Marketplace to strona internetowa umożliwiająca sprzedaż wielu niezależnym sprzedawcom, a każdego uczestnika obowiązują podobne zasady współpracy z platformą. Choć część z nich może być płatna, to większość umożliwia darmowa rejestrację i sprzedawanie towarów. Mogą jednak pobierać prowizję od sprzedaży.
Amazon pozwala na sprzedaż nie tylko w kraju
W 2021 r. 3 500 polskich małych i średnich firm sprzedawało swoje produkty za pośrednictwem Amazon, zarówno lokalnie, jak i za granicą. Przedsiębiorcy mogą automatycznie udostępniać je klientom w 7 sklepach Amazon w Europie i Wielkiej Brytanii.
- Bardzo się cieszę, że polskie małe i średnie firmy sprzedające na Amazon wyeksportowały produkty o wartości ponad 750 mln euro w 2021 roku. Lokalne MŚP dostarczają wielką wartość naszym klientom, a my będziemy je nadal wspierać i tworzyć społeczność biznesową, która sprzyja rozwojowi - powiedział Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl.
Allegro wciąż dominuje na polskim rynku e-commerce
Najpopularniejszą platformą do sprzedaży w Polsce wciąż pozostaje Allegro. Powstało w 1999 r. jako odpowiednik amerykańskiego eBay. Przedsiębiorców sprzedających na Allegro obowiązują zupełnie inne zasady, niż osoby fizyczne. Zawierając umowę traktuje się ich jako silniejszą stronę w porównaniu do konsumenta lub osoby fizycznej.
- W umowach zawieranych w handlu internetowym stroną słabszą jest kupujący - nie ma on możliwości obejrzenia towaru przed zakupem i dlatego chroniące go przepisy są bardziej restrykcyjne niż w przypadku zwykłego handlu - czytamy na oficjalnej stronie Allegro.pl.
Allegro pozwala na sprzedaż bez zakładania firmy w ramach tzw. działalności nieewidencjonowanej. W ten sposób można prowadzić regularny handel. Miesięczny przychód nie może jednak przekroczyć 50 proc. minimalnego wynagrodzenia w konkretnym roku.
Ebay była pierwowzorem dla polskiego Allegro
Platforma została założona w 1995 roku, a w 2021 r. działa w 37 krajach. Sprzedaż na eBay odbywa się bez opłat, jednak strona pobiera bezzwrotną kaucję od wystawionych produktów. Do tego dochodzi opłata zależna od ceny, po której został sprzedany konkretny produkt.
Aliexpress – tutaj mogą sprzedawać nie tylko firmy z Chin
Aliexpress jest chińskim serwisem sprzedażowym. Powstał w 2010 r. Korzystają z niego głównie firmy z Chin, by sprzedawać na nim swoje produkty na Europejski rynek.
Należący do Alibaba Group, uruchomiony 26 kwietnia 2010, jako platforma poświęcona wyłącznie sprzedaży detalicznej. Dostawcami produktów, korzystającymi z usług AliExpress, są przeważnie małe lub średnie firmy z Chin. Sprzedawać na niej mogą jednak firmy z innych krajów. Obecnie korzystają z niej użytkownicy z ponad 200 państw na świecie. Prowizja jest pobierana od każdej zrealizowanej transakcji.
Rakuten jest platformą sprzedażową wywodzącą się z Japonii
Aby na niej sprzedawać, trzeba być zarejestrowaną firmą w USA lub Japonii. Można również dołączyć do niej poprzez zgłoszenie akcesu przez firmę pośredniczącą za pomocą specjalnego wniosku.
W Polsce popularna jest również platforma OLX
To serwis ogłoszeniowy, będący częścią południowoafrykańskiej grupy Naspers. Do 2014 roku w Polsce serwis nazywał się tablica.pl. Obecnie wraz z serwisami Otomoto, Otodom oraz Fixly w Polsce tworzy grupę OLX Sp. z o.o. W ramach serwisu można udostępniać ogłoszenia, w tym także te dotyczące sprzedawanych produktów.
Swój własny marketplace posiada również m.in. Facebook.
