Mamy dużą szansę na to, że projekt CPK sam się sfinansuje

Maciej Badowski
Zdaniem Ryszarda Florka, Polska na CPK mogłaby zarabiać nawet 20 mld zł rocznie. – To są ogromne pieniądze, które leżą, a my nie chcemy ich wziąć – stwierdził.
Zdaniem Ryszarda Florka, Polska na CPK mogłaby zarabiać nawet 20 mld zł rocznie. – To są ogromne pieniądze, które leżą, a my nie chcemy ich wziąć – stwierdził. fot. Sylwia Dąbrowa/Polska Press
Zdaniem Ryszarda Florka, prezesa Fakro Polska, na CPK mogłaby zarabiać nawet 20 mld zł rocznie, jednak, żeby tak się stało, muszą zostać spełnione określone warunki. – Dzięki naszemu położeniu mamy duże szanse na to, że ten projekt sam się sfinansuje – podkreślał w studiu Polska Press w trakcie Forum Ekonomicznego w Karpaczu. – To są ogromne pieniądze, które leżą, a my nie chcemy ich wziąć – stwierdził.

Polska potrzebuje dużych inwestycji, w tym CPK

Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych zajęła stanowisko popierające powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego, ponieważ jest to bardzo ważna inwestycja dla Polski, napędzająca polską gospodarkę – mówił w studiu Polska Press podczas XXXIII Forum Ekonomicznego Ryszard Florek, prezes Fakro.

Jak podkreślał, Polska potrzebuje dużych inwestycji. Jego zdaniem, jeżeli chcemy rozwijać polską gospodarkę, to musimy mieć tańszą energię, zwłaszcza elektryczną, a tego bez elektrowni atomowych nie będziemy mieli. – Jeżeli chcemy dać impuls gospodarce, poza motywowaniem przedsiębiorców do rozwijania tej gospodarki, potrzebujemy dużych projektów, które będą globalnie konkurencyjne – mówił.

CPK, biorąc pod uwagę położenie Polski, może być bramą Unii Europejskiej na wschód, bądź bramą krajów wschodnich na całą Unię Europejską – przyznał. – Dzięki naszemu położeniu mamy duże szanse na to, że ten projekt sam się sfinansuje – stwierdził.

Zdaniem Florka, na CPK mogą zarobić nie tylko ci, którzy w niego zainwestują, ale także Polska. Jako przykład wskazał Turcję, w której port lotniczy w Istambule zbudowało konsorcjum trzech tureckich firm i za to, że mogli to zbudować, płacą państwu koncesję. – Jest to jeden miliard euro rocznie. Państwo tureckie nic nie zainwestowało – mówił.

Polska może zarabiać nawet 20 mld zł rocznie na CPK

Prezes Fakro podkreślał, że duży hub przesiadkowy daje także olbrzymią szansę lokalnym liniom lotniczym i tutaj ponownie odniósł się do przykładu Turcji, gdzie tamtejsze lokalne linie, które w 2023 roku wygenerowały ponad 3 miliardy euro zysku. – Ta inwestycje, tylko przez zysk linii lotniczych zwraca się w 3,5 roku – wskazał. Florek jednocześnie nie ukrywał, że w Polsce taka sytuacja się nie powtórzy, ale mimo wszystko Polska ma szansę być konkurencyjna, tylko pod warunkiem, że to będzie duży hub. – To musi być minimum 60 mln pasażerów i to musi być jeden duży hub, ponieważ wtedy on jest dużo bardziej konkurencyjny – podkreślał.

– Są różne funkcje takiego hubu, ale dla Polski najważniejsze jest to, żeby ściągnąć z globalnego rynku pieniądze dla Polski – podkreślał. – Polska może zarabiać na pasażerach z innych krajów, którzy będą się u nas przesiadać – dodał.

– Porównując zyskowność portów lotniczych w Europie, porównując zyskowność linii lotniczych i jednocześnie zakładając, że w Polsce byłoby to około 20 proc. gorzej, to i tak Polska rocznie 20 mld zł z tego tytułu by miała – wskazał. – To są ogromne pieniądze, które leża, a my nie chcemy ich wziąć – podsumował.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Patronem medialnym XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu są „Gazeta Wrocławska” i „Strefa Biznesu”, należące do Polska Press Grupy - wydawcy m.in. ponad 500 serwisów miejskich skonsolidowanych pod marką NaszeMiasto.pl, ogólnopolskiego portalu informacyjnego i.pl, 22 serwisów i 20 dzienników regionalnych oraz serwisów e-commerce, branżowych i tematycznych, w tym: Stronapodrozy.pl, Strefaedukacji.pl i Shownews.pl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek
Heil Don! Heil PO! Heil [wulgaryzm]e z DDR$
W
Wojtek B.
Abyśmy wyszli zwycięsko z tego euro-bagna, to hitlerowców trzeba by najechać. Akurat mają wojskowe problemy, co jest plusem. Polska natomiast, jakby to powiedzieć, czy też nawet zapytać: - Czy Polska posiada polską jeszcze Armię, czy od dawna jest pod obcym butem ? Bo gdy zaczną się może w końcu jakieś ruchy narodowo-wyzwoleńcze, to folsdokcz wystawi na przeciw policję, ale co wtedy zrobi, to niby Nasze Wojsko ? Oto jest pytanie.
G
Gość
6 września, 18:33, To Ja:

Lotnisk ci u nas dostatek.

Wykorzystać lepiej co jest (Modlin, Radom) rozbudować ile się da Warszawę.

A najpilniejsza rzecz to szybkie koleje na głównych trasach.

6 września, 19:46, Pol:

Takiej głupoty dawno nie słyszałem. Ale po takim niemcu to nawet można się było spodziewać:-)

Co się dziwisz. Tu jest kilklu płatnych szwabskich skur . Takich jak szwab z Gdańska

P
Papa Smurf
Z całego przedsięwzięcia pod tytułem CPK najistotniejsze będą tzw szprychy czyli szybka kolej z każdego zakątka Polski. Szprychy nie będą służyły tylko do przewozu pasażerów (Suwałki-Wrocław, czy Przemyśl-Szczecin w parę godzin) ale również towarów.
T
Tüßkö Vision Network
Niemcy już budują we Frankfurcie. A Tusk z nimi współpracuje co widać PO jego działaniach. hańba i zdrada.
P
Pol
6 września, 18:33, To Ja:

Lotnisk ci u nas dostatek.

Wykorzystać lepiej co jest (Modlin, Radom) rozbudować ile się da Warszawę.

A najpilniejsza rzecz to szybkie koleje na głównych trasach.

Takiej głupoty dawno nie słyszałem. Ale po takim niemcu to nawet można się było spodziewać:-)

T
To Ja
Lotnisk ci u nas dostatek.

Wykorzystać lepiej co jest (Modlin, Radom) rozbudować ile się da Warszawę.

A najpilniejsza rzecz to szybkie koleje na głównych trasach.
C
CPK fakro
brama na wschód to tylko brama, ale najkrótsza droga lotnicza do Azji prowadzi niestety przez Rosję i Syberię
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu