Dla blisko 1/3 Polaków posiadanie oszczędności jest ważniejsze, niż przed rokiem - wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego na zlecenie przez Future Fund.
Niepewne czasy wpływają na cel oszczędzania - prawie 2/3 osób odkłada przede wszystkim na tzw. czarną godzinę. Jedną z ważniejszych barier w budowaniu poduszki finansowej jest brak wiedzy o tym, jak pomnażać oszczędności - na taki problem wskazuje co piąta osoba.
Oszczędzanie coraz ważniejsze – i coraz trudniejsze
Trudna sytuacja gospodarcza, rosnąca inflacja i niepewna przyszłość – nie powinno dziwić, że problem gospodarowania pieniędzmi jest dla Polaków coraz istotniejszy. Jak pokazuje ogólnopolskie badanie wykonane na zlecenie fintechu Future Fund, dla niemal 40 proc. respondentów kontrolowanie wydatków jest ważniejsze, niż przed rokiem, a dla blisko 30 proc. - posiadanie oszczędności znaczy więcej, niż rok temu.
Pesymistyczne nastroje znajdują odzwierciedlenie również w celach, na jakie najczęściej oszczędzamy – ponad 60% respondentów odkłada przede wszystkim na tzw. czarną godzinę. Myślimy też długoterminowo - co piąta osoba przeznacza oszczędności na przyszłość swoich dzieci.
Jednocześnie konsumenci przyznają, że napotykają wiele barier, które utrudniają im oszczędzanie. Niemal połowa osób twierdzi, że ich głównym ograniczeniem są zbyt małe dochody. Co piąta osoba deklaruje brak zaufania do instytucji finansowych, a tyle samo – brak czasu lub odpowiednich narzędzi do inwestowania. Wszystko to powoduje, że respondenci sygnalizują problem z odkładaniem co miesiąc nawet małej kwoty (przy czym kobiety zwracają uwagę na to wyzwanie 2 razy częściej, niż mężczyźni).
Okazje na markę Apple
– Konsumentom trudno jest rezygnować z bieżącej konsumpcji na rzecz oszczędzania, a jednocześnie potrzebują poczucia bezpieczeństwa, jakie daje poduszka finansowa – mówi Piotr Kędzierski z Future Fund.
– Nasza usługa umożliwi ludziom gromadzenie oszczędności bez wyrzeczeń. Każdy będzie mógł bez ograniczania wydatków budować długofalowe zabezpieczenie finansowe. To możliwe, dzięki połączeniu tradycyjnych narzędzi bankowych z nowoczesnymi technologiami - dodaje Kędzierski.
Brak wiedzy powstrzymuje przed inwestowaniem
Do niewystarczającej wiedzy o tym, jak inwestować, przyznaje się co piąty Polak - a mowa tu jedynie o bardziej znanych sposobach lokowania środków, takich jak obligacje Skarbu Państwa, czy rynek akcji.
Bardziej zagubieni czujemy się w przypadku innowacyjnych instrumentów inwestycyjnych, które wykorzystują nowoczesne rozwiązania technologiczne. Coraz częściej są one budowane na podstawie technologii blockchain, która dostarcza szereg nowych możliwości i zyskuje na popularności w świecie inwestycji.
Niestety, blisko 40 proc. respondentów nie jest w stanie skojarzyć pojęcia „blockchain” z niczym konkretnym. Jedna czwarta Polaków kojarzy je zaś jedynie z kryptowalutami.
– Z naszych badań wynika, że konsumenci potrzebują wiedzy w zakresie użytych narzędzi i mechanizmów inwestowania. Brak dobrej orientacji w świecie finansów ogranicza im możliwość oszczędzania – przekonuje Robert Zubrzycki, CFO Future Fund.
– Z naszym doświadczeniem i produktem, możemy im to zapewnić. Jednocześnie chcemy zmienić myślenie dotyczące technologii blockchain - wierzymy, że daje ona innowacyjne, a zarazem bezpieczne możliwości oszczędzania i inwestowania - dodaje Zubrzycki.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?