Kurierzy Pyszne.pl rozpoczęli nieformalny strajk. W piątek 3 lutego zamówione jedzenie może do nas nie dotrzeć

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Pyszne.pl udzieliło negatywnej odpowiedzi na postulaty dostawców jedzenia
Pyszne.pl udzieliło negatywnej odpowiedzi na postulaty dostawców jedzenia wal_172619 / PixaBay
3 lutego jedzenie zamówione przez Pyszne.pl może do nas nie dotrzeć na czas. W piątek rozpocznie się bowiem strajk kurierów, którzy już od grudnia ubiegłego roku domagają się zmian i nowych dodatków. Przedstawiciele firmy opublikowali obszerne oświadczenie w tej sprawie.

Spis treści

Pierwsza akcja protestacyjna kurierów Pyszne.pl została zorganizowana 19 grudnia 2022 roku. Zażądali oni wówczas przywrócenia dodatków stażowych oraz dodatków za pracę weekendową, które co prawda zostały wcześniej przyznane, ale tylko w kilku największych miastach.

Po rozmowach ze związkiem zawodowym (OPZZ Konfederacja Pracy) w styczniu firma nie zadeklarowała jasno woli realizacji postulatów pracowników – m.in. przywrócenia dodatków stażowych odebranych kurierom na jesieni zeszłego roku - informuje Konfederacja Pracy na Facebooku.

Kolejny protest dostawców jedzenia

W związku z brakiem odpowiedzi ze strony pracodawcy kurierzy Pyszne.pl zaplanowali na 3 lutego kolejny strajk nieformalny. Protestują głównie osoby z większym doświadczeniem, które zostały szczególnie dotknięte wycofaniem dodatku stażowego.

Udział w akcji zapowiedziały m.in. załogi z Krakowa, Warszawy, Trójmiasta i Bydgoszczy. Pyszne.pl poprosiło Konfederację Pracy o usunięcie wpisu zachęcającego do udziału w akcji, tłumacząc, że popiera strajki, lecz tylko te organizowane zgodnie z prawem.

Na liście postulatów dostawców Pyszne.pl znajdują się zapisy takie jak:

  • wprowadzenie dodatku weekendowo-świątecznego w wysokości 2 zł/h,
  • przywrócenie dodatku stażowego ze stawką progresywną,
  • wprowadzenie dodatku za pracę w trudnych warunkach,
  • przywrócenie dodatku kapitanowego za wdrażanie nowych pracowników.

Pyszne.pl odrzuca postulaty kurierów

Kilka dni temu przedstawiciele platformy odnieśli się do sprawy, udostępniając szczegółowe oświadczenie. Firma przypominała, że w listopadzie wprowadziła podwyżkę wynagrodzenia z 19,70 zł brutto do 23,50 zł brutto dla wszystkich dostawców, niezależnie od umowy czy stażu. Działania te zostały wdrożone po to, by jednakowo traktować kurierów, gdyż niezależnie od stażu zajmują się wykonywaniem tych samych zadań.

Chcemy wszystkich kurierów i kurierki, którzy niezależnie od stażu wykonują takie same zadania, traktować w jednakowy sposób. Wprowadzona zmiana wpłynęła pozytywnie na wynagrodzenie 91 proc. współpracujących z nami kurierów (dane z listopada 2022). Obecnie nie planujemy kolejnych zmian w zakresie stawki podstawowej - czytamy w oświadczeniu.

Firma negatywnie odpowiedziała też na wniosek o wprowadzenie dodatków weekendowych. Jak tłumaczy, proponowane rozwiązanie „wprowadziłoby nieuczciwe różnice w stawkach wynagrodzenia i premiowało grupę kurierów pracujących wyłącznie w weekendy i dni ustawowo wolne od pracy”.

Nasza umowa daje pełną elastyczność w zakresie doboru dni oraz godzin pracy. Kurierzy mają możliwość zgłaszania swojej dyspozycyjności z tygodnia na tydzień lub odwołania swojej zmiany z wyprzedzeniem. Wielu kurierów godzi pracę z nami z innymi obowiązkami — np. studiami lub stałą pracą — dlatego w zespole jest wiele osób, które z różnych względów pracują tylko od poniedziałku do piątku lub wyłącznie w sobotę, niedzielę czy dni ustawowo wolne od pracy - dodaje zarząd.

Niezależnie od tego, czy kurier pełni rolę kapitana, szkoląc nowych kurierów, czy nie — dostarczając zamówienia, wszyscy kurierzy wykonują taką samą pracę i mają takie same prawa i obowiązki - zaznacza firma.

Pyszne.pl podkreśla też, że zamiast dodatku kapitańskiego wprowadzone zostało wynagrodzenie dodatkowe w wysokości 60 zł brutto za szkolenia nowych pracowników. W przypadku standardowego szkolenia (90 min) bonus ten wyniesie zatem około 95 złotych. Przedsiębiorstwo już w grudniu zadeklarowało, że nie zamierza premiować pracy w trudnych warunkach, gdyż to byłoby nieodpowiedzialne.

Wszyscy kurierzy otrzymują od nas zestaw ubrań dostosowany do różnych warunków pogodowych. W przypadku bardzo złej pogody, kierując się bezpieczeństwem, podejmujemy decyzję o zawieszeniu operacji do czasu poprawy warunków atmosferycznych i drogowych. Każdy kurier również może przerwać zmianę i przeczekać złe warunki pogodowe bądź powrócić do HUB-u. Wprowadzenie dodatku pogodowego, by zachęcić kurierów do pracy w trudnych warunkach, uważamy za nieodpowiedzialne ze względu na bezpieczeństwo kurierów. W czasie trudnych warunków pogodowych wolimy zawiesić operacje - przekazał menedżer ds. komunikacji Pyszne.pl Wojciech Maćkowski.

Przedstawiciele Pyszne.pl deklarują otwartość na rozmowy. Pełne oświadczenie znajduje się na stronie internetowej firmy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu