FinTechy korzystają ze słabości banków. Po sukcesie płatności odroczonych chcą teraz zająć mocniejszą pozycję na rynku kredytów hipotecznych

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Największymi beneficjentami technologii, coraz bardziej obecnymi na polskim rynku finansowym, są doradcy kredytowi. Ta grupa zawodowa do niedawna była skazana na żmudne porównywanie ofert kredytów hipotecznych, skonstruowanych bardzo często w indywidualny dla danego banku sposób i wyposażonych w szereg produktów dodatkowych.
Największymi beneficjentami technologii, coraz bardziej obecnymi na polskim rynku finansowym, są doradcy kredytowi. Ta grupa zawodowa do niedawna była skazana na żmudne porównywanie ofert kredytów hipotecznych, skonstruowanych bardzo często w indywidualny dla danego banku sposób i wyposażonych w szereg produktów dodatkowych. Paweł Dubiel / Polska Press
FinTechy uzupełniają - i zmieniają - ofertę tradycyjnych banków. Za przykład może posłużyć instrument określany mianem płatności odroczonych - kup teraz, zapłać później. W sferze cyfrowej działa on podobnie jak karta kredytowa. Teraz z kolei firmy technologiczne działające w branży finansowej chcą wykorzystać problemy banków związane z udzielaniem nowych kredytów hipotecznych.

Rynek kredytów hipotecznych przeżywa trudniejsze chwile. Przyszłych kredytobiorców jest najmniej od stycznia 2007 r., czyli od 15 lat, odkąd BIK zaczął analizować te dane.

Jest to spowodowane wieloma czynnikami, takimi jak m.in. wysoka inflacja, rosnące ceny, stopy procentowe i WIBOR, co przekłada się na malejącą zdolność kredytową Polaków.

Technologie ułatwiają szybkie policzenie zdolności kredytowej

Naprzeciw rosnącym wyzwaniom wychodzą firmy z sektora FinTech i brokerskiego, proponujące narzędzia technologiczne, dzięki którym możliwe jest m.in. wyliczenie w kilka minut zdolności kredytowej i wysokości przyszłej raty oraz szybkie porównanie aktualnych ofert kredytowych, proponowanych przez banki.

Rozwiązania z zakresu UX i intuicyjności procesu skracają też dystans między kredytobiorcą a instytucją finansową. Dodatkowym wsparciem takich operatorów jest też obsługa przez ekspertów kredytowych, którzy przejmują kontakt między bankiem a klientem. Dobrą wiadomością na pewno jest fakt, że usługi pośredników kredytowych są bezpłatne i w żaden sposób nie wpływają na wysokość zobowiązania finansowego kredytobiorcy.

Według danych przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, we wrześniu br. rynek kredytów mieszkaniowych odnotował ogromny spadek liczby (-70,6%) i wartości (-71,3%) udzielonych kredytów. Średnia wartość przyznanego kredytu mieszkaniowego we wrześniu 2022 r. wyniosła 324,87 tys. zł i była niższa w ujęciu rocznym o (-2,4%), a kredyty zostały udzielony tylko 7,3 tys. kredytobiorców.

Oprócz kolejnych podwyżek stóp procentowych, które obniżyły zdolność kredytową Polaków, od kwietnia br. weszły w życie nowe rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego, dotyczące wyliczania dostępnej kwoty kredytu. Według nowych zasad banki muszą zakładać podwyżkę stóp procentowych aż o 5 pkt proc., gdzie dotychczas było to 2,5 pkt proc.

Sztuczna inteligencja zamiast arkusza kalkulacyjnego

Jeszcze nie tak dawno przy wyliczaniu, dostępnych dla klienta końcowego, kwot kredytu ogromną rolę pełnił zwykły arkusz kalkulacyjny, w którym z benedyktyńską dokładnością należało wpisać wszystkie obciążenia kredytobiorcy i jego dochody oraz szereg innych zmiennych, wpływających na jego sytuację finansową. W tej chwili rynek posiłkuje się technologią, wyposażoną w uczące się algorytmy. Kalkulatory i porównywarki pomagają szybko i precyzyjnie wyliczyć zarówno zdolność kredytową, jak i symulacje miesięcznych rat oraz całkowitych kosztów kredytu. W dodatku operujemy realnymi ofertami banków, z możliwością porównania ich i dopasowania do indywidualnych możliwości finansowych klienta.

- Obecnie rynek kredytów jest wymagający dla wszystkich stron zaangażowanych w proces kredytowy – od kredytobiorcy, poprzez operatora, aż po bank. Stosowana w Lendi technologia wspiera kredytobiorców w podejmowaniu decyzji kredytowych. W połączeniu z wykwalifikowanymi ekspertami, których mamy już w Polsce ponad 1700, szuka ona rozwiązań odpowiadających na wyzwania związane z uzyskaniem czy spłatą zobowiązania – uważa Michał Petters, co-founder Lendi.

Największymi beneficjentami technologii, coraz bardziej obecnymi na polskim rynku finansowym, są doradcy kredytowi. Ta grupa zawodowa do niedawna mierzyła się z koniecznością żmudnego porównywania ofert kredytowych, skonstruowanych bardzo często w indywidualny dla danego banku sposób i wyposażonych w szereg produktów dodatkowych. Praca na arkuszach kalkulacyjnych, czasochłonne szukanie miejsc styku w ofertach i powtarzalność były codziennością eksperta. Dodatkowym czynnikiem było również dopasowanie oferty do sytuacji klienta.

Jak firmy brokerskie pomagają osobom starającym się o kredyt hipoteczny

Technologia Lendi pomaga kredytobiorcom w znalezieniu oferty kredytowej najlepiej dostosowanej do ich potrzeb i możliwości. tale optymalizujemy działania,

- Ciągle usprawniany jest algorytm, dostosowywany także do wprowadzanych rządowych ustaw. Również usprawiając user experience, m.in. poprzez zmianę i upraszczanie wyglądu strony, by była ona jeszcze bardziej wygodna w poruszaniu się dla wszystkich użytkowników – dodaje Michał Petters.

Przy pomocy precyzyjnego kalkulatora kredytowego broker finansowy umożliwia na swojej stronie wygenerowanie oraz przejrzenie w przejrzysty sposób potencjalnych ofert banków, dopasowanych do indywidualnych oczekiwań i możliwości klienta.

Przyszły kredytobiorca może sprawdzić swoją zdolność kredytową bez udziału doradcy

Wsparcie eksperta kredytowego jest bezpłatne dla kredytobiorcy, a co istotne – o pomoc można poprosić w każdym momencie. Samemu natomiast można sprawdzić, poprzez specjalny kalkulator zdolności kredytowej, czy bank udzieli kredytu, a następnie można porównać wszystkie aktualne oferty banków.

W obecnej sytuacji rynkowej kredytobiorcy często zaczynają proces kredytowy od analizy swojej sytuacji finansowej. Dzięki oferowanej technologii oraz innym dostępnym usprawnieniom z obszaru user experience można to zrobić z domu, bez potrzeby udawania się do banku czy biura doradcy kredytowego.

Możliwość kontaktu z ekspertem kredytowym w dowolnym momencie stanowi jedynie dodatkowe udogodnienie i sprzyja indywidualizacji procesu kredytowego; profesjonalista doradzi wtedy, kiedy naprawdę potrzebuje tego konkretny klient.

Trwa głosowanie...

Czy 2022 rok to dobry czas na inwestycje?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu