- Można powiedzieć, ze zarówno czarny piątek, cyfrowy poniedziałek jak i dzień darmowej dostawy są początkiem wzmożonych zakupów przedświątecznych- tłumaczy w rozmowie z AIP Kamila Kaliszyk, Mastercard Europe.- Jednak zniżki na które mogą liczyć klienci nie są aż tak duże i szalone jak w USA- dodaje.
Tradycyjnie tego dnia amerykanie brali dzień wolny, więc sprzedawcy chcieli zachęcić ich do wizyty w sklepie atrakcyjnymi promocjami. Cyfrowy Poniedziałek następuje bezpośrednio po Czarnym Piątku i stał się modny po tym, jak na popularności zyskały zakupy online, i również kusi zniżkami, tym razem przede wszystkim kupujących w internecie. W ten sposób cały ten „przedłużony weekend” staje się zakupowym świętem, a promocje często zaczynają się już w tygodniu, który go poprzedza.
Przeczytaj także:
Oba te święta zyskują na popularności w Polsce. W zeszłym roku na zakupy z okazji Black Friday zdecydowało się już 23 proc. klientów, podczas gdy w 2016 r. było to tylko 12 proc. Średnia wartość koszyka zakupowego w Czarny Piątek sięgała w zeszłym roku 250 złotych. Najchętniej korzystamy z promocji na kosmetyki, zabawki dziecięce, książki oraz elektronikę.
Dodatkowo w Polsce obchodzimy Dzień Darmowej Dostawy, który w tym roku przypada 5 grudnia. Tego dnia wiele sklepów online umożliwia zamówienie towaru z opcją bezpłatnego dostarczenia przesyłki.
Triada Czarny Piątek, Cyfrowy Poniedziałek i Dzień Darmowej Dostawy symbolicznie otwierają sezon zakupów przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy kupujemy m.in. prezenty dla bliskich. Warto w tych dniach skorzystać z atrakcyjnych promocji i kupić świąteczne prezenty ze zniżką lub zyskać inne, dodatkowe korzyści. Promocje w polskich sklepach nie są tak „szczodre” jak w USA. Najczęściej wysokość rabatu to 15-20 proc., ale niekiedy można też „upolować” zniżki sięgające 70 proc.
- 60 Sekund biznesu: Musimy zatrzymać Ukraińców na polskim rynku pracy
- Rok 2019 będzie dla posiadaczy lokat najgorszy od ponad dekady
- Komornik może zająć konto w przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, ale może zająć konta należącego do spółki
Dużym udogodnieniem są zakupy w internecie. Pozwalają one łatwo porównywać różne produkty, a także ich ceny u różnych sprzedawców. W ten sposób można szybko znaleźć najlepsze oferty. W badaniu Omnihopper na zlecenie Mastercard 43 proc. konsumentów stwierdziło, że zakupy online pozwalają im zaoszczędzić pieniądze.
Czy to będzie rekordowy rok?
W tym roku może paść rekord przedświątecznej sprzedaży. Wg najnowszych danych Deloitte polska rodzina przeciętnie wyda w tym roku na święta 1168 zł, czyli o 6 proc. więcej niż rok temu. W USA z kolei wartość świątecznych zakupów ma po raz pierwszy przekroczyć wartość 1 biliona dolarów, co jest równoważne wartości ok. 5 mln domów jednorodzinnych.
