Kandydaci do pracy w marketingu poszukiwani. Kogo brakuje? Są problemy z rekrutacją

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Co szósty pracodawca zauważa, że najtrudniej obecnie pozyskać kompetencje sprzedażowe i marketingowe.
Co szósty pracodawca zauważa, że najtrudniej obecnie pozyskać kompetencje sprzedażowe i marketingowe. unsplash
Pracodawcy mają problemy ze znalezieniem odpowiednich osób do pracy. Nie każdy odnajduje się w marketingu i sprzedaży. Do tego trzeba mieć odpowiednie kompetencje i umiejętności. Wolne etaty czekają. Czy warto się o nie starać?

Spis treści

Kogo szukają pracodawcy? Tyle etatów czeka na marketingowców

Co szósty pracodawca zauważa, że najtrudniej obecnie pozyskać kompetencje sprzedażowe i marketingowe.

- Ponad 143 tys. ofert pracy dla specjalistów od sprzedaży zamieścili pracodawcy w I półroczu tego roku na portalu rekrutacyjnym Pracuj.pl. Do kandydatów do działów sprzedaży było skierowane prawie co czwarte opublikowane w tym czasie ogłoszenie. Minimalnie większy wybór propozycji mieli tylko specjaliści IT - pisała w październiku „Rzeczpospolita”.

W ostatni piątek w serwisie pracuj.pl na marketingowców czekało prawie 3 tys. ofert pracy. Na sprzedawców było ponad 21 tys. ofert.

Obecnie 2/3 managerów ma problem ze znalezieniem osób z odpowiednimi kompetencjami, a w wypadku 1/3 procesów rekrutacyjnych po prostu brak chętnych. Często też jest to bardzo czasochłonne – 40 proc. zarządzających musi poświęcić na pozyskanie nowego pracownika aż trzy miesiące.

Jednocześnie co piąty manager marketingu odwleka rekrutację z powodu zmiennej sytuacja firmy i jej otoczenia biznesowego, i to nawet w sytuacji, gdy nowi pracownicy są w firmie niezbędni – wynika z badania przeprowadzonego przez Tribe47, agencję specjalizującą się do 2016 r. wprowadzaniem na rynek i wspieraniu firm z sektora e-commerce.

Jakie są największe wyzwania dla marketingowców?

Jak pokazuje badanie, zarządzający zespołami marketingowymi za największe wyzwania uznają czynniki zewnętrzne.

  • Blisko 67 proc. badanych wskazało, że problemem dla nich jest zmienność sytuacji firmy i otoczenia biznesowego.
  • Prawie 40 proc. zmagać się musi z presją przełożonych, którzy mają zbyt wygórowane oczekiwania wobec wyników.

Wpływa to na różne elementy zarządzania. Poszukiwania nowych marketerów są odwlekane w czasie, nawet jeśli są oni w firmie niezbędni.

Jednak oprócz skutecznej realizacji zakładanych celów, managerowie muszą wykazywać się także umiejętnościami miękkimi i być uważnymi na potrzeby zespołu, np. motywować pracowników i dbać o ich rozwój. Chociaż zarządzanie zespołem stanowi wyzwanie, wszyscy ankietowani dobrze oceniają swoje umiejętności managerskie.

– Nie jest dla mnie zaskoczeniem, że liderzy zespołów marketingowych wskazali niepewną sytuację firmy jako największe wyzwanie. Brak poczucia stabilności, który na pewno odbija się nie tylko na nich samych, ale też na podległych im pracownikach, nigdy nie wpływa korzystnie na pracę i jej efektywność – komentuje wyniki ankiety Ewa Wysocka, CEO Tribe47. – Często jest to też kamień stanowiący początek lawiny kolejnych problemów – dodaje.

Wskazywany przez managerów brak poczucia stabilności wpływa niekorzystnie nie tylko na zarządzanie dostępnymi pracownikami. Często jest też powodem przedłużających się braków kadrowych w zespole. Aż 20 proc. liderów odwlekało rekrutację, choć zdawali sobie sprawę, że nowy pracownik jest im niezbędny. A jedną z przyczyn takiego postępowania był właśnie brak budżetu na kolejny etat.

Zapotrzebowanie na rynku pracy na marketingowców. Ile trwa rekrutacja?

Zapotrzebowanie na specjalistów od marketingu jest obecnie niemal tak duże, jak na pracowników w branży IT. Nie dziwi więc, że niemal dwie trzecie zarządzających zespołami marketingowymi przeprowadzało w ciągu ostatniego roku rekrutację. Zazwyczaj nie był to proces nadmiernie długi – zamykał się w ciągu miesiąca. Jednak 40 proc. ankietowanych managerów musiało poświęcić na pozyskanie nowego pracownika aż trzy miesiące.

- Długi czas trwania procesu rekrutacyjnego jest niewątpliwie bardzo dużym wyzwaniem dla pracy zespołu. Braki kadrowe nie tylko utrudniają realizację zadań, brak pracownika o adekwatnych kompetencjach może wręcz uniemożliwić ich wykonanie – zauważa Ewa Wysocka. – W takich podbramkowych sytuacjach, choć nie tylko, dobrym rozwiązaniem może być współpraca z agencją zewnętrzną, która dysponuje odpowiednimi specjalistami.

Czas poświęcony rekrutacji to dla 33 proc. badanych jedno z głównych wyzwań w całym tym procesie. Podobny odsetek wskazał na brak kandydatów. Jednak znacznie więcej zarządzających uznało, że problemem jest brak odpowiednich kwalifikacji lub doświadczenia aplikujących – prawie 67 proc. Niewiele mniej, bo ponad 58 proc., wskazało na ich zbyt wysokie, zdaniem rekrutujących, wymagania finansowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu