Elektryczne autobusy z Wrocławia pojadą do Norwegii

Zbigniew Biskupski AIP
mat. prasowe
Do eksportu elektrycznych autobusów produkowanych w Polsce włącza się wrocławska fabryka Volvo. Lokalny operator z norweskiego Trondheim – Tide Buss – zamówił 25 autobusów Volvo 7900 Electric. Zostaną one w całości wyprodukowane w Polsce – we wrocławskiej fabryce Volvo. To największe jak dotąd zamówienie na miejskie autobusy elektryczne jakie otrzymało Volvo Buses.

Elektryczne autobusy dla Trondheim zostaną w całości wyprodukowane w Polsce – we wrocławskiej fabryce Volvo, największej europejskiej fabryce firmy. Autobusy tego typu zostały dotychczas zamówione przez takie miasta jak Malmo w Szwecji, Differdange w Luksemburgu czy Harrogate w Wielkiej Brytanii.

Oprócz autobusów elektrycznych, Volvo produkuje we Wrocławiu pojazdy o napędzie hybrydowym, a także elektryczne hybrydy. Do tej pory Volvo dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 3,5 tys. zelektryfikowanych autobusów.

W pełni elektryczne autobusy Volvo zostaną dostarczone w pakiecie „pod klucz” - wszelkimi kwestiami związanymi z utrzymaniem i serwisowaniem pojazdów i baterii zajmie się Volvo – za stałą miesięczną opłatę ryczałtową. Autobusy będą ładowane szybką ładowarką na przystankach końcowych – przez pantograf wysuwany ze stacji ładowania. Stacje te będą oparte na otwartej technologii OppCharge, co oznacza że będzie ona dostępna dla autobusów elektrycznych innych producentów. Autobusy, które zaczną kursować w Trondheim są całkowicie bezemisyjne, a zużycie energii jest o około 80 proc. niższe niż w przypadku porównywalnych autobusów o napędzie diesla.

AtB - instytucja zarządzająca transportem publicznym Trondheim - jest liderem we wprowadzaniu w Norwegii alternatywnych technologii napędowych. Jako jedna z pierwszych w Europie, w roku 2010, zamówiła zelektryfikowane autobusy Volvo – wówczas hybrydowe. Zamawiane obecnie autobusy, napędzane całkowicie energią elektryczną, rozpoczną kursowanie w sierpniu 2019 roku, na czterech liniach o długości od 12 do 15 km każda. Lokalny operator – Tide Buss – będzie dysponował największą w Norwegii flotą autobusów elektrycznych – będzie ich w sumie 35, z czego 25 to autobusy Volvo.

- To kamień milowy naszego długoterminowego zaangażowania w transformację transportu publicznego. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy uruchomić pierwszy na tak dużą skalę system transportu oparty na autobusach elektrycznych, we współpracy z Tide Buss – pionierem zrównoważonego transportu miejskiego. Autobusy miejskie o napędzie elektrycznym są najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o efektywność energetyczną, przyczyniają się do poprawy jakości życia osób, które mieszkają, podróżują czy spędzają czas w mieście. Jest to trend, który chcemy rozwijać - powiedział Hakan Agnevall, prezes Volvo Buses.

- Cieszymy się, że możemy rozwija nasze działania w Trondheim, gdzie od 2010 roku współpracujemy z AtB. Jesteśmy silnie zaangażowani w proces elektryfikacji transportu publicznego, ma to dla nas duże znaczenie – stanowimy przykład dla Norwegii, a także całej Europy. Wybierając elektryczne autobusy Volvo braliśmy pod uwagę nie tylko fakt, że Volvo jest wiodącym światowym producentem autobusów, który zaproponował korzystne warunki kontraktu. Równie ważne było to, że firma jest stabilnym partnerem jeśli chodzi o cały system transportu, zapewniającym najwyższe bezpieczeństwo podczas codziennej eksploatacji - powiedział Jan-Helge Sandvag, dyrektor techniczny Tide Buss.

Może zaciekawią Cię te artykuły? Kliknij

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Robert
Ale mają być. Wrocław zgłosił się do ministerialnego projektu autobusów elektrycznych i zadeklarował chęć kupna 50 sztuk do końca 2019 roku.
g
gość
Dużo w ostatnich latach do Wrocławia się kmiotów zjechało to prezydent chce być jak oni.
b
b
Miasta Wrocławia nie stać na takie autobusy. Oszczędzają nawet na Pessach (100% niskiej podłogi) kupują Modertransy, które niskopodłogowe są w 27%
l
lato
Wrocław kupił Volvo bez klimy to jak ma się psuć? Się najpierw kolo zorientuj jak sytuacja wygląda a nie bzdety piszesz
k
kierowca
Volvo jeżdżące po Wrocławiu ani jeden nie ma klimatyzacji to jak może być zepsuta. Seria 7000 i 7000A ma klimatyzację, ale tylko dla kierowcy, który nie raz siedzi w za kierownicą po 10 godzin
k
kierowca
Volvo jeżdżące po Wrocławiu mają przebiegi prawie a w części grubo ponad milion kilometrów i zaczęły jeździć jak większość dróg wyglądała jak po wojnie. Czasem trzeba w nich coś poprawić z racji wieku, ale jakoś jeżdżą i wykonują swoją pracę. A przykładowe nowe Solarisy przebieg około 200 tysięcy i już się psują i rozpadają. One na pewno nie dożyją takiego wieku.
x
xxx
Ciągle zepsuta i tak długo by wymieniać.
x
xxx
Można zobaczyć na przykładzie tych co jeżdżą po Wrocławiu. Zdecydowanie najgorsze autobusy. Nawet jak były nowe to ciągle coś im dolegało. A to ciągle szyby się rozczelniały i pływała między nimi woda, a to ciągle coś w nich stukało, trzeszczało, odpadało, w egzemplarzach z klimatyzacją ta była wiecznie zepsuta i tak długo by wymieniać.
M
Marcin
Wrocławska fabryka Volvo i jej produkt jakim jest autobus hybrydowy to dno, kadra zarzadzajaca produkcja również, wyzyskiwanie ludzi na produkcji. Z jakością tez ma niewiele wspólnego ,duzo Ukraińców i duza rotacja pracowników ,niskie stawki i umowy smieciowe. Volvo dobrze wygląda tylko na plakacie w strukturach wewnętrznych już nie.
:P
Przecież to by wyglądało wręcz komicznie. Ekologiczny, elektryczny autobus kursujący pomiędzy starymi kamienicami, w których kominy kopcą brunatnym dymem generowanym przez piece węglowe. Szkoda, ze Bareja już nie żyje, bo jakby do tego doszło, to mógłby taki widok wykorzystać w jednej ze swoich nowych komedii drwiących z naszej rzeczywistości.
d
dx
Autobusy tylko spalinowe i hybrydowe zazwyczaj o własnych siłach jechały z tej fabryki do miast, które je zamawiały, a takie elektryki trzeba będzie transportować na jakichś lawetach, bo na jednym ładowaniu, to daleko to to nie zajedzie.
D
Dudek - kierowca terenowca
Bo we Wrocławiu mamy zacofanego chłopka z Mikstatowej wsi.
a
a.k
szkoda że we wrocławiu takich niema
B
BUSOMAT PL
Takie autobusy to bardzo dobry pomysł
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu