coraz mniejsza. – Pamiętajmy, że następuje także zmiana pokoleniowa i wraz z nią liczba płatności bezgotówkowych siłą rzeczy rośnie, ponieważ wszyscy mamy dzisiaj dostęp do technologi, a w kieszeniach „małe komputery”.
Czy w Polsce może całkowicie zniknąć gotówka? – Nie ja o tym decyduję. Natomiast ta perspektywa dziesięcioletnia w dojściu do 90 proc. płatności bezgotówkowych jest dużym wyzwaniem. Pojawia się pytanie: co będzie następne? Mówi się o walutach cyfrowych i być może ta dziesięcioletnia perspektywa jest procesem dojścia do rozwiązań typu cyfrowa waluta, która będzie alternatywą dla gotówki – przyznała.
Czy technologia nie rozwija się za szybko?
Prezes Fundacji Polski Bezgotówkowej zapytana o to, czy technologia nie rozwija się za szybko, przywołała wypowiedź Natalii Hatalskiej, założycielki infuture institute, że zgodnie z prognozami sztuczna inteligencja, podobna do człowieka, może się pojawić na świecie za 10 lat. – Czy to jest za szybko? Nie mamy na to wpływu – mówi. – Świat się nie zatrzyma i na nas nie poczeka – dodaje.
Jednocześnie zwraca uwagę na pozytywną stronę rozwoju nowych technologii w innych obszarach. Jako przykład wskazała ochronę zdrowia czy leczenie trudnych dzisiaj do zwalczenia chorób.
W kontekście wykorzystania sztucznej inteligencji i podejścia Polaków do tej technologii, Erdman wskazuje na dwa elementy. Po pierwsze na element bezpieczeństwa i jest to część budowy zaufania ze strony konsumenta do rozwiązań płatniczych. – Wszystkie zastosowania sztucznej inteligencji, które polepszają to bezpieczeństwo, jak najbardziej są pożądane przez konsumentów – mówi. – Z drugiej strony mamy hiperpersonalizację, czyli coś, na czym nam, jako konsumentom zależy – dodaje.
W jakim kierunku będzie szedł rozwój nowych technologii w kontekście e-płatności? Erdman przyrównała to do rozwoju internetu. – Z jednej strony się obawiamy, a z drugiej strony on jest naszym oknem na świat i tutaj jest podobnie – przyznała.
– Z jednej strony mogą być klienci, którzy się tego obawiają, ale jednocześnie korzystamy chociażby z rozwiązań Google, który jest posądzany o to, że zbiera o nas zbyt dużo danych, ale jednocześnie, jak gdzieś jedziemy, to na przykład chętnie korzystamy np. z Google Maps – tłumaczy.
– Musimy wyważyć między tym, jak udostępniamy swoje dane i z czego korzystamy, a także wziąć pod uwagę to, jakie daje nam to korzyści i optymalizację codziennych, życiowych procesów – mówi.
Czy Polscy konsumenci dbają o cyberbezpieczeństwo? Zwracają uwagę co i komu udostępniają? Erdman przyznaje, że cały czas pojawiają się nowe technologie i nowe zagrożenia. – Edukacja jest permanentnym procesem, dlatego, że zmiany technologiczne, nowe rozwiązania, powodują, że nawet w biznesie wiedza nie jest dana nam raz na zawsze. Musimy się cały czas uczyć – stwierdziła.
Polska zdała egzamin z cyberbezpieczeństwa?
Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski w rozmowie ze Strefą Biznesu ujawnia, że Polska jest jednym z najbardziej narażonych na cyberataki państw w Unii Europejskiej. – Polska ma dobrą, mocną cybertarczę, która chroni obywateli i instytucje państwa, wspomaga też firmy. Ale Polska jest dzisiaj najbardziej atakowanym w Unii Europejskiej państwem. Jest atakowana i przez służby rosyjskie, i białoruskie. Jest atakowana z premedytacją i w określonych kierunkach – wyjaśniał minister.
Z kolei Erdman przyznała, że przed Polską jeszcze bardzo dużo wyzwań i przygotowania infrastruktury krytycznej do takich wyzwań, jakim jest chociażby wojna na Ukrainie i związane z nią cyberataki na Polskę. – Na pewno sytuacja w Ukrainie pokazała, gdzie mamy słabe punkty jako kraj i nie mówię tutaj tylko o systemie płatności – stwierdziła. – To jest swego rodzaju test i myślę, że częściowo go zdaliśmy, ale z drugiej strony wiemy, gdzie powinniśmy pracować w nowej strategii cyfryzacji Polski – dodała.
O jakie obszary chodzi? Prezes Fundacji na pierwszym miejscu wskazała cyberbezpieczeństwo, następnie sztuczną inteligencję z jednej strony rozumianą jako rozwój technologii, a z drugiej strony jej etyczne zastosowanie i wykorzystanie jej tam, gdzie chcemy się rozwijać. – To także budowa odpowiedniej infrastruktury, w tym infrastruktury krytycznej – mówi.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!