Linia Kolei Dużych Prędkości przedłużona do Ukrainy. Pociągiem pojedziemy nawet do Kijowa?

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Linia Kolei Dużych Prędkości zostanie przedłużona do granicy z Ukraina
Linia Kolei Dużych Prędkości zostanie przedłużona do granicy z Ukraina Karina Trojok / Polska Press
Przedstawiciele CPK poinformowali we wtorek o planach przedłużenia 100-kilometrowego odcinka linii KDP Trawniki - Bełżec do granicy z Ukrainą. W najbliższych miesiącach zostanie wybrany wariant inwestorski dla szprychy CPK nr 5. Koordynatorzy projektu zapowiadają, że w przyszłości trasa może zostać poprowadzona aż do Kijowa.

Podczas wtorkowej konferencji w Zamościu zarząd CPK podzielił się nowymi planami dotyczącymi lubelskiej linii KDP, a dokładniej 100-kilometrowego odcinka szprychy nr 5, czyli odcinków kolejowych Trawniki - Krasnystaw oraz Wólka Orłowska - Zamość - Bełżec. Przedstawiciele spółki przekazali, że zapowiadany odcinek jest w zaawansowanej fazie przygotowań, czyli tzw. studium wykonalności.

Linia KDP do granicy z Ukrainą

Rzecznik CPK Konrad Majszyk poinformował, że "w tej chwili trwają prace projektowe dla czterech wariantów tego odcinka". Celem przeprowadzanej na ten moment analizy jest sporządzenie specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe oraz wskazanie rekomendowanego przebiegu.

Trzy warianty odcinka zakładają, że w rejonie Zamościa zostanie wybudowany 6-kilometrowy tunel oraz dworzec podziemny w centrum miasta. Wariant inwestorski zostanie wybrany jeszcze w tym roku, a w przyszłym trafi do RDOŚ w celu uzyskania decyzji środowiskowej.

Jak dodaje rzecznik spółki, zgodnie z najnowszymi ustaleniami tzw. szprycha nr 5 zostanie przedłużona do polsko-ukraińskiej granicy, dzięki czemu możliwe będzie ominięcie miejscowości Bełżec. Decyzję tę z pewnością poprą mieszkańcy, obawiający się wyburzeń ich domów.

Nowość jest taka, że szprycha nr 5, nie skończy się w Bełżcu, jak było to pierwotnie planowane, ale zostanie wybudowana do granicy z Ukrainą. Dodatkowy odcinek z Bełżca do granicy będzie miał ok. 15 km - mówił.

Przedstawiciele CPK zaznaczyli, że przedłużenie linii aż do granicy umożliwi w przyszłości budowę trasy kolejowej do Lwowa, a także Kijowa. Na wybudowanie zapowiadanych linii trzeba będzie poczekać do 2032 roku.

Szczegółowo analizujemy potencjał połączenia Kolei Dużych Prędkości w kierunku Lwowa. Wszystkie rozwiązania techniczne po polskiej stronie przygotowywane są w taki sposób, żeby mogły zostać zrealizowane, kiedy tylko zapadnie taka decyzja - przekazał Majszyk.

Czas przejazdu krótszy o połowę

Szprycha nr 5, która połączy Lubelszczyznę z Warszawą, skróci czas podróży o około połowę. Według informacji przekazanych przez CPK czas przejazdu z Zamościa do Warszawy skróci się z 4 godzin 30 minut do zaledwie 2 godzin 15 minut, a jednocześnie umożliwi dotarcie pociągiem do miejscowości, pozbawionych do tej pory połączenia kolejowego np. Tomaszów Lubelski. Po zrealizowaniu projektu znacząco zwiększy się przepustowość istniejących już linii na potrzeby przewozów towarowych i regionalnych.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się liniami KDP z prędkością 250 km/h, choć ich prędkość będzie mogła zostać zwiększona do 350 km/h. Maksymalnie 120 km/h pojadą natomiast lekkie pociągi towarowe.

Pociągiem pojedziemy aż do Kijowa?

Pomysł przedłużenia odcinka Kolei Dużych Prędkości do Lwowa i Kijowa pokrywa się z zaprezentowanym przez KE planem odbudowy Ukrainy oraz koncepcją wydłużenia korytarzy kolejowych, drogowych, wodnych i powietrznych na terytorium naszych sąsiadów. Do tej pory nie zapadły decyzje w tej sprawie, a proces inwestycyjny rozpocznie się po ustaleniu sposobu jego realizacji na forum międzynarodowym.

Do obsługi zagranicznych połączeń można będzie wykorzystać tabor o regulowanym rozstawie kół. Zmiana szerokości byłaby dokonywana we Lwowie lub Rawie Ruskiej. CPK podkreśla, że najkorzystniejszym rozwiązaniem byłaby budowa nowej linii w europejskim standardzie, czyli o rozstawie 1435 mm, co mogłoby ułatwić i skrócić czas transportu.

Inwestycje Kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego zakładają budowę 2000 km nowych linii do 2034 roku. Pierwsze prace budowlane ruszą już w przyszłym roku. Kolej Dużych Prędkości ma połączyć Warszawę, Łódź, Poznań oraz Wrocław.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu