Koniec fałszywych promocji i wyprzedaży w sklepach. Nowe obowiązki sprzedawców od 2023 roku

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Nowelizacja przepisów, która wejdzie w życie na początku 2023 roku ma chronić przed „pseudorabatami” oraz nieuczciwymi promocjami
Nowelizacja przepisów, która wejdzie w życie na początku 2023 roku ma chronić przed „pseudorabatami” oraz nieuczciwymi promocjami Jan Hubrich / Polska Press
Nowelizacja przepisów zapobiegających nieuczciwym promocjom w sklepach weszła w życie 1 stycznia 2023 roku. Główna zmiana dotyczy obowiązku umieszczania na metkach dwóch cen, czyli aktualnej oraz najniższej, która obowiązywała w ostatnich 30 dniach przed wprowadzeniem obniżki. Nowe przepisy mają chronić klientów przed fikcyjnymi wyprzedażami, które można było zaobserwować m.in. podczas Black Friday.

Spis treści

Od stycznia weszły w życie przepisy wzmacniające ochronę konsumentów. Przegłosowana przez Sejm nowelizacja wdraża unijny pakiet przepisów, nazywany dyrektywa Omnibus. Zmiany te nakładają nowe obowiązki na właścicieli firm, rozszerzają prawa klientów, a także regulują rynek e-commerce.

Zakaz fałszywych promocji

Jedną z kluczowych zmian zawartych w ustawie jest obowiązek nałożony na firmy w zakresie przedstawiania promocji klientom. Od stycznia przedsiębiorcy będą zobowiązani do informowania o najniższej cenie usługi lub produktu, która obowiązywała w ostatnich 30 dniach przed rozpoczęciem promocji. Celem tych działań jest ochrona przed sztucznym podwyższaniem cen przed organizowanymi promocjami. Przepisy obejmą zarówno sklepy stacjonarne, jak i platformy internetowe.

Zmiana ta jest pozytywnie odbierana przez konsumentów, choć budzi pewien niepokój wśród przedsiębiorców. Jak informuje w rozmowie z MarketNews24 Ida Kierzynka-Śledź z Kancelarii Ożóg Tomczykowski, „wymóg ten może zniechęcić przedsiębiorców do dalszego obniżania cen w ramach jednej promocji w okresie 30-dniowym, co ostatecznie będzie niekorzystne dla konsumentów”. Można to jednak rozwiązać za sprawą planów promocji dla 30-dniowych okresów, które polegają na stopniowym wprowadzaniu kolejnych rabatów od najmniejszych do największych.

Koniec kupowanych recenzji

Obecnie w sklepach internetowych pod produktami czy usługami często pojawiają się komentarze osób, które piszą opinie na zlecenie bez wcześniejszego zapoznania się z towarem. Po wejściu dyrektywy Ombnibus w życie stanie się to niemożliwe, gdyż na przedsiębiorców zostanie nałożony obowiązek weryfikowania wystawionych recenzji.

Poza wspomnianymi wyżej zmianami nowelizacja wprowadza też kilka innych rozwiązań. Zakazane będzie handlowanie teoretycznie identycznym towarem tej samej marki, ale na przykład ze zmienionym składem, zależnie od kraju UE. Co więcej, wszyscy sprzedawcy internetowi będą musieli wyraźnie zaznaczyć czy funkcjonują jako firma, czy też osoba fizyczna.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Praca sezonowa. Jaką umowę podpisać?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Janusz I
Może wreszcie ktoś zainteresuje się reklamami mediaexperta?
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu