PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji. Zakres projektu obejmuje linie kolejowe nr 91 i 92 na łącznie ok. 100 km ich długości. Ponadto szereg krótkich odcinków innych linii, w tym nr 68, 101 i 102.
W jego skład wchodzą stacje: Strażów, Łańcut, Rogóżno, Przeworsk, Jarosław, Munina, Radymno, Żurawica, Przemyśl Główny, Przemyśl Bakończyce, Hurko, Medyka oraz obszar stacji Rzeszów Główny. Objęto nim również przystanki osobowe Rzeszów Pobitno, Rzeszów Załęże, Krzemienica, Głuchów, Kosina, Grzęska, Pełkinie, Ostrów koło Radymna, Sośnica Jarosławska, Niziny, Walawa, Przemyśl Zasanie, Przemyśl Wschodni, Medyka Towarowa, Medyka Rozrządowa, Medyka Osobowa.
To kolejny etap planów inwestycyjnych, rozpoczętych kilka lat tamu.
Pierwszy o przetargu napisał branżowy serwis "Rynek Kolejowy".
Ogólne cele projektu to dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników, podwyższenie prędkości handlowej i podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego, poprawa punktualności realizowanych połączeń przewozów pasażerskich i towarowych i osiągnięcie parametrów wynikających z TSI. Na opracowanie dokumentacji spółka PKP PLK otrzymała 47,3 mln euro dofinansowania z programu CEF (Connecting Europe Facility - Instrument "Łącząc Europę").
Projekt obejmuje wiele różnych zadań. M.in. budowę infrastruktury odpraw granicznych na stacji Przemyśl Główny oraz Medyka, a także dostosowanie układu torowego stacji Medyka do potrzeb służb granicznych.
Linia kolejowa E30 na odcinku od Rzeszowa przez Przemyśl do granicy z Ukrainą w Medyce modernizowana jest od 2010 roku. Prace wciąż się nie zakończyły. Dlaczego zatem powstały kolejne plany? Uznano, że założona w realizowanym obecnie projekcie prędkość 120 km/h jest zbyt niska.
Na etapie studium wykonalności do dalszych prac wybrano wariant 5a, który w swoim zakresie przewiduje zmianę geometrii torów linii kolejowej nr 91 do prędkości 200 km/h na odcinku Rzeszów Główny – Przemyśl Główny oraz zmianę geometrii torów linii kolejowej nr 91 i nr 92 do prędkości 160 km/h na odcinku Przemyśl Główny – Medyka do granicy Polski z Ukrainą.
W Przemyślu i okolicach trwają inne inwestycje kolejowe. Do finału zmierza budowa nowego mostu kolejowego nad Sanem w centrum Przemyśla. Ma być gotowy jeszcze w tym roku i pozwoli na dojazd do stacji Przemyśl Główny szybkich pociągów, m.in. Pendolino. We wschodniej części miasta powstał nowy przystanek kolejowy, Przemyśl Wschód. Na stacji Hurko, na trasie z Przemyśla do Medyki, wykonano nowy peron.

CZYTAJ WIĘCEJ: