Utrata klienta – przykładowe sytuacje
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego z 2021 r. wynika, że w Polsce żyje około 5 milionów osób z niepełnosprawnością. Oznacza to, że firmy mogą stracić wielu potencjalnych klientów, jeśli nie posiadają dostępnej strony. Do grona wykluczonych osób doliczyć należy też osoby starsze, które zmagają się m.in. z problemami wzroku.
Jednym z najczęstszych problemów dla wyżej wymienionych użytkowników jest brak możliwości zmiany kontrastu na stronie. Osoby z wadami wzroku mogą mieć trudność z odczytaniem treści, jeśli kolory elementów strony nie są wystarczająco kontrastowe. Klient chcący zakupić produkt w sklepie internetowym może szybko się zniechęcić, np. wtedy, gdy nie jest w stanie odczytać cen czy przycisków „Dodaj do koszyka”.
Innym problemem jest brak możliwości nawigacji za pomocą klawiatury. Dla osób z niepełnosprawnością ruchową poruszanie się po stronie przy pomocy myszy może być niemożliwe. Tacy użytkownicy od razu opuszczą stronę i będą szukać konkurencyjnych ofert.
Konsekwencje źle zaprojektowanej strony
Brak dostosowania strony internetowej do standardów dostępności niesie poważne skutki biznesowe. Przede wszystkim oznacza niższe przychody – jeśli część klientów nie może korzystać ze strony, firma traci potencjalne zamówienia.
Niedostępna strona negatywnie wpływa również na wizerunek przedsiębiorstwa. W dobie rosnącej świadomości na temat równego dostępu do usług i produktów, brak uwzględnienia potrzeb osób z niepełnosprawnościami może być odbierany jako przejaw ignorancji lub nawet dyskryminacji. Dlatego firmy, które dbają o dostępność, często informują o tym jako swój atut.
Dodatkowym ryzykiem są skargi i kary finansowe. Polski Akt o Dostępności, czyli Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, nakłada obowiązek dostosowania stron internetowych na szeroką grupę podmiotów, w tym prywatnych firm. Czas na dostosowanie się do przepisów mija 28 czerwca.
Jak rozwiązać problem z niedostępną cyfrowo stroną sklepu?
Aby uniknąć ryzyka utraty klientów, problemów prawnych oraz negatywnego wizerunku, firmy powinny zadbać o dostosowanie swoich stron internetowych do obowiązujących standardów. Rozwiązaniem jest audyt dostępności cyfrowej, choć to nie jedyna opcja.
Innowacyjny sposób testowania serwisu daje narzędzie SAT. To platforma do automatycznego analizowania dostępności poszczególnych podstron 24/7. Dzięki niej nie trzeba korzystać usług zewnętrznego audytora. Rewolucyjne podejście do eliminowania cyfrowych barier sprawiło, że rozwój narzędzia wspiera Unia Europejska.
Firma Smart Accessibility Technologies Sp. z o.o. pozyskała dotację z Unii Europejskiej na realizację projektu „SAT – platforma dostępności cyfrowej”. Projekt obejmuje stworzenie kompleksowej platformy SaaS, oferującej innowacyjne narzędzia do testowania, analizy i optymalizacji dostępności cyfrowej zgodnej z WCAG/ADA. Rozwiązanie pozwala obniżyć koszty dostosowania serwisów nawet o 90% oraz umożliwia zarządzanie wieloma domenami z jednego panelu.