Spis treści
W marketplace’ach, czyli na platformach sprzedażowych kupuje już 72 proc. Polaków – wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”. Tego typu platformy są często wykorzystywane przez konsumentów nie tylko do robienia zakupów, ale i do poszukiwania informacji o produktach. 42 proc. Polaków korzystających z marketplace’ów, wchodzi tam, gdy chce dowiedzieć się więcej o konkretnym towarze.
Co kupujemy na marketplace’ach?
– Ponad 70 proc. Polaków robi zakupy na marketplace’ach, czyli w takich internetowych galeriach handlowych – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Marek Gieorgica, współautor badania „Polaków portret własny”, Santander Consumer Bank. – Głównie są to osoby mieszkające poza największymi miastami oraz na wsi, natomiast nieco mniejszą grupę stanowią mieszkańcy większych miast – dodaje.
Gieorgica tłumaczy to faktem, że mieszkańcy dużych i największych miast mają dostęp do stacjonarnych galerii handlowych.
– Jak wynika z badania, najczęściej na platformach zakupowych nabywamy ubrania (54 proc.), drugie w kolejności jest obuwie (34 proc.). Na następnych miejscach plasowały się: elektronika, sprzęt komputerowy, telefony oraz urządzenia RTV/AGD – wymienia i dodaje, że to jest ta czołówka zakupów. Z kolei pozostałe kategorie zakupowe uzyskały poniżej 10 proc. wskazań. Wśród nich znalazły się m.in. kosmetyki, biżuteria czy perfumy.
Najpierw informacje, później zakupy
Jak wynika z badania, większość Polaków kupujących na platformach zakupowych, poszukuje informacji w Internecie, zanim zamówi interesujący ich towar. Z odpowiedzi wynika, że już co drugi robi to za pomocą marketplace (42 proc.). Wyżej znalazła się tylko wyszukiwarka internetowa taka, jak Google (72 proc. użytkowników marketplace’ów).
Ankietowani w poszukiwaniu informacji często kierują się również na stronę konkretnej marki (34 proc.) i szukają filmów omawiających produkt w serwisie YouTube (25 proc.). Co czwarty wybiera w tym celu media społecznościowe, tj. Facebook, Instagram czy Tik-tok (24 proc.). Co ciekawe, niemal równie często wspieramy się też forami internetowymi (23 proc.). Rzadko kierujemy się natomiast na blogi influencerów (3 proc.).
Dlaczego Polacy kupują na marketplace’ach?
Jak tłumaczy ekspert, konsumenci zapytani o to, dlaczego robią zakupy na platformach sprzedażowych, na pierwszym miejscu wskazali na atrakcyjne ceny. – Coraz więcej osób zaczyna szukać promocji na tego typu platformach, co może sugerować, że coraz bardziej uważamy na wydatki związane z konsumpcją – tłumaczy.
– Staramy się wydać jak najmniej, ale jednocześnie szukamy towarów spełniających nasze oczekiwania – mówi.
– W badaniu nie zauważyliśmy dużych różnic, jeśli chodzi o wiek osób kupujących na marketpleace’ach – mówi i dodaje, że z platform korzystają osoby w różnym wieku, nawet osoby powyżej 60 r.ż.
Gieorgica jednocześnie podkreśla, że wśród osób do 25 r.ż. dominuje robienie zakupów na platformach oferowanych przez serwisy społecznościowe. – Sądzimy, że najmłodsi konsumenci, którzy od dawna korzystają z mediów społecznościowych, łatwiej przechodzą do kupowania w tych serwisach, niż pozostałe osoby, które są przyzwyczajone do tego, że serwisy społecznościowe służą do komunikacji i interakcji z innymi użytkownikami – wyjaśnia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Dorota Gardias rozebrała się do naga przed obiektywem. Wygląda jak bogini! [zdjęcia]
- Tak żyła księżna Diana. Pokazano prywatne zdjęcia z jej posiadłości
- Tak w młodości wyglądała Magda Gessler. Była prawdziwą pięknością [zdjęcia]
- Wzruszające słowa Kamila Stocha: Piękna dedykacja dla Dawida i Marty Kubackich
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …