Trudno wyobrazić sobie nadchodzące święta bez potraw z majonezem - w ubiegłym roku w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc jego sprzedaż tylko w sklepach detalicznych wzrosła o 117 proc. SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, przeanalizowała ponad 55 tys. wypowiedzi polskich Internautów na temat majonezów od początku roku, by sprawdzić ich preferencje oraz wpływ ostatnich wydarzeń na zachowania konsumenckie.
Internauci toczą bój o majonez – który według nich jest najlepszy?
Spór między zwolennikami majonezu Kieleckiego oraz majonezu Dekoracyjnego Winiary toczy się od dawna, a liczba wypowiedzi na ich temat dotychczas rozkładała się mniej więcej po równo. Obecnie sytuacja się zmieniła – 62 proc. dyskusji o majonezach dotyczy Winiary, a 33 proc. Kieleckiego. Wzrost liczby dyskusji zaczął się 5 marca, kiedy internauci zaczęli nawoływać do bojkotu konsumenckiego firm, które nie wycofały się z Rosji po jej agresji na Ukrainę.
Wśród nich znalazł się także właściciel Winiary - koncern Nestlé. W sumie w tym okresie majonezu Winiary dotyczyło ponad 20 tys. wypowiedzi, podczas gdy dla innych marek liczba ta oscylowała na poziomie 2 tys. Internet rządzi się swoimi prawami – treści negatywne rozprzestrzeniają się zdecydowanie szybciej, generują też dużo wyższe zasięgi, niż te o pozytywnym wydźwięku.
„Zazwyczaj informacje o kryzysie wizerunkowym docierają do znacznie większej liczby odbiorców niż planowane działania marketingowe. Tak też było w tym przypadku. Pod względem liczby wzmianek i ich zasięgów Winiary jest obecnie najpopularniejszym majonezem w polskim Internecie, ale większość wypowiedzi jest nacechowana negatywnie” – mówi Agnieszka Uba, Head of Product Marketing w SentiOne.
Wypowiedzi o majonezie Kieleckim pojawiają się obecnie głównie w kontekście bojkotu Winiary. Konsumenci twierdzą, że niezależnie od postępowania Nestlé, i tak ma on lepszy skład i deklarują, że na nadchodzące święta wybiorą Kielecki. Jednak najwięcej pozytywnych emocji budzi majonez firmy Motyl – aż 37 proc. wypowiedzi na jego temat ma pozytywny wydźwięk, nie ma żadnych negatywnych. Internauci polecają go sobie na Wykopie i w komentarzach na portalach. Chwalą go za dobry skład, smak i polskie pochodzenie. Spory odsetek pozytywnych wypowiedzi odnotowują również majonezy firm Mosso, Hellmann’s, Pudliszki i Kętrzyński.
Rośnie świadomość konsumentów – wybieramy polskie firmy, zwracamy uwagę na skład
Niezależnie od bojkotu związanego z trwającą wojną, w przypadku majonezów internauci zwracają uwagę przede wszystkim na to, czy dana marka ma polski, czy zagraniczny kapitał. Argument o polskim pochodzeniu firmy w rekomendacjach wymieniany jest jednym tchem ze smakiem i dobrym składem produktu.
W rozmowach o składzie majonezów widać rosnącą świadomość polskich konsumentów. Internauci przykładają dużą wagę do tego, żeby produkt nie zawierał takich składników jak:
- sól wapniowo-disodowa (EDTA, E385),
- zagęstniki,
- skrobia,
- sztuczne aromaty,
- stabilizatory takie jak guma arabska (E414) czy guma ksantanowa (E415).
Wiele rozmów na ten temat toczy się w mediach społecznościowych na profilach związanych z dietetyką.
Najwięcej rozmów na temat majonezów toczy się na Facebooku, w drugiej kolejności na Twitterze, a w trzeciej na portalach internetowych – choć tam dominują wypowiedzi w kontekście politycznym. O majonezie Winiary przez pewien czas dużo dyskutowano na Reddicie, co bardzo podniosło mu zasięg – jednak rozmowy te miały wydźwięk tylko negatywny i dotyczyły bojkotu marki. Natomiast o majonezach wegańskich Polacy najczęściej rozmawiają na forach.
- Czy bojkotujemy sieci, które nie wycofały się z Rosji? Natężenie ruchu w sklepach
- Zamiast pracy w korporacji, produkują czekoladę. Kto stoi za Manufakturą Czekolady?
- Ile zostaje nam w kieszeni, jak już zrobimy opłaty? Znamy aktualne dane GUS
- Czy obchodzą nas zmiany klimatu? Jesteśmy ich świadomi, firmy coraz częściej też
Strefa Biznesu: Polska w tym wyścigu wygrywa z Niemcami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?