Kupujemy coraz mniej samochodów – nowych i używanych. Czy to przez coraz wyższe ceny? O ile podrożały auta i czy jeszcze podrożeją?

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Do końca października zarejestrowano 399 669 nowych pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Jest to spadek o 9% wobec analogicznego okresu 2021 r.  Według danych Cofidis Polska średnia cena samochodów, które Polacy kupili w tym roku posiłkując się kredytem wzrosła aż o 15% w stosunku do 2021 r. i obecnie wynosi ok. 41 tys. zł przy średnim wieku pojazdów 7,8 lat.
Do końca października zarejestrowano 399 669 nowych pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Jest to spadek o 9% wobec analogicznego okresu 2021 r. Według danych Cofidis Polska średnia cena samochodów, które Polacy kupili w tym roku posiłkując się kredytem wzrosła aż o 15% w stosunku do 2021 r. i obecnie wynosi ok. 41 tys. zł przy średnim wieku pojazdów 7,8 lat. Mariusz Kapała / Polska Press
Czas spowolnienia gospodarczego całkowicie nie zniechęca Polaków do zakupu auta, jednak ograniczenia związane z dostępnością pojazdów czy finansowaniem nie wszystkim pozwalają na realizację planów. Eksperci Cofidis szacują nadchodzący wzrost cen używanych aut na poziomie 8%.

Spis treści

Do końca października zarejestrowano 399 669 nowych pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Jest to spadek o 9% wobec analogicznego okresu 2021 r. Według danych Cofidis Polska średnia cena samochodów, które Polacy kupili w tym roku posiłkując się kredytem, wzrosła aż o 15% w stosunku do 2021 r. i obecnie wynosi ok. 41 tys. zł przy średnim wieku pojazdów 7,8 lat.

Czy na rynku motoryzacyjnym również widoczne jest spowolnienie? Jaki jest stosunek Polaków do zakupu aut w obliczu wzrostu cen w branży motoryzacyjnej?

Czy drożejące auta zniechęcają Polaków do zakupu?

Od stycznia do końca października zarejestrowano w Polsce 399 669 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t, czyli o 9% mniej niż w analogicznym okresie minionego roku. Co ciekawe wrzesień był pierwszym miesiącem 2022 r., kiedy zanotowano wzrost rejestracji aut w stosunku do tego samego okresu sprzed roku. A nawet tegoroczny wrzesień przyniósł trzeci wynik liczby rejestracji pojazdów od 2007 r., zatem widać naprawdę duże poruszenie na rynku motoryzacyjnym, co jest nieco zaskakujące.

– Sierpień 2022 r. był pod względem liczby udzielonych kredytów na zakup samochodu rekordowym miesiącem w historii obecności Cofidis na polskim rynku. Polacy tłumnie ruszyli do salonów, dealerów i komisów, w celu nabycia auta – najczęściej na kredyt – komentuje Nuno de Oliveira, Dyrektor Generalny Cofidis Polska.

Niestety mało prawdopodobne jest, że czwarty kwartał 2022 r. zakończymy z wyższą liczbą zarejestrowanych pojazdów, niż w 2021 r. To głównie za sprawą coraz trudniejszej sytuacji finansowej, która pogłębia się już od kilku miesięcy.

Nie dość, że stać na tylko na coraz starsze, to są one jeszcze droższe

Jak wynika z danych Cofidis Polska, średnia cena pojazdu zakupionego w tym roku – finansowanego w całości lub części kredytem – wynosi ok. 41 tys. zł. Jest to wzrost aż o 12% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Co więcej, wzrost średniej ceny pojazdu idzie w parze także z wiekiem samochodu – średnia wynosi już 7,8 lat, co również stanowi wzrost – aż o 0,4 roku. Dane rynkowe wyglądają znacznie gorzej, tzn. auta są starsze a ceny kupowanych pojazdów niższe, gdyż statystyka Cofidis opiera się o rynek profesjonalnych sprzedawców aut.

Realny wzrost ceny zakupu pojazdów jest wyższy i jest efektem nie tylko wzrostu ceny aut, ale też jest wynikiem wzrostu ceny kredytów. Dlatego też – jak podkreślają eksperci – warto postawić na możliwie jak najkorzystniejsze produkty finansowe – leasing lub kredyt samochodowy.

– Średni wiek samochodów należących do Polaków jest jeszcze wyższy i wynosi nawet 15,5 lat. Polska flota samochodowa starzeje się i zyskuje na wartości za sprawą wciąż sporych niedoborów na rynku. Zmniejszona podaż wynika z szeregu czynników – mających miejsce w okresie pandemii, kiedy zostały przerwane łańcuchy dostaw, a produkcje wielu elementów ograniczone lub czasowo wstrzymane - tłumaczy Marcin Szulc, dyrektor ds. Handlowych i Rozwoju Biznesu w Cofidis Polska.

- Sytuacja na rynku wciąż nie została w unormowana, więc siłą rzeczy ograniczona podaż winduje ceny wszystkich pojazdów dostępnych na rynku – dodaje Marcin Szulc.
- SAMAR wskazuje, że w przypadku używanych pojazdów ceny wzrosły o ok. 14%, a z nasze dane to potwierdzają – dodaje ekspert.

Samochody jak mieszkania: odkładamy zakupy na bliżej nieokreśloną przyszłość

Jak wskazuje raport Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce – „Sytuacja na rynku consumer finance” podsumowujący trzeci kwartał, zmniejsza się prawdopodobieństwo zakupu przez polskich konsumentów dóbr trwałych, samochodów czy mieszkań. W ciągu najbliższego roku jedynie 10,5% badanych rozważa zakup auta, a aż 78% (najwyższy odsetek) z respondentów planuje ten wydatek sfinansować w całości lub w części kredytem. Dla porównania – w drugim kwartale zakup pojazdu planowało 11,4% respondentów, a 74,1% rozważało wzięcie kredytu na ten cel.

17,2% inflacja, dynamiczny wzrost cen dóbr podstawowych – żywności, paliwa, mediów drenuje portfele Polaków, pozbawia ich oszczędności. Już w pierwszej połowie roku 13% polskich gospodarstw domowych korzystało z oszczędności, a nawet co dziesiąte zadłużało się. W obliczu takiej sytuacji wiele osób odkłada zakup auta na później – o ile to możliwe.

Cofidis także szacuje, że w najbliższym czasie może pojawić się mniejsze zainteresowanie zakupem samochodu. Już teraz widać, że w przestrzeni w ostatnim czasie pojawia się coraz więcej reklam dealerów i importerów, co wskazuje na mniejszą liczbę zamówień.

- Koszty funkcjonowania firm wzrosły skokowo – podobnie jak ceny pojazdów. Nic zatem dziwnego, że popyt na samochody może spadać. W nadchodzących miesiącach możemy się spodziewać, że ceny używanych aut wzrosną nawet o 8%. Na rynku nowych pojazdów sytuacja jest nieco trudniejsza do przewidzenia. Dostrzegamy, że zwiększa się akceptacja przedsiębiorców na zakup używanych aut, co w wielu przypadkach pozwala na uzyskanie oszczędności rzędu kilku tysięcy złotych. Warto rozważyć wsparcie zakupu auta tańszymi formami finansowania – leasingiem lub kredytem samochodowym – mówi Marcin Szulc.

- Natomiast 2023 r. najpewniej przyniesie wzrost cen transakcyjnych, ale będzie to już nieznaczna podwyżka – w porównaniu z wahaniami cen, które obserwowaliśmy w ostatnich miesiącach – dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Nowe narządzie do walki z cyberprzestępczością od CERT Polska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie