Spis treści
Wygląda jak z bajki: poznajesz w sieci przystojnego lekarza z Ameryki, który mówi po polsku, jest czuły, uprzejmy i zainteresowany Twoim życiem. Po tygodniach, miesiącach, a nawet latach kontaktu, pada prośba – o drobną przysługę, wsparcie, bilet… Przelewasz pieniądze, bo ufasz. Tak wygląda jeden z najczęstszych scenariuszy oszustwa.
Oszuści matrymonialni potrafią długo i skutecznie budować relację – grają na emocjach, wykorzystują samotność i nadzieję. Ich działania są dobrze przemyślane: zaczynają od rozmów o życiu, pokazują zrozumienie, a z czasem opowiadają o trudnych sytuacjach – często takich, które rzekomo można rozwiązać finansowo.
Czerwona lampka: kiedy relacja zaczyna być podejrzana?
Eksperci cyberbezpieczeństwa wskazują na kilka sygnałów ostrzegawczych, które mogą świadczyć o tym, że masz do czynienia z oszustem:
nowy znajomy szybko dzieli się życiowymi problemami i wzbudza współczucie;
pojawiają się tematy związane z pieniędzmi – najpierw mimochodem, potem jako konkretna prośba;
wysyłane przez niego zdjęcia wyglądają „zbyt dobrze, by były prawdziwe”;
unika rozmów wideo lub spotkań na żywo;
relacja rozwija się bardzo szybko, a deklaracje uczuciowe pojawiają się niemal natychmiast.
Jak się chronić? Bankowcy i policja radzą
Związek Banków Polskich, Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz banki – wspólnie z Policją – apelują o zachowanie ostrożności w kontaktach online. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa:
nie udostępniaj danych finansowych ani informacji o swoim majątku;
nigdy nie przelewaj pieniędzy osobom poznanym w Internecie, niezależnie od historii, jaką przedstawiają;
sprawdź zdjęcia znajomego w wyszukiwarce obrazów – mogą należeć do kogoś innego;
zaufaj bliskim – opowiedz o nowej znajomości rodzinie lub przyjacielowi. Z zewnątrz łatwiej dostrzec zagrożenie;
w razie wątpliwości skontaktuj się z bankiem lub policją.
Edukacja najlepszą bronią przed oszustami
„Bankowcy dla Cyberedukacji” to kampania edukacyjna, której celem jest zwiększenie świadomości w zakresie cyberzagrożeń. W tegorocznej odsłonie akcji udział biorą znane twarze – Katarzyna Skrzynecka i Zbigniew Buczkowski – wspierając przekaz, że nikt nie jest odporny na manipulację, jeśli zaufanie zostanie wykorzystane w złej wierze.
Biznes

Zachęcamy do obejrzenia krótkiego filmu kampanii, który pokazuje, jak działają oszuści i jak się przed nimi bronić: ZOBACZ FILM