Spis treści
- Freelancerzy najczęściej działają w branżach takich jak IT, marketing i reklama, e-commerce oraz media i rozrywka
- Firmy decydują się na współpracę z freelancerami w sytuacjach, gdy mają nadmiar zadań
- W nadchodzących latach kluczowe będzie dostosowanie regulacji prawnych i podatkowych do rosnącego znaczenia freelancerów
60 proc. firm korzysta z usług freelancerów od trzech do dziesięciu lat, a 47 proc. współpracuje z nimi dłużej niż sześć lat - dowiadujemy się z raportu "Jak freelancerzy wspierają rozwój przedsiębiorstw. Raport dla firm 2025" opublikowanego przez platformę Useme.
Freelancerzy najczęściej działają w branżach takich jak IT, marketing i reklama, e-commerce oraz media i rozrywka
Co więcej, 41 proc. firm utrzymuje współpracę z tymi samymi freelancerami przez ponad rok. Regularne zlecenia przynajmniej raz w miesiącu składa 56 proc. przedsiębiorstw, a 16 proc. współpracuje z więcej niż pięcioma freelancerami miesięcznie.
W nadchodzących miesiącach 30 proc. firm planuje rozwijać współpracę z freelancerami, podczas gdy 44 proc. zamierza utrzymać jej obecny poziom. Tylko 4 proc. przedsiębiorstw przewiduje ograniczenie współpracy. Freelancerzy najczęściej działają w branżach takich jak IT (25 proc.), marketing i reklama (24 proc.), e-commerce (17 proc.) oraz media i rozrywka (14 proc.).
Prezes Useme, Przemysław Głośny, zauważa, że rynek pracy zdalnej w Polsce staje się coraz bardziej profesjonalny.
- Jeszcze dekadę temu dominowało przekonanie, że freelancing to rozwiązanie dla początkujących specjalistów lub osób, które nie mogą znaleźć stałej pracy. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej – coraz więcej ekspertów świadomie wybiera tę ścieżkę, rezygnując z etatu na rzecz niezależności i elastyczności - mówi Przemysław Głośny, prezes Usme.
Firmy decydują się na współpracę z freelancerami w sytuacjach, gdy mają nadmiar zadań
Autorzy badania wskazują, że firmy zlecają freelancerom zadania zarówno związane z główną działalnością, jak i te wykraczające poza jej obszar. W 2024 roku najczęściej zlecane zadania dotyczyły marketingu (18 proc.), grafiki (18 proc.), copywritingu (16 proc.) oraz IT (13 proc.).
Firmy decydują się na współpracę z freelancerami w sytuacjach, gdy mają nadmiar zadań, których nie jest w stanie obsłużyć wewnętrzny zespół (45 proc.) lub gdy brakuje wystarczającej liczby projektów, aby opłacalne było zatrudnienie pracownika na etat (32 proc.).
Przedsiębiorstwa poszukują freelancerów różnymi metodami. Najczęściej decydują się na specjalistów z polecenia i rekomendacji, ale popularne są również media społecznościowe oraz polskie portale ogłoszeniowe. Samodzielnie do firm zgłasza się 16 proc. freelancerów.
Firmy korzystające z usług freelancerów wymieniają takie zalety jak uzupełnienie kompetencji zespołu (51 proc.), obniżenie kosztów pracy (42 proc.), zwiększenie wolumenu pracy (30 proc.) oraz poszerzenie oferty (29 proc.). Jednakże, narzekają na niższą jakość pracy (25 proc.), nieterminowość (23 proc.), nieodpowiednie kompetencje (22 proc.), złożone formalności (21 proc.) oraz problemy z dostępnością takich osób (17 proc.).
W nadchodzących latach kluczowe będzie dostosowanie regulacji prawnych i podatkowych do rosnącego znaczenia freelancerów
Prezes Useme podkreśla, że w nadchodzących latach kluczowe będzie dostosowanie regulacji prawnych i podatkowych do rosnącego znaczenia freelancerów.
- Równie istotny będzie rozwój narzędzi ułatwiających formalności – prostsze rozliczenia, większa automatyzacja procesów i systemy zabezpieczające interesy obu stron - dodaje Przemysław Głośny.
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI. Useme działa od 2013 roku i posiada w swojej bazie 185 tysięcy freelancerów z różnych dziedzin, takich jak IT, grafika, copywriting, marketing oraz tłumaczenia.
źródło: PAP/ raport Useme
