Spis treści

Rzeczy używane. Co kupują Polacy?
Jeszcze nie tak dawno kupowanie używanych przedmiotów było postrzegane jako coś wstydliwego, stereotypowo związanego z brakiem pieniędzy. Obecnie poszukiwanie tzw. perełek w „second-handach” czy w sieci stało się modne, a ludzie z dumą chwalą się swoimi znaleziskami. Coraz więcej osób chętnie sięga po używane rzeczy, kierując się nie tylko względami ekonomicznymi, ale również troską o środowisko i chęcią posiadania unikatowych przedmiotów. Rosnącą popularność drugiego obiegu potwierdzają wyniki badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania”, zgodnie z którymi już 69 proc. ankietowanych kupuje produkty z rynku wtórnego.
Okazuje się, że najwięcej Polaków (58 proc.), decyduje się na zakup używanych samochodów, a co drugi (48 proc.) daje nowe życie ubraniom. W dalszej kolejności ankietowani najchętniej sięgają po książki z drugiej ręki (27 proc.). Część nowych produktów ma wysoką pierwotną cenę, co sprawia, że równie często konsumenci wybierają używane sprzęty RTV i AGD (26 proc.), rowery (24 proc.) czy meble (23 proc.).
Z drugiej strony, najmniej osób deklaruje, że kiedykolwiek kupiło w drugim obiegu obuwie (14 proc.) oraz zabawki lub inne artykuły dziecięce (13 proc.).
– Dane pokazują, że Polacy coraz chętniej sięgają po używane produkty, co jest niewątpliwie pozytywnym trendem. Istnieją różnice w preferencjach dotyczących zakupów z drugiej ręki między kobietami a mężczyznami – komentuje Tobiasz Wójcikiewicz z Santander Consumer Banku.
Ekspert wskazuje na duża dysproporcję przy zakupach używanej odzieży. – Robi to 6 na 10 pań, a tylko 3 na 10 panów. Co więcej, podobnie wygląda sytuacja z obuwiem, buty z drugiej ręki wybiera 18 proc. kobiet i 9 proc. mężczyzn – wymienia. – Panowie z kolei częściej decydują się na zakup z rynku wtórnego droższych artykułów, takich jak samochód. Używane auto kupiło 68 proc. mężczyzn i 49 proc. kobiet – dodaje Wójcikiewicz.
Dlaczego Polacy kupują rzeczy z drugiej ręki. Nie chodzi tylko o cenę
Autorzy badania wskazują, że jest wiele powodów do zakupu rzeczy używanych. Wśród osób, które zadeklarowały, że kupują używane przedmioty najczęściej wskazywaną motywacją były kwestie ekonomiczne (74 proc.). Dodatkowo, 11 proc. respondentów dostrzega, że takie zakupy mogą być również świetnym sposobem na znalezienie oryginalnych i unikatowych przedmiotów. 8 proc. Polaków dając rzeczom drugie życie, kieruje się troską o środowisko i zrównoważony rozwój. Ostatnim, najmniej popularnym powodem, jest zakup rzeczy używanych przez ich ciekawe pochodzenie lub historię – robi tak 5 proc. badanych.
Obawy przed zakupem rzeczy używanych
Blisko połowa Polaków (47 proc.) jako swoją największą obawę zakupów z drugiej ręki wymienia złą jakość lub stan produktu. Niewiele mniej (46 proc.) wskazuje, że ich głównym zastrzeżeniem jest brak gwarancji lub możliwości zwrotu produktu. Podium zamyka (29 proc.) niepewność co do pochodzenia produktu, a 27 proc. ma wątpliwości dotyczące jego czystości.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!