- Gamifikacja zwiększa efektywność i zaangażowanie pracowników, pozwala pracownikom rozwijać umiejętności poprzez stopniowe realizowanie misji i osiąganie kolejnych poziomów. Firmy mogą zatem organizować zadania jak w grze, co prowadzi do lepszych wyników biznesowych
- W systemach grywalizacyjnych największy potencjał wykazują osoby otwarte na współpracę, a nie tylko rywalizację. Większość pracowników woli walczyć „z samym sobą”, każdego dnia poprawiając własne wyniki
- Gamifikacja redukuje stres u pracowników, zapewniając jasne cele i regularne informacje zwrotne, co daje im większe poczucie kontroli nad swoimi zadaniami. To mechanizm podobny do dobrze zaprojektowanej gry, która prowadzi gracza
- Polskie firmy wykorzystują gamifikację do motywowania zespołów sprzedażowych i operacyjnych, choć daleko nam do poziomu implementacji tego modelu na takim poziomie, jak na Zachodzie
Czym jest gamifikacja?
Gamifikacja to stosowanie mechanizmów i elementów znanych z gier w środowisku pozagrowym, np. w strukturach przedsiębiorstwa. To nowoczesne podejście, które ma na celu zwiększenie zaangażowania i motywacji osób, zwłaszcza w pracy i edukacji.
Mechanizmy takie jak nagrody, poziomy, rankingi, punkty oraz misje, pozwalają stworzyć system motywujący do realizacji zadań i celów. W środowisku zawodowym gamifikacja sprzyja budowaniu pozytywnej rywalizacji, rozwijaniu umiejętności i wzmocnieniu współpracy w zespołach.
Gamifikacja na rynku pracy
Wiele firm wykorzystuje gamifikację, aby angażować pracowników i zwiększać ich efektywność. Przykładowo, Deloitte Leadership Academy wprowadziło platformę rozwojową dla liderów, gdzie użytkownicy zdobywają punkty i odznaki za ukończenie kursów, co motywuje ich do dalszego rozwoju.
Z kolei Microsoft stworzył „Language Quality Game”, gdzie pracownicy oceniają jakość tłumaczeń oprogramowania, zdobywając punkty za każde przetłumaczone i ocenione słowo, co pomaga firmie w wyłapaniu błędów. W procesie rekrutacyjnym PwC wdrożyło grę „Multipoly”, która symuluje rzeczywiste wyzwania zawodowe, pozwalając kandydatom sprawdzić swoje umiejętności i lepiej poznać kulturę organizacyjną firmy.
Jak gry mogą wpływać na efektywność pracowników?
– Gry mają istotny wpływ na efektywność pracowników poprzez zwiększenie ich zaangażowania, co z kolei przekłada się na lepsze wyniki i realizację celów biznesowych. Te ostatnie można zorganizować w podobny sposób jak zadania (questy, misje) w grze – mówi Wojciech Ozimek, wiceprezes One2tribe.
Ekspert podkreśla, że dzięki mechanizmom z gier pracownicy mogą rozwijać się stopniowo, realizując coraz trudniejsze zadania i osiągając kolejne poziomy.
– Dla mnie uczenie społeczne jest najistotniejszym elementem gamifikacji – dodaje Ozimek, zaznaczając, że rozwiązania oparte na psychologii społecznej, takie jak platforma Tribeware, umożliwiają pozyskiwanie wiedzy od doświadczonych pracowników i przekazywanie jej zespołowi.
Rywalizacja czy praca zespołowa?
– Największy potencjał w systemach gamifikacyjnych wykazują pracownicy, którzy są otwarci na współpracę z innymi – mówi Ozimek. – Rywalizacja jest motywatorem tylko dla około 20% populacji – dodaje.
– Gracze, ze względu na swoje doświadczenie w mechanizmach gry, takich jak zdobywanie punktów i realizacja misji, mogą mieć przewagę na starcie. Jednak większość systemów jest projektowana tak, aby każdy pracownik miał szansę rozwinąć się dzięki dostosowanym mechanizmom motywacyjnym. W największej organizacji, którą obsługujemy, pracuje ponad 20 tys. osób, które używają naszej platformy. Mamy wśród nich graczy i osoby, które nigdy nie dotknęły gry komputerowej. A także ludzi młodych i takich w wieku przedemerytalnym. Widzimy różnice w sposobie grania, natomiast nie w tym, czy chcą grać (liczba aktywnych użytkowników dziennie przekracza 70% populacji pracowników) – wyjaśnia prezes One2tribe.
Rynek gamifikacji w Polsce wciąż w tyle
– W Polsce rynek gamifikacji rozwija się dynamicznie, choć pozostaje w tyle za rynkami zachodniej Europy i USA, gdzie integracja gamifikacji z zarządzaniem wydajnością pracowników jest bardziej rozwinięta – zauważa Ozimek.
Z platformy Tribeware korzystają w Polsce takie firmy jak IKEA, Lidl czy Vision Express, głównie w działach sprzedaży, HR oraz obsługi klienta. Firmy te stosują rozwiązania gamifikacyjne w celu motywowania zespołów i zwiększenia efektywności.
– W szczególności wykorzystuje się je do motywowania zespołów sprzedażowych oraz podnoszenia efektywności operacyjnej – wyjaśnia ekspert.
Klasyczne rankingi do lamusa
Według eksperta w rankingach u szczytu znajduje się zazwyczaj wąska grupa najlepszych pracowników, dlatego klasyczne rankingi demotywują. W interesie firmy jest, aby motywowana do pracy była jak największa liczba osób w zespole.
– Efektywniejszym modelem od rankingu jest walka „z samym sobą”. Tak, aby każdego dnia być nieco lepszym od siebie z dnia poprzedniego. Jeśli do takiego rozwoju dostosujemy nagrody (mogą być mniejsze niż wielkie wygrane w rankingach) i delikatne bodźcowanie (noblista R.Thaler mówi na to „nudge”) to uzyskamy znakomite efekty – podkreśla ekspert.
Co jest największym źródłem stresu pracowników i jak gry mogą go zmniejszyć?
Jednym z ważniejszych czynników wpływających na komfort pracy i obniżenie poziomu stresu wśród pracowników jest poczucie kontroli nad swoimi obowiązkami i celami zawodowymi. Brak tej kontroli może prowadzić do frustracji i zwiększać stres, co jak przypomina ekspert, znajduje potwierdzenie w modelu badawczym „demand-control” (wymagania-kontrola) opracowanym przez J. Karaska.
– Największym źródłem stresu wśród pracowników jest brak kontroli. Wynika to z badań J. Karaska i jego modelu „demand-control” (wymagania-kontrola). Brak kontroli wynika z niejasnych celów, braku informacji zwrotnej, nadmiaru obowiązków i braku zasobów – wyjaśnia Ozimek.
W tym kontekście gamifikacja, czyli zastosowanie mechanizmów gier w środowisku pracy, staje się cennym narzędziem wspierającym zarządzanie stresem.
– Systemy gamifikacyjne pomagają w redukcji stresu poprzez jasne określanie celów, regularne monitorowanie postępów i dostarczanie informacji zwrotnej, co pozwala pracownikom lepiej zarządzać swoim czasem i zadaniami – dodaje.
Dobrym przykładem jest tutaj mechanizm gier: dobrze zaprojektowane gry prowadzą gracza krok po kroku, dostosowując cele i poziom trudności do jego umiejętności.
– Jeśli weźmiemy dowolną, dobrze zaprojektowaną grę, to zauważymy, że prowadzi ona gracza za rękę, podpowiada kolejne działania i stawia dostosowane do jego poziomu cele. Gry są zbudowane dookoła kontroli nad światem gry. Gamifikacja jest natomiast narzędziem, które może kontrolować świat naszej pracy i rzeczywistość dookoła nas – podsumowuje ekspert.
Wojciech Ozimek to współzałożyciel One2tribe, firmy specjalizującej się w podnoszeniu zaangażowania pracowników poprzez wykorzystanie mechanizmów grywalizacji i sztucznej inteligencji. Ekspert w dziedzinie gamifikacji, Ozimek rozwija rozwiązania, które wspierają efektywność zespołów w firmach takich jak Lidl, Sanofi czy IKEA.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
