Kupujemy marki, które znamy. Dobry branding to podstawa udanego biznesu

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Znacznie częściej kupujemy produkty i korzystamy z usług marek, które znamy i do których mamy zaufanie
Znacznie częściej kupujemy produkty i korzystamy z usług marek, które znamy i do których mamy zaufanie Lucyna Nenow / Polska Press
Znacznie częściej kupujemy produkty i korzystamy z usług marek, które znamy i do których mamy zaufanie. W związku z tym dla rozwoju firm ogromne znaczenie ma więc branding, czyli budowanie świadomości marki wśród jej potencjalnych odbiorców. Dobrze przeprowadzone działania w tym zakresie sprawiają, że marka nie tylko jest rozpoznawalna na rynku, ale klient wiąże z nią również konkretne odczucia. A dzięki wsparciu Funduszy Europejskich może to być bardziej efektywne.

Pod pojęciem „brandingu” kryje się technika marketingowa, polegajaca na kształtowaniu obrazu danej marki w świadomości konsumentów oraz utrwalaniu jej pozytywnego wizerunku. Jest to długotrwały i wieloetapowy proces, na który składa się szereg elementów. Kluczowe dla budowania świadomości marki są jej nazwa, logo, slogan, strona internetowa, system identyfikacji wizualnej i przekaz materiałów reklamowych. Wszystkie te elementy muszą być dokładnie przemyślane, stanowić spójną całość i być odpowiedzią na potrzeby konkretnej grupy docelowej.

Dobrze przeprowadzony branding sprawia, że marka przykuwa uwagę, staje się rozpoznawalna i cieszy się dobrą reputacją oraz zaufaniem klientów. Stworzenie silnej marki pozwala firmie wyróżnić się na tle konkurencji i osiągać większe zyski.

81 proc. klientów zawraca uwagę na markę

Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Dariusz Budrowski wskazuje, że dzięki działaniom brandingowym marka może zyskać popularność i rozpoznawalność. - Warto podkreślić, że marka odgrywa bardzo ważną rolę w procesie zakupowym. W badaniu przeprowadzonym przez Biostat w 2019 r., aż 87,1 proc. respondentów przyznało, że podczas zakupów zwraca uwagę na to, jakiej marki jest produkt. Jednocześnie pozytywne doświadczenia z daną marką mają decydujące znaczenie przy ocenie pozycji rynkowej marki – podkreśla w komunikacie.

57 proc. polskich konsumentów kupuje produkty, które są dokładnie dopasowane do ich profilu

Z kolei z badania GfK „Consumer Life” wynika, że Polacy oczekują, iż marki będą odpowiadać na ich indywidualne potrzeby. 57 proc. polskich konsumentów kupuje produkty, które są dokładnie dopasowane do ich profilu. Konsumentom zależy również na tym, by produkty wyróżniały się wysoką jakością i były unikalne. Dużą rolę odgrywa także zaufanie do marki – klienci chętniej wybierają sprawdzone już produkty.

Przed zakupami sprawdzamy produkt w sieci

Natomiast raport firmy doradczej Deloitte „Koniec ery dwóch światów. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków 2021” pokazuje, że Polacy podejmują decyzje zakupowe, zanim jeszcze dotrą do sklepów. Ponad dwie na trzy wizyty w sklepach odbywają się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Zdecydowanie najczęściej konsumenci korzystają z narzędzi cyfrowych przed zakupami – 4 na 5 klientów, rzadziej w trakcie zakupów, a najrzadziej po zakupach. Autorzy raportu podkreślają, że klienci, którzy docierają do sklepu, wiedzą już dokładnie czego chcą i w wielu przypadkach wiedzą o produkcie więcej niż sprzedawca.

Działania brandingowe ze wsparciem z Funduszy Europejskich

Prezes PARP, Dariusz Budrowski, wskazuje, że także w obszarze brandingu przedsiębiorców mogą wesprzeć środki w ramach realizowanych przez PARP programów. – Dzięki Funduszom Europejskim polskie firmy mogą otrzymać dofinansowanie na działania związane zarówno z brandingiem, jak i rebrandingiem, czyli znaczną modyfikacją wszystkich lub któregoś z elementów składowych marki. Projekty w tym zakresie otrzymały dofinansowanie m.in. w ramach działania „Wzór na konkurencję” organizowanego przez Agencję w ramach Programu Polska Wschodnia (POPW).

Konkurs ten składał się z II etapów – etap I obejmował przeprowadzenie audytu wzorniczego u beneficjenta i opracowanie strategii wzorniczej. Z kolei etap II obejmował wdrożenie strategii wzorniczej opracowanej w ramach etapu I, tj. przeprowadzenie działań z wykorzystaniem procesów projektowania, których końcowym rezultatem będzie wprowadzenie na rynek innowacji.

PARP jako przykład podaje m.in. firmę Studio93 Marcin Szulc z branży meblarskiej, która otrzymała ponad 2,7 mln zł dofinansowania na projekt mający na celu wzrost konkurencyjności poprzez wdrożenie rekomendacji zawartych w strategii wzorniczej. Jednym z zadań realizowanych w ramach projektu było opracowanie spójnej komunikacji wizualnej zawierającej strategię marketingową, logo, wizytówki, stronę www, szablon katalogu, stopkę mailową, komunikację na pojazdy, szyldy czy komunikację wewnątrz firmy. Firma na realizację tego konkretnego zadania otrzymała dofinansowanie w wysokości 100 tys. zł.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu