Te zakupy wolimy robić stacjonarnie. Co dalej z galeriami handlowymi? Ekspertka: Wzrośnie zainteresowanie lokalnymi markami

Maciej Badowski
Maciej Badowski
– Konsumenci mniej chętnie wydają pieniądze na rozrywki i jedzenie na mieście, a w efekcie zmianie ulegać będzie skład najemców centrów – wskazuje ekspertka.
– Konsumenci mniej chętnie wydają pieniądze na rozrywki i jedzenie na mieście, a w efekcie zmianie ulegać będzie skład najemców centrów – wskazuje ekspertka. Aneta Zurek/ Polska Press
Okazuje się, że część produktów najchętniej kupujemy w sklepie stacjonarnym. Stacjonarnie chętniej niż online kupujemy codzienne sprawunki i produkty luksusowe, w tym biżuterię. Do galerii handlowej chętnie wybierzemy się także m.in. po produkty dla dzieci, do wyposażenia wnętrz, majsterkowania, ubrania, ale również po buty i kosmetyki. Z kolei w internecie wolimy zamówić elektronikę, prezenty i produkty hobbystyczne. Co nas motywuje do odwiedzenia lokalu handlowego?

Spis treści

Klienci lubią zakupy stacjonarne, ale zmieniają się oczekiwania

– Rozwój e-commerce dał klientom możliwość dostępu do ogromnej liczby produktów, szybkiego porównywania cen, wielu ofert promocyjnych. Mimo to większość konsumentów docenia zakupy stacjonarne, chcąc wydawać pieniądze na produkt, który obejrzeli na żywo i którego są pewni – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Jak tłumaczy dalej, w obecnej sytuacji wysokiej inflacji nie tylko doświadczenie związane z wizytą w sklepie, ale głównie względy praktyczne motywują klientów do zakupów „w realu”. W związku z tym zmieniają się ich oczekiwania dotyczące obiektów handlowych.

Te produkty wolimy kupować stacjonarnie

– Konsumenci mniej chętnie wydają pieniądze na rozrywki i jedzenie na mieście, a w efekcie zmianie ulegać będzie skład najemców centrów. Ograniczanie konsumpcji jest także związane z modyfikacją podejścia do życia, większą świadomością ekologiczną. Wzrośnie zainteresowanie mniejszymi, lokalnymi markami i produktami – mówi Frątczak.

Spośród 10 kategorii produktów, o które zapytano konsumentów w raporcie CBRE „Global Live Work Shop Report”, w 7 wolą zaopatrywać się w sklepach stacjonarnych. Chodzi o zakup codziennych, podstawowych produktów oraz luksusowych, w tym biżuterii. Stacjonarną formę takich zakupów preferuje 74 proc. respondentów.

Na kolejnych miejscach są tzw. produkty DYI, do majsterkowania (65 proc.), wyposażenia wnętrz (62 proc.) i produkty dla dzieci (58 proc.). Przewagę lokalu handlowego nad e-commerce odnotowały także ubrania i buty (56 proc.) oraz kosmetyki (55 proc.). Z kolei przez internet chętniej kupujemy elektronikę i prezenty oraz produkty hobbystyczne.

Zmiany w podejściu klientów do zakupów

W ostatnich latach obiekty handlowe dużą uwagę zwracały na doświadczenie, jakiego dostarcza klientowi wizyta i proces zakupów. Z badania CBRE wynika, że jest to element ważny dla jednej czwartej respondentów. Główna przyczyna wyboru sklepu stacjonarnego to możliwość zobaczenia, wypróbowania produktu na żywo, na którą wskazało 6 na 10 badanych. Na drugim miejscu jest jego natychmiastowa dostępność (40 proc.), a na trzecim możliwość uzyskania dodatkowych informacji i doradztwa od sprzedawców (26 proc.). Niecała jedna czwarta zapytanych twierdzi, że w sklepie stacjonarnym ma większy wybór, a 21 proc. łatwiej może porównać ceny.

– W naszym badaniu widać, jak ważna jest rola sprzedawcy w sklepie. Możliwość uzyskania dodatkowych informacji i porad od człowieka, zamiast poszukiwania ich w internecie, to trzeci najważniejszy czynnik, który skłania klientów do zakupów stacjonarnych. Dlatego kluczowe jest inwestowanie w szkolenia i rozwój pracowników w sektorze handlowym – mówi ekspertka.

Zakupy online dalej chętnie wybierane

Liczba zwolenników zakupów online rosła szybko szczególnie w pandemii, a obecnie utrzymuje się na stałym, wysokim poziomie. Kanał e-commerce jest wybierany przede wszystkim ze względu na większy wybór, na który wskazało 46 proc. zapytanych w badaniu CBRE.

W dalszym ciągu bardzo ważny jest również czynnik cenowy – 44 proc. respondentów wybiera zakupy przez internet ze względu na niższe koszty produktów, a 39 proc. uważa, że online łatwiej porównać ceny. E-commerce wybierane jest także ze względu na większą liczbę informacji o produkcie w internecie (31 proc.) oraz przez osoby, które dobrze znają produkt i nie czują potrzeby oglądania go w sklepie (28 proc.).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu