Firmy szukają oszczędności na pracownikach. Jeśli nie chcesz obniżki płacy, to zrezygnuj z benefitów

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Karnety na siłownie zastępują rozbudowane pakiety medyczne: pracownicy na pierwszym miejscu benefitów w pandemii wskazują bowiem rozbudowany pakiet opieki medycznej.
Karnety na siłownie zastępują rozbudowane pakiety medyczne: pracownicy na pierwszym miejscu benefitów w pandemii wskazują bowiem rozbudowany pakiet opieki medycznej. Paweł Relikowski / Polska Press
Zamiast karnetów na siłownię co trzecia firma za benefit uznaje... elastyczne podejście do miejsca i czasu wykonywania pracy, 30% oferuje szkolenia online, a 18% wsparcie psychologiczne.

Benefity oferowane pracownikom przed pandemią straciły na znaczeniu lub stały się bezużyteczne. Dlatego już 74% firm zrezygnowało z części z nich. Najczęściej budżety przedsiębiorstw odciąża brak organizacji imprez firmowych (36%), a co czwarty pracodawca nie oferuje już szkoleń i kart sportowych - wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service.
Powstałą lukę zapełniły jednak nowe propozycje, które wprowadziło 67% firm. Co trzecia za benefit uznaje elastyczne podejście do miejsca i czasu wykonywania pracy, 30% oferuje szkolenia online, a 18% wsparcie psychologiczne. To ostatnie pokrywa się z oczekiwaniami pracowników, którzy na pierwszym miejscu benefitów w pandemii wskazują rozbudowany pakiet opieki medycznej.

74 proc. firm przez pandemię zrezygnowało z części benefitów. Na ich miejsce zaproponowano nowe

- Można powiedzieć, że budowany skrupulatnie od wielu lat system benefitów, wraz z nadejściem pandemii runął jak domek z kart. Pracownicy zostali np. z kartami multisport do zamkniętych siłowni, czy kartami lunchowymi do stołówek, na których przestali bywać. O 180 stopni zmieniła się również hierarchia potrzeb. Teraz na prowadzenie wysuwają się kwestie bezpieczeństwa. Dlatego tak istotne jest oferowanie opieki medycznej rozszerzonej o pomoc psychologiczną czy ułatwianie dostępu do szczepień. Na drugim miejscu plasuje się potrzeba szkoleń, ale w obecnych czasach wyłącznie w formie zdalnej – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Zarządu Personnel Service.

Firmy rezygnują z benefitów...

Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że co czwarta firma nie zrezygnowała z żadnych benefitów pracowniczych. Jednak zdecydowana większość, bo niemal 3 na 4, uszczupliły swoje pakiety dodatków. Najwięcej pracodawców, bo co trzeci, ze względu na sytuację nie organizuje imprez firmowych, a co czwarty nie oferuje kart multisport oraz szkoleń. Ponadto, 17% firm nie proponuje kart lunchowych, a 16% prywatnej opieki medycznej. Co dziesiąty pracodawca nie organizuje owocowych dni tygodnia.

...i oferują teraz nowe!

Pracodawcy w zamian za benefity, z których zrezygnowali, wprowadzają nowe oferty dla pracowników. Zdecydowało się na to 67% firm. Najwięcej przedsiębiorców za benefit uznaje elastyczne podejście do miejsca i czasu wykonywania pracy (34%). Podobny odsetek, bo 30%, oferuje szkolenia online. Nieco mniej, bo 18% wprowadziło w firmie wsparcie psychologiczne dla pracowników, a 14% szczepienia na grypę.
- Myślę, że po tak długim czasie wszyscy już marzymy o powrocie do biura. Wiele wskazuje jednak na to, że będziemy musieli jeszcze na to poczekać. Dlatego cieszę się, że pracodawcy myślą też o swoich pracownikach, którzy często są zamknięci w domu z małymi dziećmi. Co dziesiąta firma od początku trwania pandemii wprowadziła benefit w postaci zajęć online dla dzieci oraz dofinansowanie zdalnej rozrywki, jak np. Netflix. Myślę jednak, że w najbliższym czasie największe znaczenie będzie miało włączenie się firm w Narodowy Program Szczepień, co pozwoli go znacznie przyspieszyć – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Zarządu Personnel Service.

Pracownicy zmieniają podejście do benefitów

Pandemia zmieniła również podejście do benefitów u pracowników. Już 14% zatrudnionych mówi wprost, że oczekuje, że tego typu dodatki ulegną zmianie, a 15% przestało traktować pracę zdalną jako benefit. Dobrą informacją jest to, że powyżej opisane zmiany pracodawców odpowiadają wprost na oczekiwania pracowników. Jak wynika z badania najwięcej zatrudnionych (45%) chciałoby rozbudowanego pakietu opieki medycznej, a 30% szkoleń online. Co istotne, już co piąty pracownik chciałby, żeby pracodawca ułatwił mu dostęp do szczepień. Pracownicy oczekują też benefitów w postaci wsparcia psychologicznego oraz dofinansowania do zdalnych form rozrywki, np. Netflixa (po 17%).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NBP nowy do 14.07

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu